Nuværende situation: Ønske/ide: Spørgsmål: Mvh |
Hej
Du tjener vel også penge på dette? Er det det såkaldte "gebyr" eller?
Hilsen
Nuværende situation: Ønske/ide: Spørgsmål: Mvh |
Hej Du tjener vel også penge på dette? Er det det såkaldte "gebyr" eller? Hilsen |
Ja, jeg tjener penge på det gebyr jeg evt. vil tage. Men jeg tjener jo ikke noget på de penge, som blot overføres til kunstnerens konto. Der er netop denne overførsel jeg er i tvivl om. Hvordan skal jeg bogføre disse transaktioner? På en eller anden måde skal det vel dokumenteres, at det ikke bare er penge, jeg har trukket ud af firmaet. |
Hej Jeg antager at der forudgående er aftalt hvor stort dit gebyr/provision på det enkelte kunstværk er.. (altså en skriftlig aftale mellem kunstneren og din virksomhed). Lad os tage et eks. : Køberen af billedet skal give 10.000 kr. (prisen som kan ses på din hjemmeside). Du skal give de 9.000 kr. videre til kunstneren. og de sidste 1.000 kr. er dit gebyr/provision. Du bogføre så som vist her:
Du har altså fået 10.000 kr. i på din bank konto, du skylder kunstneren 9.000 kr. og har selv haft en indtægt på 1.000 kr. Når du så udbetaler pengene til kunstneren, så bogføre du sådan her:
Trada
Mvh. Benjamin
|
Hej igen Jeg vil blot lige bemærke at jeg i ovenstående eks. har set bort fra moms. Grunden til dette er at kunst tit er momsfritaget (tjek med SKAT) og hvis du ikke er momsfritaget ved denne type handler, så skal der kun regnes moms af din fortjeneste (altså de 1.000 kr.Altså bliver salgsprisen så 10250 kr. (25% af 1.000 kr. = 250 kr., dette er naturligvis forudsat at du lader kunden have momsudgiften).
Mvh. Benjamin |
Hej. Tak for svaret. I mit kasseregnskab og momsregnskab har jeg altid en reference til en faktura, hvis der er hævet penge på kontoen. Men hvis jeg overfører penge til en kunstner, skal der så dokumenteres noget i form af en faktura eller andet? Kan man bare overføre penge til en tilfældig bankkonto uden nogen form for dokumentation?
|
hej Aaen Der skal altid være et bilag som grundlaf for transauktionen. Som minimum må du udfærdige et bilag hvor du skriver hvad beløbet er anvendt til og til hvem beløbet er overført og så evt. hæfte det sammen med udskrift af bankoverførslen. De bedste hilsner Anders Mikkelsen Nr1 |
Hej Han (kunstneren) skal ikke sende dig en faktura (da du jo ikke har købt noget af ham). Faktist er de 9.000 kr. aldrig dine, du opbevare dem blot for ham i en periode. det er grunden til at de 9.000 bogføres som et passiv (på en kreditor konto), og når du udbetaler dem til ham er det blot betaling af gæld.
Som bilag til overføslen har du jo den kontrakt som du og kunstneren har lavet der præcisere hvor stor en del af salgssummen du skal have i provision og hvor stor en del han skal have.
Mvh. Benjamin |
Det er vel sidestillet med et galleris provision ved salg af malerier og dermed en momspligtig ydelse i det omfang EE iøvrigt er registreringspligtig. |
Ja, helt enig. altså moms af provisionen.
Mvh. Benjamin |