Hejsa allesammen Jeg er helt ny her på sitet og har set rigtig mange gode og fine indlæg samt rigtig gode besvarelser af disse og tænkte dermed om jeg ikke kunne få lidt hjælp også, da jeg er i tvivl om en række ting Jeg har tænkt længe på at starte et mobildiskotek op ved siden af mit almindelige arbejde. Idéen ligger i at kunne levere forskellige typer opsætninger alt efter hvem man kommer ud og spiller for. alle lige fra private til virksomheder. For at holde en så lav likviditetsbehov er idéen at leje sig frem til tingene fra gang til gang bortset fra fx cd'er og de mest basale ting. Spørgsmålet er så hvordan det ligger med momsregistreringen, beskatningen osv. jeg skal jo naturligvis udstede en faktura for de eller den jeg er ude og spille for. Vil Skat anse det for at være en hobbyvirksomhed eller hvad? og skal der i sådan et tilfælde betales b-skatte rater eller kan man vente med at indberette til slutningen af året på sit almindelige lønmodtager-årsopgørelse hvor man kan finde rubrikken "overskud fra selvstændig virksomhed"og så "bare få et girokort" fra dem med manglende skat? (Eventuel indbetale frivilligt) Og jeg kan vel godt trække udgifter fra i forbindelse med drift og kørselsgodtgørelse når man kører rundt til de forskellige spillesteder? Hvordan ligger det så med moms? jeg mener mobildiskoteker er fritaget for moms fordi det anses som værende kunstner. så kan jeg vel heller ikke trække momsudgifter fra i forbindelse med eventuel køb af fx cd'er og andet? Håber indlægget er let at forstå og på forhånd tusind tak for hjælpen - Daniel |
Hej Daniel
At leje sig frem er ikke nogen dum ide, slet ikke på lyssiden. Med tiden tror jeg dog du vil blive glad for at have din egen pult, så du kan stå derhjemme og øve lidt, samt føle dig godt hjemme med det hele.
I hvor høj grad det er hobbyvirksomhed afhænger vist stadig af humøret hos den du snakker med hos skat. Der har længe været historier om nogle dj's der kun kunne trække en del af deres musikindkøb fra, og andre der kunne trække det hele fra. Så det kræver nok at du snakker med Skat. Husk dog på at hvis du trækker cd'erne fra, så er de ikke længere dækket af din almindelige indboforsikring, da den ikke dækker udstyr til erhverv.
Med hensyn til hvad der er hensigtsmæssigt med skat, så er det nok bedst at snakke med Skat eller en revisor. Eller også kommer svaret nok herinde inden så længe :D