Hej min ven :-)
Først og fremmest så lær dig selv at kende. Kan du leve op til den positionering som du godt kunne tænke dig ?
Dernæst så læs dine konkurrenter, hvor kan du adskille dig fra deres image og profil , samtidig med at du appellerer til de samme kunder ?
Og til sidst så aflæs den tid og samfund du befinder dig i. Hvad er hot , hvad er not ? I henhold til skrift, grafik ( på hjemmeside, salgsbreve osv )
Det hele afhænger fuldstændig af hvilken branche du befinder dig.
Så ja positionering er sådan et lidt diffust begreb, fordi firmaet bliver aldrig til andet end firmaets grundlægger og udvikler formår at lægge i det. Positionering opnås bedst med en karismatisk person ved roret. Men er også et begreb indenfor virksomhedsudvikling , man ikke skal overspekulere på, da det vil kunne ses på din profil.
Du prøver for hårdt og virker simpelthen kikset, desperat og ude af kontrol. Noget du ikke vil forbinde med dit firma.
Det bedste råd jeg selv har fået i den retning er angående den musik jeg selv spiller : " Du skal ikke anstrenge dig for at tiltrække lytteren. Du er god nok som du er. Din PERSONLIGHED er god nok som den er "
Det eneste der faktisk kan ødelægge din personlighed , dit virksomhedsbrand og din positionering, er hvis du ikke selv tror på dig selv, eller du tror for meget på dig selv ( udspringer af det samme )
Men derfor skader det jo aldrig at læse lidt om positionering. Og selvfølgelig èn gang imellem spiller man en rolle i sin virksomhed og sit privatliv, som man egentlig ikke er. Den lille hvide løgn. Men lad det ikke blive en vane. For du bliver gennemskuet
Jeg håber du forstod den lille filosofiske tilgang jeg har her. Det er i hvert fald mit bidrag
mvh
Jimi