Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indhentning af penge som privatperson

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Da jeg ikke har kunnet finde nogle gode, aktive jura-foras på nettet, hvor jeg kan stille dette spørgsmål, tillader jeg mig at gøre brug af Aminos enorme brugerskare inden for jura! :) Håber det er OK.

Mit spørgsmål består af to dele:

1) Vi skal have 16.800 kr. tilbage fra vores udlejer i forbindelse med en sag hos Huslejenævnet. I afgørelsen står der, at "Udlejer har pligt til at tilbagebetale for meget betalt leje med tillæg af renter efter renteloven med virkning fra betalingstidspunkterne", men hvilken rente er det så der er gældende? Jeg har gennemlæst renteloven så godt som jeg nu kan med min u-juridiske evner, og jeg kan intet sted læse, hvilken rentesats der henvises til? Jeg tænker selv på, at det måske kan være Nationalbankens Diskonto som pt. er på 0,75 pct. men er overhovedet ikke sikker, for har også læst, at når der er tale om en skyldner beløb, så kan man bruge morarenter som vidst er omkring de 11 pct. 

2) Som sagt, så har huslejenævnet afgjort at vi skal have penge tilbage. Det gjorde de allerede den 29. januar 2010. Udlejer havde 30 dage til at anke sagen, hvilken hun ikke har gjort. Pengene skulle være betalt 'tilbage' den 1. marts 2010, hvilket de heller ikke er blevet. Det er nu 8 dage siden. Kan jeg, som privatperson, sende en rykkerskrivelse på beløbet som de skylder os (16.800 kr. inkl. renter, i alt 17.724,42 med 0,75 pct. i rente) og evt. inkl. et rykkergebyr når der er gået 10 dage? Eller skal vi gå igennem en advokat for at gøre det på den måde? For som jeg ser det, hvis vi sender en rykker, har vi også lov til at true med inkasso, hvilket selvfølgelig gør det noget mere alvorligt for vores udlejer, da vi ikke er sikre på de er så interesseret i at betale pengene uden kamp, i det de igår sendte en sms hvori de skriver at de er taget 2 uger på ferie for at glemme alt om os...

Huslejenævnet har sagt, at de ikke har mere med sagen at gøre, udover at deres afgørelse er gældende. 

Jeg vil selvfølgelig allerhelst bare have pengene og så ikke tænke nærmere over det, uden at skulle gå igennem en advokat og uden at de skal optræde som dårlige betalere i RKI, men føler bare at det er godt at være på den sikre side og det hele skal jo helst foregår fejlfrit for at der ikke kan sættes en finger på os.

Jeg håber meget på jeres hjælp, også selvom det lige har så meget med iværksætteri at gøre! :)

Mange venlige hilsner, Daniel Petersen

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:02

I har nu fået en nævns afgørelse, den er der pligt til at følge, sanktionen hvis ikke den følges for udlejere er i gentagne tilfælde at få frataget retten til at administrere ejendomme.

Skulle udlejer vælge at ignorere afgørelsen, så har i en rigtig god sag til byretten, hvis ikke der dukker nyt op i sagen, så følger byretten temmeligt sikkert afgørelsen i nævnet. Med en byretsafgørelse (dom) kan du gå i fogedretten og få foretaget udlæg hos udlejer.

Når der skal føres sag ved domstolene, så bør du benytte en advokat, i en sag af denne karakter er det temmeligt sikkert at alle udgifter bliver tilkendt udlejeren, så du får sandsynligvis en "gratis" dom på din udlejer, som du kan gå i fogedretten med.

Drop alt det andet "gør det selv arbejde" du har gang i og få fat i en advokat, og lad en sagkyndig klare denne sag, den er lige til højrefoden.

De bedste hilsener

Finn

Fra Valby
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:14

Tak for det hurtige svar! 

Vi har nu skrevet en sidste gang til dem om at pengene bør blive betalt asap eller at vi vil viderebringe sagen for vores advokat.

mvh. Daniel

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:36

Jeg havde for mange år siden en tilsvarende sag mod en søn af et stort daværende autoudlejningsfirma. Jeg boede pengene op istedet for at betale husleje, ved ikke om I stadig bor der og om det i dag er en farbar vej.

Håber alt går vel for jer.

Køb ren argan olie her

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 12:43

Lagersalg123 - JEN:

Jeg havde for mange år siden en tilsvarende sag mod en søn af et stort daværende autoudlejningsfirma. Jeg boede pengene op istedet for at betale husleje, ved ikke om I stadig bor der og om det i dag er en farbar vej.

Håber alt går vel for jer.

Jeg skulle også lige til at foreslå det samme, bare modregn det i huslejen hvis udlejer ikke er samarbejdsvillig. Det er jo penge i har til gode og ved at betale husleje hver måned, får i jo ikke jeres penge tilbage Hmm

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)