Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

facebook-salgstrick udbredt på nettet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Fangede lige denne på JyllandsPosten:

"Danmarks 2,4 millioner Facebook-brugere er ikke de eneste, der føler sig gået for nær, når der pludselig dukker en meget personlig reklameannonce op på skærmen.

- Det sker ikke kun Facebook. Tværtimod har vi fået oplyst, at det er helt almindeligt, at man bruger oplysninger om eksempelvis alder og køn til at målrette annoncer, siger Lena Andersen, der er kontorchef i Datatilsynet.

Datatilsynet behandler i øjeblikket en klage over en dansk datinghjemmeside. En bruger havde på sin profil oplyst, at han var ryger, hvorefter han modtog annoncer om produkter, der kunne hjælpe ham med at blive rygetrangen kvit.

Lena Andersen understreger, at klagesagen vil munde ud i en generel vurdering af internetmarkedsføringen, og at et samarbejde med annoncører og Forbrugerrådet kan blive nødvendigt.

Ikke dårligere

Forbrugerrådet understregede tilbage i oktober regeringens ansvar for beskyttelse af internetbrugernes personlige oplysninger - ikke mindst på Facebook.

- Min personlige oplevelse som bruger er, at Facebook giver rigtig mange muligheder for at ændre indstillinger for beskyttelse af privatlivet. Jeg oplever ikke generelt, at de er dårligere end andre hjemmesider, siger Lena Andersen.

Også i EU er der fokus på markedsføringsmetoderne på internettet. Her sidder forskellige landes datatilsyn, også Danmarks, i en arbejdsgruppe, der skal vurdere de sociale netsiders brug eller misbrug af personlige oplysninger. "

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 01:52

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår teksten  100%, men klages der ikke over at man målretter markedsføring? Flot! Hvis ikke man måtte målrette sine reklamer, hvor søren stopper vi? Vil de så have at jeg skal reklamere overfor alle de mere end 400 millioner brugere der er på facebook? Vor herre bevares

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:40

Mathias Bak:

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår teksten  100%, men klages der ikke over at man målretter markedsføring? Flot! Hvis ikke man måtte målrette sine reklamer, hvor søren stopper vi? Vil de så have at jeg skal reklamere overfor alle de mere end 400 millioner brugere der er på facebook? Vor herre bevares

Problemet er vel ret tydeligt... Brugeren har ik givet accept til, at facebook må bruge de info der indtastes til at sælge reklamer via...

Her er der tale om påtvungen reklame, og ik oplysninger, som f.eks ved Google Adwords...

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 20:27

Mathias Bak:

Hvis ikke man måtte målrette sine reklamer, hvor søren stopper vi?

Du vil da heller ikke som forbruger, fordi du skriver nogle personlige ting have at de bliver målrettet reklamer imod dig uden din tilladelse.

Et eller andet sted skal man som forbruger kunne sige nej tak, jeg mener rent faktisk at den danske lovgivning bygger på disse principper og kan man ikke acceptere dette er det jo ikke i Danmark man skal lave forretning.

Fra Helsingør
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 20:48

Nu er det jo ikke sådan at man udleverer oplysninger på facebook om alder, køn, geografi m.m.
Annoncerne matches op mod grupper og ikke enkeltpersoner.

Jeg kender ikke til forholdene på det datingsite, men vil gå ud fra at det er samme princip.

Så jeg tvivler gevaldigt på at der er noget at komme efter juridisk - og gad vide om ikke der står en linie om reklamerne et eller andet sted i de betingelser, vi alle tænker "yada yada yada" og klikker videre uden at læse dem igennem. 

Det svarer i mine øjne til at man ikke længere må have google adword i gmail, der matcher ord og sætninger i mailkorrespondancen.

Jeg synes faktisk det mere kalder på at man som bruger af sider på nettet også forholder sig til at det koster noget at drive sider og platforme.  

kh.
Sophie 

MAGMENTOR.COM - Udgiv dit Online Magasin på AppStore

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 20:51

forretning, forretning, forretning...

Hvis vi vil have de sociale muligheder og platforme gratis, skal de finansieres af noget..

Det er helt sikkert ikke sidste gang vi ser målrettet markedsføring

Fra Zug, Schweiz
Tilmeldt 27. Jul 08
Indlæg ialt: 135
Fra  GoSocial ApS Skrevet kl. 15:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad er problemet?

Er det virksomhederne, der gør noget andet, end de egentlig siger?
eller
Er det brugerne, der simpelthen er for dovne og/eller dumme til at læse, hvad de tilmelder sig?

Danskere går ind på Facebook.com - et amerikansk website, der ikke er underlagt dansk lovgivning - og accepterer aktivt forretningsbetingelserne (http://www.facebook.com/policy.php), der siger:

To serve personalized advertising to you. We don’t share your information with advertisers without your consent. (An example of consent would be if you asked us to provide your shipping address to an advertiser to receive a free sample.) We allow advertisers to choose the characteristics of users who will see their advertisements and we may use any of the non-personally identifiable attributes we have collected (including information you may have decided not to show to other users, such as your birth year or other sensitive personal information or preferences) to select the appropriate audience for those advertisements. For example, we might use your interest in soccer to show you ads for soccer equipment, but we do not tell the soccer equipment company who you are. You can see the criteria advertisers may select by visiting our advertising page. Even though we do not share your information with advertisers without your consent, when you click on or otherwise interact with an advertisement there is a possibility that the advertiser may place a cookie in your browser and note that it meets the criteria they selected.

Hvis man ikke kan acceptere Facebook.com´s forretningsbetingelser, så må man jo finde et andet sted at opholde sig på Internettet. 

Det er da iøvrigt kun en fordel for brugerne, at de ser annoncering, som annoncørerne har vurderet er relevante og interessante for dem. Det er de færreste annoncører, der er interesserede i at markedsføre overfor brugersegmenter, der ikke er relevante.

Robin Roy Hansen
GoSocial.dk 

GoSocial.dk - Ingen luftkasteller og tom snak - effektiv eksekvering på de sociale medier.
Europas største annoncør på Facebook i 2010.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)