Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan underskud i enkeltmandsvirksomhed fratrækkes privat aktiegevinst?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 05:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære selvstændige

Jeg åbnede en virksomhed med korrektur- og tekstforfatterydelser i august sidste år (enkeltmandsvirksomhed). Helt som forventet har mine udgifter til bl.a. markedsføring oversteget indtægterne, hvorfor underskuddet for  2009 er på ca. 30.000 kr. 

I 2009 har jeg dog i min private økonomi haft aktiegevinster for ca. 25.000, som jo er skattepligtigt. Spørgsmålet er derfor, om jeg kan frætrække underskuddet i virksomheden i gevisten på aktierne, sådan at jeg ikke skal betale efterskat?

På forhånd tak for svar

Morten
www.korrekturgruppen.dk

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hej,

Du kan i felt 112 på din udvidede selvangivelse angive underskud ved drift af virksomhed, og hvis din samlede årsomsætning er under 300.000 er du fritaget for regnskabsoplysninger.

Altså du kan ikke ændre i det felt der hedder aktie gevinst men i 112. Men Opgørelse er jo opbygget at + og - så jeg mener det får den ønskede effekt alligevel :)

Ha en fantastisk weekend!

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Bør måske lige nævne at du også skal udfylde 300 - 3xx de står nederst på selvangivelsen for sig selv

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg ikke.

Du får jo et fradrag for underskuddet i virksomheden. Fradraget er afhængig af kommuneskat og dit skatteniveau.

Aktier beskattes med en helt anden sats, og du har ikke fradrag ved et tab, jeg tror derfor ikke de blot kan trækkes fra hinanden. Men hvis du bare udfylder selvangivelsen korrekt finder den selv ud af dette. Husk at dit fradrag for underskuddet nok er på ca. +30% hvis du kun betaler bundskat.. Ved aktier beskattes et overskud på under kun med 28 %...

Kig evt. på:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1872142 - dette er satser og beløbsgrænserne for 2009/2010

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Steven Zacho:

Det tror jeg ikke.

Nu er det jo ikke nok at tro; Man skal vide.

Taler vi om et beløb på 25.000 kr. er det under bundgrænsen og der er den skat på 28% der betales endelig men er man oppe og betale 42% skat fordi man er over bundgrænsen vil denne del kunne modregnes i underskuddet. At procentsatserne er forskellige tages der højde for ved beregningen.

Taler vi om børsnoterede aktier er det korrekt at tab ikke er direkte fradragsberettiget (endnu) men der er fradragsret for tab på unoterede aktier.

  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)