Hej Aminoer. Jeg skriver fordi min gamle far har 4 ansatte til at passe en udviklingshæmmet mand. De har alle en løn som langt overstiger den overenskomstesmæssige løn, men til gengæld er der så ikke pensionstillæg, da denne regnes for indeholdt i lønnen. Personalet har nægtet at underskrive ansættelseskontrakterne og min far, har ikke den store forstand på internet og kommunikation generelt, så han har bare accepteret at de står uden kontrakt. Jeg har oplyst ham om, at de til enhver tid kan gøre krav gældende på manglende kontrakt, så her er der ikke noget spørgsmål. Til gengæld har han overdraget pasningen af den udviklingshæmmede til anden side, hvorefter han har fritstillet sine medarbejdere. Den nye arbejdsgiver vil gerne overtage medarbejderne, men da der ikke er tale om overdragelse af hele virksomheden, blot varetagelsen af den udviklingshæmmede, vil personalet nu have løn i 3 mdr. fra min far, samt alm. løn fra den nye arbejdsgiver. 3 af de ansatte har været ansat i 1,5 år, mens den sidste har været ansat i 3 mdr. Mit spørgsmål er så om min far kan beholde råderetten over medarbejderne og f.eks. tvinge dem til andet arbejde inden for samme genre, så de altså ikke kan arbejde for den nye medarbejder. (hermed må de jo være tvunget til enten at lede efter helt nyt arbejde da den nuværende arbejdsgiver så er nødt til at finde andet personale, eller opsige deres stilling hos min far uden løn, så de kan genoptage deres nuværende arbejde). Er der evt. andre udveje? Det skal måske lige med, at de ansatte åbenbart er villige til at gå meget langt. F.eks. fik den ene ved en fejl overført over 170.000 kr. og har næget at betale dem tilbage, da hendes fagforening sagde, at hun bare skulle beholde dem. (hvilket må være i strid med loven, da hun er blevet gjort opmærksom på fejlen.) De har også forsøgt at begære min far konkurs, da de ikke fik løn til tiden (pga. ovenstående hændelse). Jeg kender min far rigtig godt og har også selv været ansat hos ham og har venner der er ansat hos ham. Han er en rigtig flink chef, som ikke træder folk over tærerne. Han har hjulpet så mange mennesker i sit liv og ansat folk til de underligste ting, bare fordi de ikke havde andre steder at gå hen, end til ham. Så det generer mig rigtig meget, at 4 tøser, ser en nem måde at tjene penge på og så vælger at udnytte ham så groft. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig (og min far). |
For mig at se ligner det sådan en sag der næppe kan afgøres ud fra et råd du får her på Amino, uanset hvor kloge vi nu engang til tider er herinde.
Jeg vil helt klart søge kompetent juridisk bistand hos en advokat med forstand på ansættelsesret,et fejltrin i denne sag ser ud til at være et fejltrin der kan blive meget dyrt for din far.
Dog kan jeg sige at de penge der er udbetalt for meget til en medarbejder ved en fejl, naturligvis skal betales tilbage, men det er du jo selv klar over. Det kan godt ske det kræver en tur i retten at få medarbejderen til at forstå at man ikke kan være i god tro når man får sådan en lønudbetaling i et hug.