Jeg synes, det kommer lidt an på, hvad tilbuddet er..
Hvis du fx skal lave prisen på en gaveæske med et tryk, som de har lavet og mailer til dig, synes jeg ikke, du kan tage penge for det - men pænt fortælle dem, hvor lang tid det tager at lave tilbuddet og bede dem have det i baghovedet..
Men hvis de forventer at du ligefrem skal sætte trykket op for dem, og finde ud af selve konceptet, synes jeg godt, du kan tage penge for det. Det er jo samme arbejde som man normalt ville betale et reklamebureau for at gøre - en arkitekt tager jo også penge for at lave tegninger af huset, selv om du måske vælger ikke at få det bygget.
Vi har også ofte nogen, som beder om pris på mange ting, hvor man godt kan regne ud på forhånd at de nok ikke vil købe det alligevel - fx et lille nystartet firma som vil have pris på poser i 10 størrelser med enten 1, 2 eller 3 farver tyk og 4 forskellige typer og kvaliteter.. De ved jo ikke, at vi faktisk skal sidde og lave beregninger for hver eneste ting, så det bliver til rigtigt lang tid.
I de tilfælde begynder jeg ikke bare at regne priser med det samme - jeg forklarer kunden ca hvilke opstartsomkostninger, de skal regne med, og prøver at hjælpe med at spore mig ind på, hvilken kvalitet osv de har behov for. Og så kan man som regel bagefter nøjes med at lave en eller to priser til dem.