Vi vil rigtig gerne skifte bank i vores firma - men blive i vores nuværende bank med vores private økonomi. Imidlertid oplever vi ofte snak om, at bankerne ikke er villige til at tage nye erhvervskunder ind, med mindre man flytter HELE molevitten i husstand og omegn med (altså privatøkonomien sammen med firmaet).
Kender I noget til det? Er det korrekt, at det ikke er særligt nemt for en forholdsvis lille iværksætter som os, at flytte firmaet (og KUN firmaet) til en ny bank - uden også at skulle flytte alt andet med??
Det skal lige tilføjes at drømmescenariet var at flytte bank - og få en mindre driftskredit (formentligt med sikkerhed i varelager).
Hvis jeres firma er et enkeltmandsvirksomhed kan i have svært ved at finde en bank som kun vil have den ene del. Bankerne vil jo gerne have overblik på ejerens privatøkonomi.
Vi høre jo om flere eksempler på herinde at banken flytter penge fra privatkonti til firmakonti for at dække et evt underskud eller overtræk - det ville de jo ikke have mulighed for hvis det ligger i 2 banker.
Det er lidt nemmere i et selskab da det principielt kunne have 10 forskellige ejere eller aktionnære og fungere som et juridisk selvstændigt enhed.
Men tag da på rundtur i bankerne og hør hvad de kan tilbyde uden at tilbyde dem privatøkonomien.
For filan da - tak for svaret....men det får mig da til at indse, at jeg lige glemte at skrive selskabsform. Det er skisme nok lige rimeligt væsentligt - og jeg beklager forglemmelsen
Og ja, min tanke er nemlig også, at et selskab er selvstændigt - og dermed ret nemt burde kunne flyttes alene. Men vi hører bare så mange ting om netop problemer med det - og har selv haft møde med JB, som i udgangspunktet meldte ud, at de ville have privaten med....uden grund.
Og ja, min tanke er nemlig også, at et selskab er selvstændigt - og dermed ret nemt burde kunne flyttes alene. Men vi hører bare så mange ting om netop problemer med det - og har selv haft møde med JB, som i udgangspunktet meldte ud, at de ville have privaten med....uden grund.
/Rikke
Jeg tror ikke man skal forstå bankernes valg i øjeblikket. Jeg har selv fået afslag på kredit i Sparekassen Himmerland da banken ikke synes de kender mig og min privatøkonomi til trods for at jeg har været kunde i 2 år og har en håndfuld firmakonti + privatkonti hos dem.
2 banker som jeg har positive tilbagemeldinger fra omkring selskaber er SPAR NORD og Nykredit. Prøv dem.
Hvis det var så simpelt ville der jo ikke være nogle problemer. Problematikken er jo at selv sunde virksomheder med positiv cashflow og en god egenkapital ikke kan få finansieret nye maskiner eller nye tiltag på baggrund af at bankerne ikke tåler mere tab eller dårligere solvensgrad. Jo jo, ganske vist reklamere en del banker med "vi låner stadig penge ud..." men sagen er jo at man skal stå med samme pose penge som sikkerhed som man vil låne - og så kan man vist lige så godt lave selv-finansiering (Lidt firkantet skåret ud...)
Hvis det var så simpelt ville der jo ikke være nogle problemer. Problematikken er jo at selv sunde virksomheder med positiv cashflow og en god egenkapital ikke kan få finansieret nye maskiner eller nye tiltag på baggrund af at bankerne ikke tåler mere tab eller dårligere solvensgrad. Jo jo, ganske vist reklamere en del banker med "vi låner stadig penge ud..." men sagen er jo at man skal stå med samme pose penge som sikkerhed som man vil låne - og så kan man vist lige så godt lave selv-finansiering (Lidt firkantet skåret ud...)
Det er stadig logisk... For når så mange har en dårlig økonomi, så smitter det jo af og påvirker de gode i en negativ retning... Dertil kommer de gigant tab, som der har været, og som der kommer...
Så den dårlige virksomhed påvirker os långivningen til den pt sunde og gode... Desværre
Ja, det er også min opfattelse. Men hvordan kan det egentligt være, det er sådan? Hvad er deres fordel ved at have en kundes private del med også? (altså udover i de sager hvor man personligt har hæftet for noget i selskabet...hvilket ikke er tilfældet for os).
Hvorfor er det ikke bare så enkelt, at hvis en virksomhed ingen gæld har og kan vise proof of business, så er du velkommen?