Men Helle cool at du har så mange. måske man en dag måtte skrive og få nogle tips og tricks til hvordan ;-) ?
Hilsen
Mick
Selvfølgelig - men jeg kan da bare skrive det her :·)
I starten lavede jeg konkurrencer med »inviter dine venner og vind....«, men så fandt jeg ud af at det faktisk er ulovligt at gøre, da det betragtes som opfordring til spam. Så det skal man ikke gøre.
Der er masser af gode alternativer. Eks. kan du få dine venner til at trykke »synes godt om« eller »del«. Det virker bedst hvis de har mulighed for at vinde noget. Omvendt får du også »venner« som kun vil vinde konkurrencer - men bare der er nogle gode ind i mellem er det jo også fint.
Derudover skal du være aktiv indenfor det dine venner gerne vil diskutere eller vide noget om. Du skal få dem til at skrive kommentarer til dine indlæg. Det kan du gøre ved at stille spørgsmål til dem. Her skal du huske at tænke som om du er modtageren - hvad ville du ha lyst til at svare på. Det er kedeligt ikke at få respons :·)
Da sparepakken kom og der var ramaskrig omkring denne, spurgte jeg hvad deres mening var. I løbet af en halv time var der kommet omkring 80 meninger - mange var lange - og folk begyndte også at diskutere på en god måde med hinanden. Så kan du ramme hvad de interesserer sig for - så kan du virkelig få noget ud af det.
Det gode ved at du får dem med i diskussioner eller får dem til at svare på ting, er at dit spørgsmål dermed automatisk kommer i deres »nyhedsupdates« - og deres venner dermed kan se det. Er de nysgerrige efter hvem du så er, så vil de klikke sig ind og måske også »synes godt om«.
Det kommer meget an på hvilken facebook side man har. Vores kunder er jo mødre - og de fleste af dem kan godt lide at være aktive. De kommer også gerne med deres meninger om nye varer vi loader op osv.
Vi har også haft lavet konkurrencer hvor de skal uploade et sommerbillede, regnvejrsbillede, sjovt billede eller lignende af deres børn. På den måde har vi nu over 400 billeder folk har uploaded. Det synes jeg er meget sjovt og det gør fansene også. Min erfaring er dog at de skal kunne vinde noget for virkelig at ville deltage, og det kunne jeg godt tænke mig var lidt anderledes :·)
Dernæst skal man så også passe på de fans man får. Lad være med at spamme med nyheder, updates og konkurrencer hele tiden. Det gider de ikke og så melder de fra igen. Du skal finde den gyldne middelvej - ikke for usynlig og heller ikke for frembrusende. Vær gerne tydelig i din kommunikation og vis gerne at du er en levende person som er bag ved.
Det er sådan lige mine erfaringer - men det er selvfølgelig forskelligt fra branche til branche :·)