Artiklen er skrevet til aktie investorer op publiceret på www.shareholders.dk Niels Mengel er formand for Dansk Aktionærforening. Artiklen - ikke pressemeddelelsen - bygger på hans tale på Danske Banks generalforsamling den 23. marts 2010. Fokus er -måske derfor - rettet forholdsvis meget på aktiekursen. |
Hvis man kigger mere teoretisk på hvad et brand er, så er det den ekstra værdi som et produkt sælger sig på, og som en virksomhed kan tage ekstra penge for. Et brand er ikke bare et tegn eller et symbol, et brand er ekstra værdi for kunden.
Man kan arbejde på at positionere sit produkt i forbrugernes bevidshed ved at fokusere på unikke aspekter som det specifikke produkt giver dig som forbruger. Brandet opstår altså i samspillet mellem en forbrugers forståelse af den kommunikation en virksomhed bruger, og det som produktet tilbyder.
Et "dårligt" brand er et produkt som er positioneret forkert i forhold til sin primære målgruppe, hvilket ofte sker fordi der ikke er en sammenhæng (consistency) mellem det interne syn på på produktet i virksomheden, og hvordan virksomheden derfor opfører sig i forhold til produktet, og så det som virksomheden lover gennem sin markedsføring.
Når en studerende kalder SAS et dårligt brand er det ikke nødvendigvis et tegn på at brandet er dårligt, det kan lige så meget være et tegn på at den person ikke er i målgruppen for produktet. Hvis SAS fokuserer på at sælge business-rejser og på kunder der er villige til at betale ekstra for lidt ekstra service, så vil en der er udenfor målgruppen anse produktet for dårligt i forhold til pris. Det samme med eksempelvis mærkevarer: hvis du smutter ud på havnen i Thyborøn ville din første konklusion nok os være at Gucci er et ret dårligt brand, mens "Leifs Fiskekutterservice" er et totalt godt brand.
For at finde ud af om et brand er dårligt skal man altså kigge på to faktorer: er der sammenhæng i den interne og eksterne kommunikation i forhold til brandet, og hvordan forstår målgruppen brandet.
Jeg læser selv International Business og er helt vild med marketing og branding, så hvis du har andre spørgsmål siger du bare til :)