Særeje bruges specielt så konen ikke kan stikke af med 50% af din virksomhed ved skilsmisse. Ellers kan den bruges til at skåne konen hvis du går personlig konkurs.
Hvis du/I gerne vil have noget på skrift mellem jer skal du bruge et almindelig gældsbrev. Gældsbrev kan gøres med rente og afdragsfrihed. Hvis dokumentet skal "holde" i retten ved konflikt mellem jer som mand og kone skal der bare som minimum 2 vitterlighedsvidner på.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring at det ikke er nødvendigt at tinglyse dokumentet.
Særeje bruges specielt så konen ikke kan stikke af med 50% af din virksomhed ved skilsmisse. Ellers kan den bruges til at skåne konen hvis du går personlig konkurs.
Hvis du/I gerne vil have noget på skrift mellem jer skal du bruge et almindelig gældsbrev. Gældsbrev kan gøres med rente og afdragsfrihed. Hvis dokumentet skal "holde" i retten ved konflikt mellem jer som mand og kone skal der bare som minimum 2 vitterlighedsvidner på.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl omkring at det ikke er nødvendigt at tinglyse dokumentet.
Hej Per
Hvis det udfærdiges er jeg enig.
Herudover er der heller ikke krav om renter eller afdrag i disse tilfælde.
En låneaftale vil være med til at dokumentere at der er flyttet penge fra en "bodel" til en andens bodel. Specielt i en situation som her, hvor der er direkte tale om tale om låne fra konen. Det indikerer jo at der ikke er tale om "fælleskassen".
Tinglysning er aldrig et krav, men kan være en beskyttelse af ens krav såfremt det drejer sim om et pant i enten fast ejendom eller løsøre. Gældsbreve tinglyses ikke.
Men ifølge stempelloven skal gældsbrevet stemples (påføres stempelmærker) satsen kan du få oplyst i banken, jeg mener den stadig er 3%o. Men er ikke helt sikker.
Men rentefrit må gældsbrevet ikke være, det skal som minimum have en rente svarende til mindsterenten.