Som udgangspunkt optimerer man ikke længere til IE6. Både fordi den er virkelig besværlig, og netop fordi den er utrolig gammel efterhånden.
Der er mange forskellige regler der spiller ind, og det ville være umuligt at liste dem alle. Måden jeg har lært det på er ved erfaring. Jeg har simpelthen prøvet mig frem. Udover det tjekker jeg alle mine hjemmesider i alle browsere løbende når jeg laver dem, så jeg ikke får en grim overraskelse når jeg er færdig.
Som udgangspunkt optimerer man ikke længere til IE6.
Det er da rigtig mange delte meninger omkring. Jeg har efterhånden fulgt en del diskussioner omkring dette emne og der er ingen tvivl om, at mange giver udtryk for deres frustrationer omkring optimering af design til IE6. Mange er dog stadig af den opfattelse, at så længe der er en brugerflade af IE6, så bør man understøtte det. Hvorfor begrænse tilgængeligheden for folk, der ikke har mulighed for at upgradere? Hvis det potentielt er 5-10 procent af besøgende der kan sidde med IE6, bør man så ikke understøtte dem?
Godt nok så har Google meldt ud, at de vil udfase IE6, samt at Youtube i fremtiden ikke vil understøtte IE6 - og det vil helt sikkert skubbe IE6 brugerfladen i en nedadgående retning - men spørgsmålet om mange af de mennesker som sidder på computere med IE6 er villige til at opgradere? For mange virksomheder vil det betyde sekscifrede beløb.
Personligt gør jeg ligesom Mikael når jeg udvikler hjemmesider. Åbner IE6, IE7, IE8 og Firefox og tjekker konsistent når jeg laver opdateringer.
Det er korrekt at mange stadig bruger IE6, men vi webdesignere kan ikke blive ved med at støtte dem, bare fordi de ikke vil opdatere. Jeg optimerer altid til IE7, og min erfaring er, at hvis siden fungerer i IE7, så fungerer den til dels også i IE6. Og hvis man følger reglerne og holder sin kode enkel og validerende, så er det ikke svært at få siden til at se fin ud i IE6 browsere.
Eksterne stylesheets er smarte nok, og nogle gange nødvendige for visse elementer. Men generelt kan optimering sagtens klares med et enkelt stylesheet.
Men er det ikke vores job som webdesignere, at sørge for at tingene virker, om det så er til IE6, Firefox eller whatever? Ingen tvivl om, at mange virksomheder sikkert gerne vil opdatere, men når det pludseligt betyder, at de muligvis skal købe nye maskiner eller bruge en masse udviklingstimer på et eller andet intranet fra stenalderen, ja så ved vi godt i hvilken retning pilen drejer. For mange mennesker er det "ikke bare lige" at opdatere, fordi deres system er bundet op omkring ældre platforme og software.
Og jeg er helt enig med dig Holder man sin kode simpel og så semantisk korrekt som man overhovedet kan, så vil det som regelt se pænt ud i alle browsere :)
Jeg mener ikke at man konsekvent hverken kan sige at man skal eller ikke skal understøtte IE6 - det må være en opvejelse i forhold til hvem målgruppen er. Jeg har sites kørende med stor variation i målgruppen og deraf følgende stor forskel i browsere, specifikt omkring IE6 ligger jeg på alt fra 2-11 % af IE-brugerne - de steder hvor andelen ligger på 2% gør jeg ingenting, hvorimod jeg ikke mener jeg kan tillade mig hverken at ignorere eller pege de 11% hen på en "opgradér"-side.
En opgradér-side kan være en god og pæn måde at "slippe af" med en masse arbejde for en ofte meget lille del af de besøgende - i hvert fald hvis man er opmærksom på målgruppens muligheder. Mange virksomheder kører stadig IE6 og selvom de netop burde have viden til at få opgraderet, modsat farmor, er det ofte ikke viden der er begrænsningen men en blanding af økonomi og ikke mindst krav om understøttelse af ældre systemer, der ikke kan køre i nyere/alternative browsere og ikke bare lige kan fornys/opgraderes.
Så kend målgruppen og tag en beslutning ud fra det.
Vi har også 10 % der stadig bruger IE6 på vores site.
Det er nemt at vurdere om man stadig skal optimere mod IE6.
Kan de 10 % kunder som bruger IE6 genere en værdi der kan dække udviklingsomkostningerne - så optimer endelig mod IE6
Skaber de 10 % IE6 brugere ikke nok værdi. Så brug pengene på noget andet.
Derudover skal man også være opmærksom på hvem der lægger pengene på siden. Er ens primære kunder større danske virksomheder, hvor der stadig en del der sidder fast i IE6, så er det farligt at ignorere IE6. Desuden synes jeg at "brand" værdien falder drastisk når jeg kommer ind på en hjemmeside jeg ikke kan se - selvom jeg ikke har den mest opdaterede browser. Så hvis man ikke gider optimere mod IE6, så send dog i det mindste brugeren et andet sted hen, lav en boks der forklarer hvorfor siden ser håbløs ud eller lign.
Konklusion: (Desværre!) kan vi ikke helt afskrive IE6 - selvom det et helvede at optimere mod den.
Teknisk tip: Det kunne have sparet mig en del timer at have kendt til "display:inline;" ved at sætte denne attribut på alle float elementer kan en del af problemerne med float og margin løses.
Til enhver form for debugging af UI på IE (sjov bogstavleg, egentlig :) ) ville jeg nødigt være foruden FireBug Lite: http://getfirebug.com/firebuglite
Moski2.net - gratis betalingsgateway til alle CMS-kunder