Det er fornufttigt af dig at få det formaliseret med et dokument.
Du skal som minimum beregne en rente af lånekapitalen svarende til mindsterenten.
der fastsættes af nationalbanken.
Selve lånedokumentet kan du sikkert finde på nettet i en eller anden blanketsamling, ellers må du lige kontakte mig så skal jeg gerne finde et dokument til dig.
Hmm...Anders......lånedokument mellem mand og kone...samt renter?
Hvorfor dog det?
Det afhænger vel af det indbyrdes formueforhold mellem ægtefællerne. Hvis midlerne kommer fra konens egen formue (eks. særeje) kan det være svært efterfølgende at kræve pengene tilbage, hvis der ikke er nogen låneaftale.
jeg går ud fra at de har hver sin private økonomi sikret gennem ægtepagt eller lign., især når den ene part har startet selvstændig virksomhed som enkeltmands virksomhed. Ellers synes jeg godt nok det er på tide at de får det!!!
Vi ved jo hvor mange nystartede virksomheder der bukker under, statestikken siger det klart.
og når man laver et lånedokument mellem familie medlemmer skal der beregnes mindste rente for at det betragtes som gyldigt af skat.
Du låner pengene af din kone, som du herefter låner selskabet. Når selskabet har likviditet, kan du hæve dem igen uden skattemæssige konsekvenser, og så betale dem tilbage til konen.