Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulandes fremgang er lig med Danmarks nedgang?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false DA X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Godeftermiddag mine kære medaminoer

Jeg har som sædvanlig brugt noget tid på thorborg.tv i dag, og i denne uge har jeg især gået og grublet over ”Kære Danmark, vågn op”-indlægget.

Til jer der ikke har hørt det omtalte indlæg, så lad mig give en kort introduktion; Det danske velfærdssamfund er i højere grad blevet mere dovent, om man vil. Vi tænker mere og mere på, hvor mange fridage vi har og vil have så mange som muligt, hvilket selvfølgelig ikke altid hænger lige godt sammen med det, at starte egen virksomhed.

Det har ikke altid været et så stort problem men nu, hvor ulandene er begyndt at få en langt højere levestandard vil de kunne begynde og konkurrere med danske virksomheder – og da de både er langt billigere og ikke har brug for så mange fridage, vil det kunne blive et større problem end førhen.
Til jer der ikke har hørt indlægget, så kan jeg kun anbefale det.

Men på baggrund af det indlæg kunne jeg godt tænke mig, at sætte en lille debat i gang og dertil kunne det være lidt ”sjovt” at høre, om der er nogle aminoer, som er blevet berørt af u-landene og deres udvikling?

Jeg havde noget fotografundervisning sidste år med en dygtig dansk fotograf, hvor klassen fik en ordentlig opsang og ”fik besked” på at videreuddanne os, så vi kunne gøre nytte af u-landenes fremgang frem for, at blive ramt af den på negativ vis.

Hun fortalte om den stigende tendens til at fotografer bruger især indere til at redigere billeder og lignende frem for, at benytte sig af danske virksomheder/personer. Det er selvfølgelig en skræmmende tendens, især indenfor min egen branche (softwareudvikling), da man nemt kan handle på tværs af grænser og verdensdele indenfor denne slags brancher.

Men vi kan til gengæld også vende det til en fordel, da vi på samme måde også kan outsource flere opgaver til disse lande, og dermed få lavet opgaver langt billigere end hvis vi skulle outsource til en lignende dansk leverandør.

Men lad dette være starten på en god debat, jeg kunne godt tænke mig at høre om nogle af jer er blevet berørt på den ene eller anden måde. Det kunne også være spændende at høre nogle forslag/idéer til, hvordan man kunne udnytte dette i de forskellige brancher.

Ha’ en  rigtig god forårsdag!

Med venlig hilsen
Mark Andreasen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:03

Jeg tror at rigtig mange lønmodtagere i Danmark kan blive ramt rigtig hårdt i de kommende år. Meget hårdere end mange tror og forventer, selvom det allerede er en kendsgerning for mange danskere i dag.

Det er tydeigt, at man mange steder presses til at gå ned i løn, for at virksomheden kan overleve. Tendensen er dog ikke ny, og startede allerede for mange år siden med produktionsmedarbejdere, som blev flyttet til udlandet.

I dag ser vi ihøjere grad, at det også er højtuddannede personer, såsom IT-folk, ingeniører, mv.

Der er ingen tvivl i mit sind om, at den vestlige verden i løbet af de kommende år (årtier) vil blive presset på lønnen fra Asien og Sydamerika. Og jeg taler om alle lønmodtagere!

Hvis man skal drage fordel af denne udvikling skal man drive virksomhed, som kan udnytte globaliseringen. Men driver man derimod en virksomhed som henvender sig til danske lønmodtagere (eks. frisør), så vil man også opleve at folk får færre penge til at købe ydelser for i fremtiden.

Så Thorborg har ganske ret i, at det er "survival of the fittest", eller sagt på almindeligt dansk "de kvikke", som overlever og skaber en forretning på udviklingen.

Lønmodtagere generelt kommer til at mærke et enormt stort pres fra udlandet, og det kommer først til at vende, når resten af verden er kommet op på et stade som ligger forholdsvist tæt på det vestlige.

Tilmeldt 11. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:30

Hej Mark

Ja, det er da lidt af en opsang, Thorborg smider i hovedet på os. Og der er da helt sikkert noget om det – danskerne/europæerne har været forkælede i mange år, og nu indhenter globaliseringen os.

Men asiaterne må for faen da også på et tidspunkt begynde at kræve bedre arbejdsvilkår og menneskerettigheder på et tidspunkt. Eller er deres store arbejdsomhed og underdanighed simpelthen en del af den nedarvede folkesjæl derude?

