Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ville du se denne iværksætter-dokumentar? Har du nolge ideer?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen.

Jeg har valgt at oprette et nyt indlæg, da mit gamle ikke var beskrivende nok. For at i ikke behøver læse det andet indlæg, vil jeg lige kort opsummere:

Jeg går på HTX Ringsted, og er igang med mit 3. (og afsluttende) år. Vi
er nu igang med vores 2. projekt i faget Service & Kommunikation,
som skal være et film-projekt. Jeg har valgt at beskæftige mig med
iværksætteri, som også er en af de ting der interesserer mig i
fritiden. (Altid en fordel )

Jeg er nu kommet noget længere i mit projekt, men har stadig en del
besvær med at bestemme hvad det helt præcist skal inde med. Lige nu
sidder jeg og roder med et par ideer, og jeg ville meget gerne have
lidt feedback på begge. Jeg vil gerne vide om det ville være noget i
ville have interesse i at se, hvad i har af kommentarer og forslag til
det, og til slut om i selv er iværksættere, kommende iværksætter, eller
bare interesseret i iværksætteri fra en anden vinkel.

Jeg leder også efter nogle som kunne være interesseret i at give et
interview - det er selvfølgelig krav at i selv er iværksættere, men jeg
vil gerne have nogle forskellige brancher og forskellige situationer.
Altså både nystartede virksomheder, og virksomheder der har eksisteret
i længere tid, evt. også virksomheder der har opnået enorm vækst kontra
virksomheder der ikke har oplevet en særlig stor vækst.

Men nu vil jeg lige forklare lidt om de to ideer jeg har.

Vækstiværksætteri

Med udgangspunkt i skatteministerens tale den 24. april 2006
og diverse andre artikler om vækstiværksætteri, vil jeg lave en
dokumentar der tager fat i problemet med vækstiværksættere, og ser på
nogle af de store spørgsmål: hvordan definerer man en
vækstiværksætter-virksomhed, hvordan får man virksomheden ind i en sund
vækst, hvor kan virksomhederne få hjælp og hvad gør staten/kommunen for
at hjælpe virksomhederne med at komme ind i en sund vækst?

Dokumentaren tager fat i nogle af de problemer med at kun 5% af iværksætterne udvikler sig til at blive vækstiværksættere.

Hvordan bliver man iværksætter?

Dette projekt er noget anderledes - det skal ikke være en lang
film / dokumentar, men istedet en række små klip, som man kan se på
nettet (f.eks. på diverse iværksætter-sider). Det skal være små klip á
5-10 minutters varighed, som tager fat i mange af de små skridt der er
når man skal oprette sin virksomheder. Her er min forløbige ide til
inddeling:

- Hvor starter jeg, når jeg har fået en god ide? (Tager fat i de
overvejelser man skal gøre sig før man starter, forretningsplanen osv.)

- Finansiering af projektet (Hvordan man rejser kapital, forbereder sig bedst muligt til samtalen med banken, osv.)

- Markedsføring af projektet (Hvordan når man ud til kunderne, og hvad er effektiv markedsføring?)

- Starten af virksomhedern (Fasen hvor man starter virksomheden op,
hvilke problemer man kan løbe ind i og hvilke forventnigner man evt.
kan gøre sig)

- "Virksomheden vokser" (Hvad gør man for at udvikle sin virksomhed, ansætte folk, og i det hele taget blive vækstiværksætter)

Det skal lige siges at jeg er på vej ind i planlægnings-stadiet, og jeg
altså skal have fundet ud af hvilken ide jeg bruger seneste i næste
uge. Lige nu er jeg ved at skaffe aftaler om interviews og lignende, og
derfor er jeg selvfølgelig også meget interesseret i at høre fra nogle
som gerne ville medvirke i pr
Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 10:45
Hej Christian - jeg synes det lyder som en rigtig god idé. Jeg ser og læser gerne alt hvad jeg kan komme i nærheden af, omkring iværksætteri. Det kan være meget lærerigt og inspirerende at få indsigt i andre iværksætter-processer.

Det kunne også være forfriskende med et lidt mere nøgternt/objektivt program om emnet iværksætteri, istedet for diverse konkurrence-prægede programmer på eksempelvis TV2.

Held og lykke med det.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:40
Hej Christian

Jeg har i et andet indlæg reklameret for siden www.dr.dk/dilemma, som arbejder med samme problematik. Kig og lad dig inspirere af både godt og skidt. Her er endelig et iværksætterprogram, som ikke har noget Robinson-element.

Angående problemet med at kun 5% af iværksætterne bliver vækst-iværksættere. Det kunne være interessant hvis nogle skoleelever (som f.eks. du) lavede en indgående analyse af de øvrige 95%. Hvor mange er i gang med forsøg nr. 1 eller 2, og bliver først vækstiværksættere i forsøg nr. 3? Hvor mange er folk, der stifter et holdingselskab for at eje en vindmølle eller lign., som helt oplagt aldrig bliver til vækstiværksætteri, men som måske alligevel understøtter en positiv samfundsudvikling? Hvor mange er handicappede, som får et cvr-nummer for at kunne ansætte hjælpere? Er statistikken renset for generationsskifte i mindre specialbutikker? Hvor mange er fritidsiværksættere, som blot har ambitioner om at tjene en skilling på deres hobby, mens de passer deres lønarbejde? osv. Disse spørgsmål kunne til sammen være med til at sætte et fornuftigt mål for, hvor mange % af iværksætterne, der burde blive vækstiværksættere, og igen kunne sådanne svar være med til at sætte regeringens mål og indsatser i perspektiv.

