Nu har vi ved flere lejligheder haft debatter omkring selvangivelser og skat her på Amino.
Nu har SKAT meldt ud, at danskerne for indkomståret 2006 har snydt sig selv for kr. 0,73 mia. eller 730.000.000 i skat, kun fordi det undlades at checke de indberettede oplysninger til SKAT.
Jeg tror en af de rigtigt store er gebyrer mv. på korte lån (under 2 år). Normalt er gebyrer mv. ikke fradragsberettigede, men det er de ved korte lån.
Selv måtte jeg for nogle år siden til skatteankenævnet for at få mit fradrag, fordi den lokale skattechef ikke havde forstået reglen. Der var tale om et forhåndslån som blev ændret til et varigt lån, da huset var færdigt.
Pengeinstituttterne mv. har nemlig ikke pligt til at indberette gebyrerne (og gjorde det i vidt omgang heller ikke tidligere).
Så alle jer der har bygget nyt hus de senere år - i gang med at kigge i papirerne og se om I har snydt jer selv. Der er nogle nogle skriftkloge ud i skatteforvaltningslovens genoptagelsesregler for personlige skatteansættelser som kan fortælle, hvor langt man kan gå tilbage.
Jeg tror en af de rigtigt store er gebyrer mv. på korte lån (under 2 år). Normalt er gebyrer mv. ikke fradragsberettigede, men det er de ved korte lån.
Selv måtte jeg for nogle år siden til skatteankenævnet for at få mit fradrag, fordi den lokale skattechef ikke havde forstået reglen. Der var tale om et forhåndslån som blev ændret til et varigt lån, da huset var færdigt.
Pengeinstituttterne mv. har nemlig ikke pligt til at indberette gebyrerne (og gjorde det i vidt omgang heller ikke tidligere).
Så alle jer der har bygget nyt hus de senere år - i gang med at kigge i papirerne og se om I har snydt jer selv. Der er nogle nogle skriftkloge ud i skatteforvaltningslovens genoptagelsesregler for personlige skatteansættelser som kan fortælle, hvor langt man kan gå tilbage.
Vh Lars
Hej Lars
Det her viser jo også bare med al tydelighed, at selv SKAT ikke altid har styr på reglerne, hvilket igen er en indikation på, at det kan betale sig at sætte sig ind i reglerne.
I det mindste bør man, som det også fremgår af artiklen, gennemgå de indberettede oplysninger til SKAT med en "tættekam" med henblik på en bekræftelse af, at alle oplysninger er indberettede og korrekte.
De indberettede oplysninger til SKAT kan findes i den personlige skattemappe på SKAT's TastSelv-system.
Husk også, at det stadig er muligt at få ændret skatteansættelsen for årene 2007 og 2008, så gør jer selv en tjeneste og får det kontrolleret.