Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan ikke få fat på min underleverandør!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Sagen er den her:

- Har en opgave som jeg har lagt ud til en underleverandør.
- Underleverandøren meldte ud til at starte med, at den sagtens kunne løse opgaven.
- Opgaven er nu kun løst delvist, altså med rettelser der ikke er foretaget samt det tekniske fungerer langt fra, som det burde.
- Min kunde er ved at blive utålmodig og sur fordi tingene ikke er på plads som aftalt og fordi han mister penge pga opgaven ikke er 100% iorden og funktionel.

Jeg står nu som lus i mellem 2 negle og kan slet ikke få fat i underleverandør på trods af mail, telefon opringninger og beskeder - underleverandøren er som sunket i jorden og har ikke svaret på beskeder i over en uge.

Jeg har allieret mig med en anden underleverandør, som gerne vil hjælpe mig med at få opgaven fuldført.
Har givet den første chance til i aften og sagt, at hvis opgaven ikke er løst, vil den blive videredraget til en anden og at der så ikke skal forventes fuld betaling for opgaven.

Hvad siger I til det her? Hvad ville I gøre?  Skal jeg bare "ski.." på den første leverandør, fordi den ikke kan levere som aftalt eller hvad ville I gøre? Hvor langt skal man gå? Der er hverken nogen kontrakt eller noget indblandet heri, kun aftaler over mail.

:-) Dorthe

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 13:21

Hej

Hvad du skal gøre vil afhænge meget af hvor i verden din underleverandør bor.

Mvh

Ravn

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du spørger hvad vi andre ville gøre i din situation..... Jeg ville gøre følgende:

På det stadie hvor du er nu - altså en uge efter første forsøg på kontakt - ville jeg udelukkende tænke på min egen virksomhed og dennes omdømme.

Din kunde kan jo faktisk være fuldstændgi ligeglade med, at du har problemer med en underleverandør. Det er hos dig han har bestilt varen - så i hans øjne er det dit problem. Så hvis jeg var dig, ville jeg i en vældig fart få sat en andne på opgaven, og derved vise din kunde at du kan løfte opgaven. Du lever af dine kunder - og hvis en underleverandør ikke har forstået at du er hans kunde - og han derfor skal leve af dig - ja så er det farvel og tak.

Selvfølgelig kan der være omstændigheder der gør, at man ikke lige kan kontaktes en enkelt dag eller to. Men hvis det er længervarende - som i dit tilfælde - burde det med nudagens teknik, vær muligt at indtale en båndsvare, hvor det oplyses om årsagen til lukningen. Alt andet er useriøst.

Blot mit syn

Birger

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 13:28

Hej Dorthe

Drøn irriterende..

Jeg har kun prøvet det med håndværkere som skulle lave ting for mig.

Og der er man utroligt dårligt stillet, mht. til "blot" at vælge en anden, hvis de er påbegyndt arbejdet.

Her skulle håndværkerne have "rimelig" frist til at færdiggøre på tilfredsstillende vis , og dette rimelig... kan desværre strække sig over måneder. Specielt hvis der skal syn/skøn ind over, så taler vi år...

Så ved ikke helt om du kan risikere dette, eller om det er andre regler for B2B.

Mvh

Jesper

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 13:29

Hvad er så holdningen omkring betaling?

Der er jo lavet en hel del på opgaven, men den er ikke færdig og brugbar. Hvad har underleverandør krav på i sådan en situation, hvor han bliver "skrottet" i forløbet?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 13:40

Jeg tør ikke udtale mig skråsikkert om det - men det mest fair, er jo at han får for det arbejde som trods alt er udført ( hvis det kan måles).

Problemet er som sagt, at han KAN have krav på at få lov til at færdiggøre det, og du dermed ikke bare kan vælge anden leverandør ( hvor mærkeligt det end lyder).

Men en jurist må kunne svare dig på det, måske de gratis jurister, som sidder en gang om ugen - typisk på biblioteket i alle kommuner.

Eller en her fra Amino.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja den med betalingen er måske straks lidt mere drilsk.

I tilfælde som dit, har jeg et par gange gjort det, at den udgift jeg har haft til lverandør nr. 2, trækkes fra den betaling som nr. 1 reelt skulle have haft.  Det er muligt han giver sig lidt ved den model, men når ikke han lader høre fra sig og selv kommer med et udspil, må du jo tage action på det.

Hvorfor skal du miste penge på, at en eller anden ikke kan finde ud af at drive forretning.....???

Men jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan du er stillet juridisk med ovenstående model, hvis han vil slæbe dig i retten. Selvfølgeli er det vigtigt at du skriver alt ned og sender til ham løbende, så du har din ryg fri og kan dokumentere, hvornår du har forsøgt at have kontakt med ham osv.

Birger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15

Jeg ville sende ham en mail

at da han nu ikke har overholt den aftale i har haft , og opgaven endnu ikke er færdig .

Da han ikke har svaret på dine opkald eller mail, så har du nu fundet en anden til at lave opgaven færdig.

Og at du derfor IKKE vil betale for det han har lavet ..

og så ville jeg se hvad der sker .- 

Kim

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 14:31

Nu har jeg bare skrevet mails og ringet og sagt, at han ikke får det fulde beløb som aftalt, da opgaven ikke er blevet fuldført. Så kan jeg ikke lige trække det tilbage og sige han slet ikke får noget.
Jeg er reel nok - der er lavet et stykke arbejde, som delvist er godt nok og kan bruges til at arbejde videre på for den nye uderleverandør, så jeg mener at han skal have nogen penge for det han har lavet - bare ikke fuldt beløb.

Han har jo ikke engang reageret på den mail.......... Indifferent Så hvis ikke der er sket noget i aften, så får han ikke noget som helst, hvis han ikke selv henvender sig!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 15:21

Det er altså svært at hjælpe dig når du ikke vil oplyse hvor i verden leverandøren befinder sig.  Befinder han sig i Danmark vil anbefale dig at hæve købet og evt. gøre krav på et erstatningskøb. Hvad havde i oprindeligt aftalt mht. leverings tidspunkt ?  hvor mange gange gar du rykket ham for opgaven? hvad var opgaves pris?

Hæver du købet kan dette skal ske ved at du sender et almindeligt samt et anbefalet brev til underlverandøren hvor du gør han opmærksom på at købet er hævet og at forbeholder dig ret til erstatnings køb for hans regnning.  Var jeg dig ville jeg lige vende sagen med en advokat  men det afhænger naturligvis af værdien af opgaven.

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)