Hej. Jeg står i den heldige situation at jeg har fået en perfekt mulighed for at starte en webshop, hvor de varer jeg vil tilbyde bliver sendt direkte fra producentens lager. Derfor er der på dette punkt ingen risiko rent økonomisk. Når det nu er webshop er jeg ligeledes sikker på at modtage betaling samtidig med varen går ud fra lageret, samtidig med jeg får en ok betalingsbetingelse. Så langt så godt. Jeg har efter nøje overvejelse regnet mig frem til jeg til opstart skal bruge omtrent 30-40.000 i kassekredit fra banken da jeg desværre ikke selv har så mange penge pt. Dette beløb vil dække bl.a. opbygning af unik webshop, indkøb af marketinghardware (kamera, fotolærred, lamper osv.) og det løse. Jeg vil drive sitet hjemmefra i min fritid, så der er kun månedlige udgifter til webshop og evt. mobil. Jeg har været i banken med forretningsplanen og de sagde det løb meget spændende... MEN! de vil have en detaljeret og komplet budgetplan for et helt år. Dette skal indbefatterealistisk varersalg/køb, indkøb af hardware, marketingudgifter og moms refundering til/fra staten på alt. Selvom jeg snakker med en erhvervsrådgiver kan banken ikke hjælpe mig med at udforme en sådan, men synes jeg skal henvende mig hos en revisor og få ham til at hjælpe. Dette har jeg ikke lige lyst til at smide mange penge ud efter pt hvis det kan undgås. Spørgsmålet er så: Er der nogen der er stødt på noget lignende i jeres pågældende bank eller er det blot min som er overforsigtig? Eller er løsningen at få en personlig kassekredit eller er dette for stor en gambling? Firmaet vil i første omgang blot køre som privatselskab. PFT |
Hej
Hvis du har mulighed for at optage et privat lån på det omtalte beløb (+ lidt til. der kommer altid lidt ekstra), så vil det være det letteste, og den eneste risiko du bærer herved er ikke værre end et lån til firmaet gennem banken, da du under alle omstændigheder hæfter for gælden.
Det banken gerne vil have for at yde lånet, er et resultatbudget og likviditetsbudget, som selv for en revisor kan være noget af en "håbløs" opgave at stille fornuftigt op for en nystartet virksomhed.
Et bankskifte tror jeg ikke vil hjælpe, idet denne formentlig vil have samme indstilling.
Selvfølgelig kan der opstilles budgetter af en revisor, men værdien heraf vil være stærkt begrænset, idet der vil være mange forbehold i budgettet, da der ikke er nogen historik eller realiserede tal at bygge budgettet op på.
Hilsen
Tonny