Som det fremgår af mit svar på din første tråd, er jeg mest interesseret i småfilmene.

En spændende case kunne handle om prisfastsætning af ydelser. Det er mit indtryk, at mange iværksættere kommer til at forære noget af deres overskud væk til kunderne, fordi de ikke er sikre på deres ydelsers værdi.

En anden spændende case kunne handle om at etablere nichevirksomhed på et etableret marked. Dér ligger mange fine problematikker om hemmeligholdelse vs. PR.

Hvis du laver en film om "mødet med det offentlige" og om revisor osv., er det vigtigt, at du ikke får det fremstillet som et problem, men som en konkret opgave, der bare lige skal løses.  Udtrykket i den film skal være: Så let kan det gøres. Det vil sige, at du får brug for at filme et revisormøde, hvor en tillidsvækkende revisor siger: "Pas dit arbejde, så skal jeg nok sikre, at du ikke snubler i skattereglerne."

Budskabet i finansieringsfilmen skal efter min mening være, at den, der finansierer din virksomhed naturligvis gør det for at få et udbytte. "Han" skal derfor betragtes som en leverandør. Du skal ikke på knæ for at finde finansiering, men du skal naturligvis kunne vise, at der er økonomi i dit projekt. Det er ikke sikkert, at din nuværende bank er den bedst egnede til opgaven, hvis de ikke har de rigtige "varer på hylderne" - du køber jo heller ikke mælk i en tøjforretning.

Kort sagt:

God arbejdslyst - du påtager dig en vanskelig, men vigtig opgave. Og husk så, at hvis dine film - mod forventning - ikke får Oscar''en for bedste udenlandske dokumentar, så har du alligevel lært en masse ved at lave dem. Formidling er ofte den bedste undervisning, du kan få.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:52
Hej igen. Så har jeg fået lidt mere tid til at skrive her igen.

Tak for jeres svar indtil videre. Jeg endte op med at vælge problemet med vækstiværksættere, dog uden at sætte så meget fokus på den pågældende undersøgelse som du nævner Hans. Problemet med det er resourcerne og tiden, som jeg bare ikke har. Anyway, så er jeg i fuld gang med projektet, og tager nu på tirsdag ind og interviewer Martin Thorborg, inde hos Spamfighter.

Jeg leder ligenu efter nogle iværksættere, af forskellige typer, som jeg har forsøgt at beskrive nedenfor. Jeg håber at finde nogle forskellige folk som jeg kan få lov til at interviewe omkring vækstiværksættere, og mere specifikt hvad der er brug for og om der bliver gjort nok. Fælles krav er at alle skal være på Sjælland, hvor det er muligt at komme hen med offentlig transport. Derudover skal det være muligt at jeg kan komme ud til virksomheden og snakke med iværksætteren.

Vækstiværksætteren
Du har en virksomhed som er højest 3 år gammel, og inden for de seneste 2 år skal du have opnået en vækst på mindst 60% i enten beskæftigelse (medarbejdere) eller omsætning.

Iværksætteren med mindre vækst
Du har en virksomhed som er højest 3 år gammel, men som inden for de seneste 2 år ikke har opnået væksten på 60% - virksomheden må meget gerne have problemer med udviddelse. Det er primært spørgsmål om hvad man mener der er behov for af rådgivning og hjælp for at komme videre med virksomheden, og udvikle sig til vækstiværksætter.

Jeg vil meget gerne have flere interviews med begge typer, og hvis du kunne være interesseret i at give et interview må du meget gerne kontakte mig.
Hvis du kender nogle som kunne have interesse i at give et interview, må du meget gerne bede dem kontakte mig, eller lige smide et link til denne tråd til dem.

Et sidste krav er at du kan en af følgende dage:
Tirsdag den 12. december
Torsdag den 14. december
Tirsdag den 19. december
Torsdag den 21. december

Jeg håber det er muligt at finde nogle aktive amino amigoer som har lyst til at hjælpe mig lidt med mit projekt. Stil endelig spørgsmål her i tråden, hvis der er noget i er i tvivl om.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:55
God arbejdslyst.

Hvor er det dejligt, at du har så konkrete ønsker, at enhver kan forholde sig til dem.

Desværre falder jeg selv udenfor begge målgrupper, da jeg jo sidder langt fra både Sjælland og offentlig transport.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40
Rart at se du svarer så hurtigt igen Hans.

Men er der slet ikke andre som har noget input? Kritik? Hvad som helst. Ville være rart.

Specielt nogle som evt. kunne tænke sig at medvirke?  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:50
Er der virkelig ingen interesse for dette emne, siden en tråd med over 280 visninger, kun bliver besvaret af 2 personer? Er det fordi det kræver at man tænker lidt over tingene, er det mit sprog der er noget galt med eller er folk bare fuldstændig ligeglade med emnet?

Ville være rart at vide om det var mig der gjorde noget galt, og kommunikerede på en forkert måde, så jeg kunne finde ud af om jeg skal ændre min måde at skrive denne type emner?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)