Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Til- og fravalg af tekst på website

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som i ved, skanner mange brugere tekster på internettet. En del er slet ikke interesseret i at beskæftige sig med lange tekster.

Derfor er min idé til optimering af brugervenligheden på et website, at man skal kunne klikke "Vis afsnit" og derefter "Skjul afsnit". Et eksempel ses på Ordbogen.com, hvor man efter at have slået et ord op i den engelske ordbog kan klikke på "Vis engelske eksempler".

Har i ellers andre idéer til, hvordan man effektivt kan skjule en del af indholdet på en side? Pop-ups osv.

Jeg ser frem til en udbytterig debat.

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 16:34
Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 17:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes bare, at du skal bruge den model, hvor teksten er gemt af vejen, indtil man trykker på en "læs mere"-knap, et tydeligt plus-ikon eller noget tilsvarende.

Om teksten så skal folde sig ud på selve siden, eller åbne i en dedikeret underside, må du selv finde ud af. At bruge pop-up vil jeg fraråde. Rigtigt mange brugere har pop-up blockere, og for mange virker pop-ups også generende.

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 20:20

Frank Hellerup Madsen:

Jeg synes bare, at du skal bruge den model, hvor teksten er gemt af vejen, indtil man trykker på en "læs mere"-knap, et tydeligt plus-ikon eller noget tilsvarende.

Om teksten så skal folde sig ud på selve siden, eller åbne i en dedikeret underside, må du selv finde ud af. At bruge pop-up vil jeg fraråde. Rigtigt mange brugere har pop-up blockere, og for mange virker pop-ups også generende.

Tak. Hvad vil det betyde for sidens rangering i søgemaskinerne, at noget tekst er gemt væk?
Google bruger jo selv denne funktionalitet.
Se her: https://www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?hl=da&answer=48182

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Skrevet kl. 20:33

InspirationNow123:

Tak. Hvad vil det betyde for sidens rangering i søgemaskinerne, at noget tekst er gemt væk?
Google bruger jo selv denne funktionalitet.
Se her: https://www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?hl=da&answer=48182

Hej igen,

Først, så skal man aldrig baseret noget i forhold til søgemaskinerne på, hvad Google selv gør. F.eks. dyrker de geo-targeting i stride strømme - og det er ikke nødvendigvis så fikst at gøre for os andre.

Men tilbage til emnet. I forhold til søgemaskinerne, skal du sørge for, at det passer naturligt ind med den hengemte tekst - og at det er meget tydeligt markeret, at man kan klikke den frem for at læse mere. Det skal ikke gemmes af vejen med et undseligt link eller nederst på siden.

Du løber nemlig en lille risiko for at falde i unåde, da Google ikke bryder sig om skjult tekst, der er gemt af vejen for at snyde søgemaskinerne. Jo tydeligere det er markeret, jo mindre er sandsynligheden for, at du får problemer. Skal du være helt på den sikre side, så læg teksten på undersider.

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 20:58

Tak. Ved du, om det er tilladt at have AdSense-annoncer i tekst, der er skjult?

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Skrevet kl. 21:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke læst Adsense-vilkårne så nøje igennem at jeg ved, om man må det.

Men som udgangspunkt ville jeg ikke selv turde det, med mindre jeg kunne læse mig til at det helt sikkert vil være problemfrit. Hvis Google lukker Adsense-kontoen, så er det jo slut fremover. Derfor er jeg altid selv ekstra forsigtig angående Adwords.

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 21:22

Der har du en god pointe. Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Så vidt jeg husker, så ignorerer google alle former for javascripts. Det kan du jo udnytte til at skjule noget tekst for brugeren og vise det hele for søgemaskinen.

Ved at inddele teksten i div-tags som du giver unikke id'er, kan du nemt skjule dele af teksten og få dem til at blive vist når den besøgende trykker på "vis mere".

Nu er jeg ikke så skarp i javascript - men jeg kan da lave et udkast ;-) Så kan det være der er en flink javascript-haj der vil ordne det... Noget ala:

function visMere (id) {
div = document.getElementById(id);
div.style.visibility = visible;
}

Så kan du bruge den nogenlunde sådan her:

<p>Bla bla bla bla... <a href="#" onclick="visMere('fuldTekst')">Vis resten!!!</a></p>
<div id="fuldTekst"><p>Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla</p></div>

På den måde vil google's robot se den fuldetekst, da den ikke tager sig af javascript, og brugeren vil kun se teasers for den fulde tekst indtil de beder om at få vist resten.

Jeg håber du har fanget idéen og kan bruge det til noget... Jeg er som sagt ikke en haj til javascript, og det her er skrevet på et par minutter og frit fra leveren. :-)

Mvh.
Gustav Nikolaj

Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 18:47

Gustav Nikolaj:

Så vidt jeg husker, så ignorerer google alle former for javascripts. Det kan du jo udnytte til at skjule noget tekst for brugeren og vise det hele for søgemaskinen.

Ved at inddele teksten i div-tags som du giver unikke id'er, kan du nemt skjule dele af teksten og få dem til at blive vist når den besøgende trykker på "vis mere".

Nu er jeg ikke så skarp i javascript - men jeg kan da lave et udkast ;-) Så kan det være der er en flink javascript-haj der vil ordne det... Noget ala:

function visMere (id) {
div = document.getElementById(id);
div.style.visibility = visible;
}

Så kan du bruge den nogenlunde sådan her:

<p>Bla bla bla bla... <a href="#" onclick="visMere('fuldTekst')">Vis resten!!!</a></p>
<div id="fuldTekst"><p>Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla</p></div>

På den måde vil google's robot se den fuldetekst, da den ikke tager sig af javascript, og brugeren vil kun se teasers for den fulde tekst indtil de beder om at få vist resten.

Jeg håber du har fanget idéen og kan bruge det til noget... Jeg er som sagt ikke en haj til javascript, og det her er skrevet på et par minutter og frit fra leveren. :-)

Mvh.
Gustav Nikolaj

Tak. Jeg har ikke forstand på Javascript. Vil nogen gøre koden færdig?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)