Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed. Årligt opgør jeg overskuddet, der indberettes til SKat, der beskatter overskuddet som privat indkomst, dvs. jeg betaler skat af "private midler". Er det rigtigt forstået, at jeg dermed som privatperson årligt (hvornår?) kan hæve overskuddet fra firmaets separate konto? Hvis jeg ikke gør det, låner jeg vel egentlig som privatperson virksomheden penge, idet jeg netop beskattes personligt? Har jeg misforstået noget ovenfor? Jeg overvejer at gå over i virksomhedsskatteordningen. I så fald må jeg vel ikke hæve overskuddet, om jeg forstår det ret? Og de 25% virksomhedsskat af overskuddet hæves/betales med virksomhedens midler? Og først når jeg vælger at hæve/indkassere overskuddet beskattes jeg personligt at overskuddet - samt får "refunderet" de 25% virksomhedsskat? Ja, burde overveje revisor, men pt. er omsætningen så lille at det ikke betaler sig. TAK! - for hjælpen. |
Hej
Det er korrekt, at du beskattes af overskud som personlig indkomst. Det betyder tillige, at det er uden skattemæssige konsekvenser at hæve overskuddet på virksomhedens konto.
Ved en overgang til beskatning af reglerne for Virksomhedsskatteordningen vil der netop være en god idé at begrænse sine hævninger i virksomheden af hensyn til en optimal udnyttelse af Virksomhedsskatteordningen. Det skal dog tilføjes, at Virksomhedsskatteordningen normalt først kommer til sin ret, hvis din samlede personlige indkomst overstiger grænsen for topskat kr. 389.900 for 2009.
Hvorvidt en revisor eller anden regnskabskyndig/skattekyndig er for dyr er et spørgsmål. Du kunne jo få en god indikation ved at udbyde opgaven på Freelancer, hvor du hurtigt kunne få et rimeligt brugbart indtryk af, hvordan priserne er.
Jeg er dog også af den opfattelse, at de fleste ved en direkte kontakt, vil kunne give dig et tilbud uden nogen forpligtelser for dig.
Hilsen
Tonny