Jeg har haft en bekendt til at skrive nogle artikler for mig, og skal i den forbindelse honorere hans arbejde. Han er ikke momsregistreret, men det er jeg.
Skal han sende mig en regning med CPR-nr. i stedet for CVR-nr. på det fulde beløb, uden momsangivelser - bare et beløb. Og bogfører jeg det så i Summa Summarum som negativ B-indkomst?
Eller - er der andre måder at gøre det på? Jeg gider ikke forslag som eks. "gavekorts-finten".
Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.
Opret en gratis bruger påDinero og kom i gang allerede i dag.
Skal han sende mig en regning med CPR-nr. i stedet for CVR-nr. på det fulde beløb, uden momsangivelser - bare et beløb.
Helt rigtigt.
Jeg ville nok oprette en speciel konto (hvis det er noget som du kommer til at gøre en gang i mellem) som kunne hedde noget i retning af "køb uden moms"
Husk at du skal oplyse SKAT om at han har haft denne ekstra indtægt. (det gøres via en blanket som du kan få på dit lokale skattecenter/måske via nettet).
Nu blander jeg mig også lige her, jeg står også og skal aflønne en ikke momsregistreret person.
Er det rigtig forstået at personen skal lave en regning med navn og CPR nummer, på den står beløbet så uden nogen form for moms. jeg bogfører det så også bare uden moms?
Og derefter er det personens eget ansvar at opgive det? jeg skal ikke gøre noget?
Når han sender regning med CPR.nr. er det ikke modtagerens pligt at lønoplyse, men afsenders.
Hej Peter
Når en virksomhed modtager en faktura fra en ikke moms registreret person så er det virksomhedens ansvar at oplyse forholdet til SKAT. ved godt at der er mange virksomheder der "glemmer" dette, men det er et krav.
Den faktura han sender til din virksomhed skal i øvrigt indeholde følgende oplysninger :
Hans navn, adresse, postnr/by, tlf.
Kundens navn, adresse, postnr/by
Fakturadato og betalingsfrist. (betalingsfrist er ikke et krav, men blot en god ide)
Hvordan kan/skal indbetalingen foretages? - skriv registrerings- og kontonummer på hvis det skal være on-line betaling - dette bruges oftest.
I teksten skal det angives hvad der er leveret, hvor meget/mange (fx. timer) og stykprisen (kr./timen) og en total for hver udførte arbejde fx. 4 timer a 450 kr = 1800.
Det kan i øvrigt være en god ide at præcisere at der ikke er pålagt moms, da afsender ikke er momsregistreret. (igen ikke et krav, men blot en god ide).
Nu blander jeg mig også lige her, jeg står også og skal aflønne en ikke momsregistreret person.
Er det rigtig forstået at personen skal lave en regning med navn og CPR nummer, på den står beløbet så uden nogen form for moms. jeg bogfører det så også bare uden moms?
Og derefter er det personens eget ansvar at opgive det? jeg skal ikke gøre noget?
Hej Meik
Jo, du skal oplyse det til SKAT. det skal oplyses som B-indkomst.