Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab et par spørgsmål

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 01:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et enkeltmandsfirma, og er igang med at lave mit første årsregnskab.

Jeg benytter SummaSummarum til bogføringen.

I 2009 har jeg haft to poster:

Jeg har lavet et enkelt salg på 15.000 kr. inkl. moms.
Jeg har købt en computer til 5500 kr. inkl. moms. (Skal det registeres i kontonr 9200 driftsmidler i SummaSummarum)

Jeg har læst et sted at computeren kan afskrives med det samme. Hvordan kan det registeres i SummaSummarum?

Dvs. at mit overskud bliver:

12000 DKK

Er det korrekt antaget?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 09:46

Du bogfører blot computeren som en mindre nyanskaffelse i resultatopgørelsen (kan ikke lige huske kontonummeret i SummaSummarum)

Dit overskud er 7.600, da det hele skal bogføres uden moms.

Håber det hjælper dig videre :)

Tilmeldt 5. Mar 10
Skrevet kl. 11:04

Så langt er jeg med nu :)

At afskrive er nok det der forvirre mest ligenu. Hvad betyder det i regnskabsmæssigt forstand at jeg kan afskrive computeren? Jeg mener at have læst et sted at en computer til under 12.000 kr kan afskrives med det samme.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:06

Enig med Jesper, under forudsætning af, at du er momsregistreret. Hvis du har momsregistreret din virksomhed, har du vel også betalt moms - ellers skal du nok se at få det gjort. Hvis du ikke er momsregistreret, er dit overskud kr. 9.500, og afskrivningen af computeren er så "med i tallet", som du også vil kunne aflæse, når du har bogført dine to bilag.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 5. Mar 10
Skrevet kl. 17:35

Jeg er momsregisteret og har betalt momsen :)

Det er øvrigt en fin hæfte du har skrevet med "årsregnskab for enkeltmandsvirksomheder".

Jeg har dog et par spørgsmål mere:

1. Jeg har løst en opgave inden jeg fik et CVR nummer. Hvordan skal den bogføres? Skal indtægten bare direkte ind på selvangivelsen og hvilken felt bruger man til dette?

2. Hvis jeg udfylder felterne i selvangvelsen i forhold til det der står i hæftet med "årsregnskab". Kan jeg hæve overskuddet med det samme efter at fratrukket skat (og hvilken sats)? Ellers skal jeg blot lade overskudet blive tilbage på kontoen, da jeg ikke skal bruge pengene ligenu?

3. Jeg har ikke tænkt mig at bruge kapital / virksomhedsordning i denne omgang. Kan man hvert år skifte fra den ene ordning til den anden ? Dvs. kan jeg f.eks. næste gang der skal laves årsregnskab vælge at bruge virksomhedsordning?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:09

1. Jeg har løst en opgave inden jeg fik et CVR nummer. Hvordan skal den bogføres? Skal indtægten bare direkte ind på selvangivelsen og hvilken felt bruger man til dette?

Anette: Ja, brug rubrikken "anden personlig indkomst" til den indtægt.

2. Hvis jeg udfylder felterne i selvangvelsen i forhold til det der står i hæftet med "årsregnskab". Kan jeg hæve overskuddet med det samme efter at fratrukket skat (og hvilken sats)? Ellers skal jeg blot lade overskudet blive tilbage på kontoen, da jeg ikke skal bruge pengene ligenu?

Anette: Hvis du ikke har brug for pengene, så lad dem stå, det betyder ikke noget for din skat om du har hævet dem eller ej, når du ikke bruger virksomhedordningen.

3. Jeg har ikke tænkt mig at bruge kapital / virksomhedsordning i denne omgang. Kan man hvert år skifte fra den ene ordning til den anden ? Dvs. kan jeg f.eks. næste gang der skal laves årsregnskab vælge at bruge virksomhedsordning?

Anette: Ja, du kan skifte næste år, hvis det kan betale sig for det. Men når først man er inde i virksomhedsordningen, kan man ikke "bare" komme ud af den igen - så skal man først tjekke, at der ikke står ikke-beskattede midler, der skal altså laves en opgørelse.

Dbh
Anette

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)