Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
Godeftermiddag mine
kære medaminoer Til jer der ikke har
hørt det omtalte indlæg, så lad mig give en kort introduktion; Det danske
velfærdssamfund er i højere grad blevet mere dovent, om man vil. Vi tænker mere
og mere på, hvor mange fridage vi har og vil have så mange som muligt, hvilket
selvfølgelig ikke altid hænger lige godt sammen med det, at starte egen
virksomhed. Men på baggrund af det indlæg kunne jeg godt tænke mig, at sætte en lille debat i gang og dertil kunne det være lidt ”sjovt” at høre, om der er nogle aminoer, som er blevet berørt af u-landene og deres udvikling? Jeg havde noget
fotografundervisning sidste år med en dygtig dansk fotograf, hvor klassen fik
en ordentlig opsang og ”fik besked” på at videreuddanne os, så vi kunne gøre
nytte af u-landenes fremgang frem for, at blive ramt af den på negativ vis.
Men lad dette være starten på en god debat, jeg kunne godt tænke mig at høre om nogle af jer er blevet berørt på den ene eller anden måde. Det kunne også være spændende at høre nogle forslag/idéer til, hvordan man kunne udnytte dette i de forskellige brancher. Ha’ en rigtig god forårsdag! Med venlig hilsen
|
Jeg tror at rigtig mange lønmodtagere i Danmark kan blive ramt rigtig hårdt i de kommende år. Meget hårdere end mange tror og forventer, selvom det allerede er en kendsgerning for mange danskere i dag.
Det er tydeigt, at man mange steder presses til at gå ned i løn, for at virksomheden kan overleve. Tendensen er dog ikke ny, og startede allerede for mange år siden med produktionsmedarbejdere, som blev flyttet til udlandet.
I dag ser vi ihøjere grad, at det også er højtuddannede personer, såsom IT-folk, ingeniører, mv.
Der er ingen tvivl i mit sind om, at den vestlige verden i løbet af de kommende år (årtier) vil blive presset på lønnen fra Asien og Sydamerika. Og jeg taler om alle lønmodtagere!
Hvis man skal drage fordel af denne udvikling skal man drive virksomhed, som kan udnytte globaliseringen. Men driver man derimod en virksomhed som henvender sig til danske lønmodtagere (eks. frisør), så vil man også opleve at folk får færre penge til at købe ydelser for i fremtiden.
Så Thorborg har ganske ret i, at det er "survival of the fittest", eller sagt på almindeligt dansk "de kvikke", som overlever og skaber en forretning på udviklingen.
Lønmodtagere generelt kommer til at mærke et enormt stort pres fra udlandet, og det kommer først til at vende, når resten af verden er kommet op på et stade som ligger forholdsvist tæt på det vestlige.