Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en forespørgsel fra en god ven som er gået konkurs med et Aps som var en virksomhed hvor der bliver handlet og trænet heste samt afholdt rideture. Han vil meget gerne køre sin virksomhede videre da han har en del kunder allerede her i 2010.

Han og hans far som har været sammen om Aps'et indtil videre spørger mig om følgende:

Der startes pr. 1/1 et enkeltmandsfirma, Firmaet indregistreres som rejsearrangør og arbejdsgiver hos SKAT. Du får ny separat bankkonto for firmaet i Vestjysk Bank, hvor alle transaktioner afvikles. I første omgang blot en alm. kontokurant. Hvad driften tillader udbetales til Jesper som gage. Det må aldrig blive en risiko for dig privat. Derfor må du have nogen heste ind i firmaet som sikkerhed, idet stamtavlerne så beror hos dig, indtil den/de bliver solgt. Pengene fra heste, skal helst kunne deles, således at det halve afvikles på privat gæld for hestene hos VB og den anden halvdel som bidrag til indtægterne, bogført som provisionsindtægt.

Jeg vil gerne hjælpe, men er usikker på om jeg kan hæfte personligt for noget hvis det ikke går hverken i forhold til at have penge involveret eller komme til at stå med noget gæld.. hvad hvis de ikke betaler nogle regninger kan jeg personligt så blive registreret for det osv Og er det her den bedste måde at gøre det på for ham/dem overhovedet?

håber nogen kan give mig et råd

mvh

Trine

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 09:20

Firmaet står i dit navn, så det er dig der hæfter for ALT, hvis det går galt.

Så du skal være lidt mere end 100% sikker

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:22

Hvis det er dig der opretter enkeltmandsfirmaet er det dig og kun dig der hæfter for samtlige forpligtelser, på trods af at det er dine venner der reelt driver virksomheden.

Det er ikke en konstruktion jeg på nogen som helst måde ville så meget som overveje at turde kaste mig over.

Det første faresignal er at din ven allerede er gået konkurs med en tilsvarende virksomhed, det andet er at det er en god ven.

Hvis det her fejler igen anden gang kan du ske at stå med en uoverskuelig stor gæld og et forlist venskab.

Er det mon det værd?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 09:23

Hvis det er dig der står som ejer af firmaet, så hæfter du for alt gæld der måtte blive stiftet i firmaet.

Jeg mener ikke at det er særlig smart at du opretter en enkeltmandsvirksomhed i dit navn, som de så kan bruge. Det er rimeligt risikabelt.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 09:28

Hej

Jeg forstår ikke rigtigt hvad det er du mener.

Hvor får han hestene fra?

Hvis han er bange for at hæfte personligt i det nye firma, hvorfor starter han så ikke en nyt Aps.

Hvordan er det du gerne vil hjælpe ?

Mvh

Ravn

Tilmeldt 16. Mar 10
Skrevet kl. 09:30

Tak for hurtige svar... kan godt høre det ikke lyder som en god idé!!!!!!!!

Hvad kan man så gøre for at redde sådan en virksomhed?

Tilmeldt 16. Mar 10
Skrevet kl. 09:38

Ja det er et godt spm, hvordan jeg gerne vil hjælpe. De spurgte om jeg ville hjælpe og de er gået ned primært pga ISK dykkede så voldsomt og det er en virksomhed med islandske heste...

Nu begynder branchen at gå op igen og han har en del bookninger for dette år og en masse heste i træning.

Han får heste ind som betaling for træning og sælger dem så hurtigt han kan... Eller han har nogle avlshopper som får føl og så træner han og sælger dem.. ellers lever han er nogle luksus rideture som giver en ret god indtjening.

Kan han bare starte et nyt ApS i eget navn? Tror gerne han ville have et enkeltmandsfirma i en andens navn og selv ansættes for så kan han få supplerende dagpenge i perioder hvor der ikke var så meget indtjening. Giver det mening?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 09:39

hestepigen:

Hvad kan man så gøre for at redde sådan en virksomhed?

Spørgmålet er jo om virksomheden er værd at redde?  rigtigt rigtigt mange heste virsomheder i Danmark kan jo ikke få det til at løbe rundt økonomisk.

Mit råd vil være at i bør få noget økomonisk rådgivning af en landbrugskonsulent med speciale i hestehold før I giver jer i kast med en endnu et firma. prøv evt. http://horseconsult.com/

Mvh

Ravn

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:30

hestepigen:

Kan han bare starte et nyt ApS i eget navn? Tror gerne han ville have et enkeltmandsfirma i en andens navn og selv ansættes for så kan han få supplerende dagpenge i perioder hvor der ikke var så meget indtjening. Giver det mening?

Hvis han har de 80.000 det så vidt jeg husker kræves for at stifte et anpartsselskab nu om dage (nye regler pr. 1. marts) burde det ikke være noget problem.

Hvis man ser sort på hvidt på det, så kan jeg da godt se fidusen for ham i at starte et enkeltmandsfirma i en andens navn, og så blot blive ansat.

Hvis firmaet går ned står han uden nogen form for risiko, og kan tilmed få den løn han har til gode i hos firmaet via det offentlige som derefter plukker ejeren af enkeltmandsfirmaet for hvad der måtte være af gæld.

Det kan i værste fald betyde at du må gå fra hus og hjem.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43

Hej

Omkring denne branche skal man også være opmærksom på, at SKAT kun i meget sjældne tilfælde godkender virksomhederne som erhvervsmæssige, men derimod anser det for "hobbyvirksomheder" uden nogen udsigt til reelt at tjene penge endsige realisere overskud.

Iøvrigt er jeg enig de andre indlæg, man kan gå langt for at hjælpe, men den beskrevne situation i denne tråd, er et godt stykke over stregen med en risiko, som kan blive helt uoverskuelig.

Hilsen

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)