Hej Birger.
Jeg har ikke kørt cykel siden tiden lige omkring folkeskolen, så det er vel 18 - 20 år siden. Jeg har flere gange overvejet at købe en, men det er blevet ved overvejelserne. Men det er en anden sag..
Jeg er selv bilist, og du skal slet ikke starte mig op omkring min mening om mange cykellyster
Jeg har også flere gange måtte lave en katastrofeopbremsning, fordi nogen synes at de ikke behøver at kigge sig for, før de svinger tværs over kørebanen. Og det er jo ikke fordi man bliver takket for at lade være med at køre dem ned, med mindre langemanden er cykellisternes tegn for tak..
Med hensyn til kæmpe klaphat, skrev jeg bevidst ikke med versaler, da det mere var en henslængt kommentar. Men ja, jeg synes man er en klaphat hvis man ikke overholder sin ubetingede vigepligt, som trådstarter starter med at nævne. Det samme gælder hvis man kører overfor rødt (hvad en ubetinget vigepligt dog stadig gælder som). Det er sindsygt farligt, og kan have katastrofale konsekvenser.
Og så kommer det: Er det fordi du har travlt med alt andet end at koncentrere dig om din kørsel, er du i min verden en klaphat (et ord jeg iøvrigt meget sjældent bruger, men nu har jeg da virkelig givet den gas i dag), der blæser på andres ve og vel. Derfor bør du en tur forbi køreskolen, for lige at få ridset konsekvenserne af uopmærksom kørsel op.
Hvis det er fordi du ikke ved du har ubetinget vigepligt, skal du nok også en tur forbi køreskolen, for lige at få genopfrisket reglerne.
Uanset hvad, kan jeg ikke umiddelbart se andre grunde til ikke at overholde en ubetinget vigepligt. Men de skal da nok være der.
Jeg mener ikke at jeg skriver - eller antyder - at alle der er indvolverede i uheld, skulle være klaphatte. Hvis det bliver opfattet sådan, er det hermed dementeret. Og nej jeg har ikke, og får heller ikke, noget nævneværdigt at skulle have sagt her i landet. Så det kan du tage helt roligt 
Og så til sidst som en generel tanke: Jeg synes ikke det ville være specielt forfærdeligt, hvis vi alle sammen skulle til et eller andet tjek hvert 5. eller 10. år, for at sikre at vi stadig har de færdigheder der skal til for at beholde kørekortet. Jeg tror at minimum 6 ud af 10 ville dumpe en teoriprøve, hvis vi blev bedt om at tage den i morgen.
Og bare for at tage det i opløbet: Nej, jeg er ikke fejlfri i trafikken.
Andrè