Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. moms og håndtering af firmakonto/bogføring

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer!

Jeg er selvstændig pr. 1/1-06 og har to spørgsmål vedrørende moms og håndtering af min firmakonto (som reelt blot er en sekundær personkonto jeg anvender til firmaet).

1. Ved indbetaling af moms for 2. kvartal, nåede jeg ikke at bogføre alle mine indtægter og udgifter i mit regnskabssystem (e-conomic) og endte derfor med at sjusse mig frem til et momsbeløb, jeg mente var realistisk. Efter jeg nu har fået ajourført mit regnskab, kan jeg se at jeg skød omtrent 3000 kr. for lavt, og derved er 3000 kr. "bagud". Bør jeg ved indbetaling af moms for 3. kvartal kompensere for dette ved at ligge 3000 kr. oveni det reelle momsbeløb jeg trækker ud af mit regnskab? Det vil selvfølgelig udligne den moms jeg er bagud, men vil også betyde at jeg indbetaler endnu et momsbeløb, der ikke stemmer overens med mit regnskab.

2. Jeg har et par gange foretaget firmarelaterede indkøb som jeg af den ene eller anden grund har betalt via mit Dankort til min personlige konto. Kan jeg uden videre lave en overførsel fra min personlige konto til min firmakonto på de gældende beløb og bogføre disse på normal vis i mit regnskabssytem med pågældende kvitteringer som bilag?

Mange tak for jeres hjælp :)

mvh
Lasse Adolphsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:30
1. Det er den letteste måde at gøre det på, navnlig da vi er i "småpengeafdelingen", sådan set i SKATs øjne. Er det større beløb eller finder du en fejl, som vedrører et andet regnskabsår, skal du bruge en blanket, som hedder "Fejl i momsafregningen".

2. Ja, det kan du godt gøre, det er fint og korrekt at gøre det på den måde. Det er mere almindeligt, at man har en konti i regnskabet (for enkeltmandsfirmaer i gruppen Egenkapital), som hedder Hævet/indskudt privat eller Mellemregning eller noget tilsvarende. Og så bogfører man på den i stedet for banken, når man har lagt ud for firmaet. Og så hæves pengene ved lejlighed/når der er penge på banken igen/udlignes månedligt.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:54
Vedr. den i pkt. 2 nævnte mellemregningskonto har den også en effekt i relation til virksomhedsordningen, hvis man anvender denne ordning.

Hævninger behandles som hævninger og indskud indgår på indskudskontoen i virksomhedsordningen. Dvs. man kan ikke cleare indskud og hævninger, og derved opgøre en nettohævning for året. Det reducerer opsparingsmulighederne. Det problem kommer man til livs ved at lave en mellemregningskonto. Så opnår man denne nettovirkning. Det eneste man skal sikre sig er at mellemregningskontoen altid er positiv. Dvs. at kontoen er positiv i indehaverens favør, og ikke anvendes som en slags kassekredit.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:37
Mange tak for svarene, begge to :)

Anette, jeg har sendt dig en mail.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)