Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp min kapital svinder ind

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Særeje bruges specielt så konen ikke kan stikke af med 50% af din virksomhed ved skilsmisse.
Ellers kan den bruges til at skåne konen hvis du går personlig konkurs.

Hvis du/I gerne vil have noget på skrift mellem jer skal du bruge et almindelig gældsbrev. Gældsbrev kan gøres med rente og afdragsfrihed. Hvis dokumentet skal "holde" i retten ved konflikt mellem jer som mand og kone skal der bare som minimum 2 vitterlighedsvidner på.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring at det ikke er nødvendigt at tinglyse dokumentet. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:00

Per B. Lauridsen:

Særeje bruges specielt så konen ikke kan stikke af med 50% af din virksomhed ved skilsmisse.
Ellers kan den bruges til at skåne konen hvis du går personlig konkurs.

Hvis du/I gerne vil have noget på skrift mellem jer skal du bruge et almindelig gældsbrev. Gældsbrev kan gøres med rente og afdragsfrihed. Hvis dokumentet skal "holde" i retten ved konflikt mellem jer som mand og kone skal der bare som minimum 2 vitterlighedsvidner på.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring at det ikke er nødvendigt at tinglyse dokumentet. 

Hej Per

Hvis det udfærdiges er jeg enig.

Herudover er der heller  ikke krav om renter eller afdrag i disse tilfælde.

Hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:00

Peter - Revisor:

Henrik..særeje ja.......men ellers spild af kræfter!

/peter

også den dag et ægteskab brister?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18

Jamen Henrik...det  er jo op til enhver at oprette særeje.

Hvis der ikke er oprettet særeje..kan jeg ikke se nogen grund til at lave låneaftaler mand/kone imellem.

/peter

Fra Aulum
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:19

Det tror  jeg ikke det gør. Foreløbig har hun holdt mig  ud i snart 19 år Big Smile

Legebakken.dk      Kvalitet det betaler sig. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 16:40

Peter - Revisor:
kan jeg ikke se nogen grund til at lave låneaftaler mand/kone imellem.

Med nedenstående tråd fra i går i mente kan jeg nu godt se en ide i at der indgås en låneaftale - specielt hvis der er tale om et større beløb.

http://www.amino.dk/forums/p/80761/535522.aspx#535522

En låneaftale vil være med til at dokumentere at der er flyttet penge fra en "bodel" til en andens bodel. Specielt i en situation som her, hvor der er direkte tale om tale om låne fra konen. Det indikerer jo at der ikke er tale om "fælleskassen".

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 19:11

Hej per.

Tinglysning er aldrig et krav, men kan være en beskyttelse af ens krav såfremt det drejer sim om et pant i enten fast ejendom eller løsøre. Gældsbreve tinglyses ikke.

Men ifølge stempelloven skal gældsbrevet stemples (påføres stempelmærker) satsen kan du få oplyst i banken, jeg mener den stadig er 3%o. Men er ikke helt sikker.

Men rentefrit må gældsbrevet ikke være, det skal som minimum have en rente svarende til mindsterenten.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:50

Hvorfor er der ingen der stiller spørgsmål til egenkapitalen? Er den indtakt?

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 20:05

Anders Mikkelsen, Nr1:

Men rentefrit må gældsbrevet ikke være, det skal som minimum have en rente svarende til mindsterenten.

Jeg er ret sikker på at et gældsbrev mellem 2 privatpersoner gerne må være både rentefrit samt afdragsfrit. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Per B. Lauridsen:
Jeg er ret sikker på at et gældsbrev mellem 2 privatpersoner gerne må være både rentefrit samt afdragsfrit.

Et "rentefrit familielån" kunne være et eksempel. Kræver blot at det er et anfordringslån.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)