Tja - med disse sidste forklaringer kan jeg jo godt se, at det giver mening.
Nu bruger flere af jer ordet "høj / lav Quality score" - har I lyst til - ganske kort - at forklare mig hvad I mener med det? Er det noget med at det gælder om at have så mange af de ord som folk søger på, flettet ind i sin hjemmeside tekst -. og gerne mange gange? eller?
Jeg har skrevet et indlæg om hvad Quality Score betyder, men hold da kæft en smørre. For at forklarer det meget kort:
Høj Quality Score = Høj kvalitet eller høj karakter af markedsføring Lav Quality Score = Lav kvalitet eller lav karakter af markedsføring
Der er rigtig rigtig rigtig mange ting der kan forbedre din karakter. Kort sagt gælder det om at have end god klikfrekvens, have relevante søgeord der hænger sammen med dine annoncetekster og din landingspage. Herudover er der også faktorer som hvor lang tid du har haft din google adwords konto samt eksterne faktorer. Det lyder måske meget nemt, men det er faktisk svært og kan tage sin tid.
Alle disse faktorer ændre sig over tid, hvilket ikke gør sagen bedre. Vil du gerne vide hvordan man rent praktisk kan forbedre sin karakter, så kan du læse mit indlæg.
Man kan ikke bare generalisere og sige at det ikke kan betale sig at ligge i top 3 (de gule). Det kommer helt an på produktet man sælger, hvis man overhovedet sælger et produkt og så er det forskelligt fra søgeord til søgeord om det kan betale sig at ligge i toppen istedet for højre side.
Er det et lead istedet for et salg du er ude efter, så kan det i nogle tilfælde være en god idé at være placeret i toppen og det samme er gældende hvis du har annoncer på din side der er afregnet pr. visning, så skal du jo også bare have så meget trafik igennem som muligt. Hvis du sælger et produkt, så er prisen også en faktor, ligesom din hjemmesides konvertering. Der er så mange faktorer der spiller ind, at man ikke bare kan sige at det ikke kan betale sig at ligge nummer 1-3.
Nu er det ikke for at spille Kloge Åge men der er altså flere ting jeg falder over i denne tråd som jeg synes jeg må kommentere på:
At være i det "gule felt" også kaldet Premium Ads må være målet for langt de fleste adwordskampagner - jeg har svært ved at se hvad strategien skal være ved at være en af dem man kigger på til allersidst. Hvis jeg for eksempel sælger racercykler er det ikke til min fordel at brugeren kigger på 3-4 andre FØR de kigger på min. Chancen for at de har valgt en anden cykel inden de rammer min side er alt for stor.
Det hele handler om konvertering og prisen derfor - men at anvende en "low position strategy" er ikke noget der normalt holder på den lange bane.
At udnytte de faktorer der ligger bag qualityscoren gør faktisk at du også sælger mere og mine øjne handler det om at vise den HELT RIGTIGE annoncekst på det rigtige tidspunkt - og gerne som en af de allerførste. Husk at quality score er en "skønhedskarakter" som kan omsættes i positioner og lavere leadomkostninger.
Det du skal tænke i er RELEVANS - sørg i det hele taget for at arbejde med forskellige søgeordstyper og gerne 3 ords sammensatte sætninger - sørg for at de går igen i dine annoncer og sørg for at Googles Adbot kan finde ordene på landingssiden.