I de kommende år kommer vi til at fortsætte debatten om, hvordan vi tilpasser vores danske model til den nye virkelighed – uden at smide al velstand og velfærd over bord.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 18:36

Jeg tror bestemt også, at det er virksomhedsejerne der kan drage den største fordel af den udvikling vi ser i øjeblikket, ingen tvivl om det.
Så kan man jo sige, at vi som iværksættere er rimelig heldigt stillet, men mon ikke at selv virksomhedsejerne skal passe på - det kunne jo ske at firmaer fra disse lande i fremtiden simpelthen, vil løbe nogle af os over ende?

De vil jo unægtelig have billigere arbejdskraft og har oftest heller ikke Skat at tage højde for, hvorved de vil kunne tilbyde ustyrligt lave priser i forhold til danskejede firmaer - især indenfor IT branchen og lignende.

Nu kan jeg se, at du er revisor Martin, hvordan påvirker det revisorbranchen? Er der virkelig folk, som simpelthen vælger udenlandske revisorer fremfor danske pga. prisen? Jeg troede at den branche var lidt mere "sikret" imod udenlandsk arbejdskraft?

Mht. til asiaternes arbejdsomhed, så tror jeg - uden at skulle gøre mig klog på det - at de er mere arbejdsomme end danskere er, men det bunder vel også i, at vi simpelthen er for godt vant?
Vi må vel gå ud fra, at de også begynder at lakke på arbejdsmoral efterhånden som deres levestandard bliver højere og højere - de er jo mennesker som os andre, og vi er vel i bund og grund et dovent individ ;)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:25

Det er absolut ikke alle erhvervsdrivende, som automatisk slipper godt fra den kommende konkurrence fra udlandet. Hvis man som iværksætter ikke sørger for at udnytte globaliseringen til sin egen fordel, så kan man nemt blive udsat for nøjagtigt det samme som lønmodtagerne.

Her er revisorbranchen bestemt heller ikke sikret imod globaliseringen. Den rammes bare lidt senere, men det kommer!

Vi ser indenfor forskellige fag, at folk er villige til at gå rigtig langt for at få del i de gode penge, som findes i vesten - herunder også i Danmark. Eksempelvis så er det ikke usædvanligt, at folk fra udlandet lærer sig dansk for at kunne servicere kunder på dansk.

De brancher, hvor kommunikationen kan foregå via nettet (det er faktisk rigtig mange) vil alle blive udsat for konkurrence. Som bogholder eller revisor skal du i bund og grund bare kunne sproget, være god til tal, og have sat dig ind i gældende dansk lovgivning. Alt sammen noget, som er muligt at gøre for en udlænding.

Ja, det er besværligt, men hvis det lykkes for en udlænding, så kan der være gode penge i det for vedkommende. Så motivationsfaktoren er til stede, og jeg er helt sikker på, at vi kommer til at se det i fremtiden.

Når man ser på kinesiske studerende, som går i skole 6 dage om ugen, 10 timer om dagen (=60 timer pr. uge) og samtidig kun er vant til 1 uges ferie om året, så skal der ikke mange kuglerammer til at regne ud, at det samlede arbejdspres pr. person er stort. Det er selvfølgelig et spørgsmål, om de er ligeså effektive pr. time som os. Det er de ikke - endnu i hvert fald. Men selvom de kun er halvt så effektive, så går regnestykket næsten lige op med vores 37 timers uge, og 6 ugers ferie mod deres 60 timers uge, med 1 uges ferie årligt.

Men det næste er deres motivation og målrettethed. De dygtige læser videre fra de er helt unge, og spilder ikke tiden på at rejse jorden rundt, holde sabbatår, selvrealiseringsferier, mv. som vi danskere nyder godt af. Nej, de giver den maksimalt gas fra starten af, og er meget motiveret for at komme frem i verden, mens vi andre ligger og nyder livet på sofaen, fester, rejser og hygger os gevaldigt. En kinesisk studerende bruger ikke sin lørdag aften i byen, men bruger den selvfølgelig på at læse lektier. "Når man har fået en så vigtig en chance som en studieplads, så må man ikke misbruge tiden på ikke at gøre sig umage".

