Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modtage faktura uden moms, eller udbetale penge til en ikke-momsregistreret?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har haft en bekendt til at skrive nogle artikler for mig, og skal i den forbindelse honorere hans arbejde. Han er ikke momsregistreret, men det er jeg.

Skal han sende mig en regning med CPR-nr. i stedet for CVR-nr. på det fulde beløb, uden momsangivelser - bare et beløb. Og bogfører jeg det så i Summa Summarum som negativ B-indkomst?

Eller - er der andre måder at gøre det på? Jeg gider ikke forslag som eks. "gavekorts-finten".

På forhånd tak.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:14

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 19:39

Martin Meyer:

Skal han sende mig en regning med CPR-nr. i stedet for CVR-nr. på det fulde beløb, uden momsangivelser - bare et beløb.

Helt rigtigt.

Jeg ville nok oprette en speciel konto (hvis det er noget som du kommer til at gøre en gang i mellem) som kunne hedde noget i retning af "køb uden moms"

Husk at du skal oplyse SKAT om at han har haft denne ekstra indtægt. (det gøres via en blanket som du kan få på dit lokale skattecenter/måske via nettet).

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44

Benjamin..Ikke enig...!

Når han sender regning med CPR.nr. er det ikke modtagerens pligt at lønoplyse, men afsenders.

Blander du ikke noget sammen her?

/peter

Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 278
Fra  Ballistic Skrevet kl. 19:55

Hej 

Nu blander jeg mig også lige her, jeg står også og skal aflønne en ikke momsregistreret person.

Er det rigtig forstået at personen skal lave en regning med navn og CPR nummer, på den står beløbet så uden nogen form for moms. jeg bogfører det så også bare uden moms?

Og derefter er det personens eget ansvar at opgive det? jeg skal ikke gøre noget?

/Meik

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 19:56

Peter - Revisor:

Når han sender regning med CPR.nr. er det ikke modtagerens pligt at lønoplyse, men afsenders.

Hej Peter

Når en virksomhed modtager en faktura fra en ikke moms registreret person så er det virksomhedens ansvar at oplyse forholdet til SKAT. ved godt at der er mange virksomheder der "glemmer" dette, men det er et krav.

Den faktura han sender til din virksomhed skal i øvrigt indeholde følgende oplysninger :

Hans navn, adresse, postnr/by, tlf. 

Kundens navn, adresse, postnr/by 

Fakturadato og betalingsfrist.  (betalingsfrist er ikke et krav, men blot en god ide)

Hvordan kan/skal indbetalingen foretages? - skriv registrerings- og kontonummer på hvis det skal være on-line betaling - dette bruges oftest. 

I teksten skal det angives hvad der er leveret, hvor meget/mange (fx. timer) og stykprisen (kr./timen) og en total for hver udførte arbejde fx. 4 timer a 450 kr = 1800.

Det kan i øvrigt være en god ide at præcisere at der ikke er pålagt moms, da afsender ikke er momsregistreret. (igen ikke et krav, men blot en god ide).

Mvh.

Benjamin 

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 19:58

Meik Jessen:

Nu blander jeg mig også lige her, jeg står også og skal aflønne en ikke momsregistreret person.

Er det rigtig forstået at personen skal lave en regning med navn og CPR nummer, på den står beløbet så uden nogen form for moms. jeg bogfører det så også bare uden moms?

Og derefter er det personens eget ansvar at opgive det? jeg skal ikke gøre noget?

Hej Meik

Jo, du skal oplyse det til SKAT. det skal oplyses som B-indkomst.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:04

Benjamin:
Når en virksomhed modtager en faktura fra en ikke moms registreret person så er det virksomhedens ansvar at oplyse forholdet til SKAT.

I det omfang fakturaen vedrører betaling for udført arbejde. Det bør understreges at reglen ikke gælder ved salg af fysiske varer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:56

Hmm..den er jeg ikke sikker på!

Jeg har f.eks. en tolkevirksomhed som kunde, der bruger en masse ikke momsregistrede privatper-

soner som underleverandør. Disse sender faktura med CPR.nr.

Skal virksomheden lønoplyse for disse?

Lyder godt nok ulogisk......nogen der har et link?

/peter

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:06

Peter - Revisor:
Lyder godt nok ulogisk......nogen der har et link?

Skattekontrollovens § 7A (tror jeg)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)