Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselgodtgørelse til mig selv og andre

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Jeg driver en enkelmandsvirksomhed. Og ville høre af hvordan jeg skal bogføre kørselgodtgørelse når jeg har været ude ved i kunden i egen bil (Får pt. ikke løn) ?

Også ville jeg også gerne vide hvordan jeg skal bogføre hvis nu der er en anden som køre ud for mig og han skal have kørselgodtgørelse fra mit firma ?

Jonas

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du selv har kørt (og har fornøden dokumentation f.eks. i form af en kørebog): Du bogfører udgiften på en konto i driften uden moms. Den kan hedde "udbetalt kørselsgodtgørelse" eller noget tilsvarende. I debet. Og så modposterer du på en mellemregningskonto i status i kredit: Det kan være "indskudt kontant i virksomheden" eller "mellemregning". På den måde får du registreret dine kørte kilometre, og du kan så udbetale dem på et senere tidspunkt.

Når andre har kørt for dig, skal de have pengene udbetalt. Derfor kreditterer du banken eller kassen (alt efter om du har udbetalt pengene kontant eller via en bankoverførsel) og debiterer "udbetalt kørselsgodgørelse" i driften.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

 

Tilmeldt 13. Mar 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen.

Men bliver lidt tvil. Har man ret til Kørselgodtgørelse som selvstændig når det er en enkelmandsvirksomhed ?

Med hensyn til "udbetalt kørselgodtgørelse" er der nogle som har forslag til en drift kategori man kan sætte den under f.eks. : autodrift, lønninger, adm. omkostninger, varesalg m.m. ?

 

Jonas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Hjelvang:

Hej Jonas,

Så vidt jeg kan læse ud af http://www.skatteinform.dk/845FD3C9-A616-4D3A-B882-B9C6EE54FB15 kan du som selvstændig ikke få udbetalt kørselsgodtgørelse.

Prøv at kigge på ovenstående link - Det fortæller (næsten) alt der er værd at vide om erhvervsmæssig kørsel

 

Mvh

Jan

Hej

Har netop læst dokumentet jvf. dit link, hvor det klart fremgår, at selvstændige erhvervsdrivende kan anvende 2 muligheder:

1. Fradrag for forholdsmæssig del af de dokumenterede udgifter

2. Fradrag jvf. statens takster (høje takster)

Så din konklusion er ikke helt korrekt. Der kan dog kun skiftes princip én gang pr. bil.

Hilsen

Tilmeldt 13. Mar 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man også få kørselgodtgørelse hvis man selv køre ud til leverandøren og henter varen ?

Også selvom man ikke opkræver den nogle steder eller af nogle ?

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg kan læse kan du give dig selv kørselspenge hvis du ikke trække driften af bilen fra, hvis det er en gulpladebil skal den registreres som 100% privat kørsel og ikke delvist.

Lad os sige du kører til kunder og det er 100 km x 3,50 kr = 350 kr, dette skal du så indberette på din egen selvangivelse som skattefri kørsel 350 kr (det betaler du jo ikke skat af) og vikrsomhedens overskud bliver 350 kr mindre, altså 350 kr du ikke skal betale skat af!

Men regn selv på det, der er nogle ting du skal overveje, hvor meget kører du for erhvervsmæssigt. Skatteværdien af dine km x 3,57 kr (eller hvor meget det nu er) skal være højere end det du kan fratrække af udgifter til benzin, reparationer, misundelsesafgift på gulplade, etc.

Et tænkt eksempel med forholdmæssigt af en gulpladebil hvor man kører 5000 km erhverv og 10000 privat giver udgifter i virksomheden på i alt 6000 der kan trækkes fra i driften, samme med km godtgørelse vil give 5000 x 3.57, altså meget mere fradrag i virksomheden og dermed mindre i skat...har jeg forstået det korrekt eller hur?

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

KKMobil...Ja......såfremt det er ifm. med dit firma.........!

I princippet al kørsel i erhvervsøjemed.

Economicz.....Du har fat i noget...dog ikke helt korrekt alt sammen.

Prøv at læse en gang mere.

/peter 

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter...hvilken tekst skal jeg læse igen?

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Economicz...du skriver så vidt du kan læse.........så må du jo nærlæse, der hvor du har læst.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)