Så når du netop nævner revisionsbranchen, så er jeg sikker på, at branchen på et tidspunkt invaderes af guldgravere fra udlandet, som er dygtige, kan sproget og lovgivningen til fingerspidserne.

Derudover bliver revisorer presset fra deres kunder, som måske får færre penge at betale revisor med. Nøjagtigt som det var gældende med frisøren. Frisører er dog rimeligt forskånet for konkurrence på langdistancen.

Jeg tvivler på, at der er ret mange som kan sige sig fri af konkurrence fra globaliseringen i de kommende mange år.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:28

Selvfølgelig vil de registrerede og statsautoriserede revisorer ikke sådan lige komme i risikozonen, men hvis folk og de små erhvervsdrivende er villige til at hyre en billig kineser til at lave bogføring, så er der i princippet ingenting som hindrer for dette.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:26

Jeg har selv gjort mig nogle lignende tanker, så her er mit lille input:

Forestil jer, at tid = penge.

I lande, hvor man har en overflod af tid i form af kvalificerede personer sælges tiden til spotpris (eks. Indien).

I "gamle dage" før Internettet, eksisterede der allerede nogle få "kanaler", der forbandt områder, hvor vi har for lidt tid (Danmark) med områder hvor man har for meget tid med hinanden.

Forestil jer tiden som  oplagret i nogle vandtanke, hvor der er 10 gange mere vandhøjde i nogle af tankene end i andre.

Hvad sker der, når man begynder at forbinde tankene med slanger (Internettet)?

Vandet løber derhen hvor der er lavest.

Jo flere forbindelser, jo hurtigere går det.

Det stopper ikke før der ikke er nogen steder vandet (viden) kan løbe hen.

Og det sker først, når der er lige meget vand i alle tanke, alt andet lige.

Det er situationen, venner.

Internettet på godt og ondt.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Split
Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 411
Skrevet kl. 23:23

Martin E. Jensen - 123revisor.dk:

Jeg tror at rigtig mange lønmodtagere i Danmark kan blive ramt rigtig hårdt i de kommende år. Meget hårdere end mange tror og forventer, selvom det allerede er en kendsgerning for mange danskere i dag.

Det tror jeg du har ret I.

Vores konkurrence evene er forsvundet og det bliver helt sikkert værre. I betragtning af hvor meget det kommer til at koste samfundet, er det rystende hvor lidt debat der i offentligede om hvordan dette problem kan løses.

Jeg undrer mig f.eks hvorfor der ikke er en reel debat om at fjerne skatten fra arbejde (ja mener ikke kun et par %), sådan at konkurrence evnen forbedres?

Jeg læste for nyligt at Obama havde 3 muligheder, som var nogenlunde sådan her!

1. Hæv de offentlige indtægter

2. Sænk de offentlige udgifter

3. Vent til valutaen bliver devalueret.

Det er jo i princippet de samme udfordringer Løkke har.

2 mio. besøgende i Wordpress hvor jeg bla. skriver om ferie i Kroatien på 8 sprog

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:12

Jeg tror nu ikke det bliver helt så slemt, som det indtil nu fremgår i tråden.

Det er dog helt klart, at der vil komme en påvirkning fra globaliseringen, og den er vel allerede godt igang, men der er jo også den anden side, hvor eks. man nu hører oftere og oftere om, hvordan asiater m.fl. nu har flere penge, og i realiteten er i stand til at opstarte egne virksomheder i hjemlandet.

Selv i Kina er storkapitalen begyndt sit indtog, så de får jo også deres at slås med på de kanter.

Hvordan vi tackler situationen her hjemme eller i Europa er vel kun et spørgsmål om tilpasning, hvor det handler om at få et fornuftigt samarbejde med de "nye" fremfor at forsøge at bekæmpe udviklingen.

Der er selvfølgelig mange virksomheder, som kommer i klemme simpelthen fordi, de ikke er tilstrækkelig forberedt på denne fremtidige markedssituation, hvorimod de virksomheder der er forberedte, vil være i stand til at komme videre i en ny og forstærket position.

Vi har jo også det andet aspekt inde i form af de tidligere østlande, hvor der også vil være en stor trang til at drage mod det vestlige Europa, som vi allerede har set. Det er dog midlertidigt stagneret grundet den såkaldte finanskrise, men når det efterhånden bliver bedre, så skal vi nok se østarbejderne herhjemme igen.

Hilsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)