Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordring og enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med bogføring for en enkeltmandsvirksomhed, som jeg håber I gider hjælpe mig med :-)

Hvis man som indehaver har kørt eksempelvis 10, 30 eller 300 km for at nå ud til kundebesøg, hvordan behandles det så i regnskabet? Kørslen er sket i egen bil.

Skal det bare under befordringsfradrag på selvangivelsen, eller kan man udbetale dem fra virksomheden?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CathrineWA:

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med bogføring for en enkeltmandsvirksomhed, som jeg håber I gider hjælpe mig med :-)

Hvis man som indehaver har kørt eksempelvis 10, 30 eller 300 km for at nå ud til kundebesøg, hvordan behandles det så i regnskabet? Kørslen er sket i egen bil.

Skal det bare under befordringsfradrag på selvangivelsen, eller kan man udbetale dem fra virksomheden?

Hej

Her træder reglerne om skattefri befordringsgodtgørelse ind, hvor du kan beregne kr. 3,56 pr. kilometer, som du kan få udbetalt skattefrit fra virksomhedens til dækning af bilens omkostninger.Denne sats er gældende for de første 20.000 km. i et kalenderår.

Samtidig har virksomheden fuldt skattemæssigt fradrag for kørslen, hvorfor den fragår i virksomhedens overskud.

For en god ordens skyld bør du føre en kørebog for de erhvervsmæssige kilometre, hvis SKAT beder dig dokumentere kørslen.

Hilsen

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Her træder reglerne om skattefri befordringsgodtgørelse ind, hvor du kan beregne kr. 3,56 pr. kilometer, som du kan få udbetalt skattefrit fra virksomhedens til dækning af bilens omkostninger.Denne sats er gældende for de første 20.000 km. i et kalenderår.

Samtidig har virksomheden fuldt skattemæssigt fradrag for kørslen, hvorfor den fragår i virksomhedens overskud.

For en god ordens skyld bør du føre en kørebog for de erhvervsmæssige kilometre, hvis SKAT beder dig dokumentere kørslen.

Tak for det hurtige svar Tonny.

Kommer den skattefri befordringsgodtgørelse til at fremgå af selvangivelsen som en indtægt? Det er vel reelt bare en udgift der dækkes, men det er et nyt område for mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, den er skattefri for dig som person, medens virksomheden får fuldt fradrag for omkostningen.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det var mest SU jeg tænkte på. Hvis dette befordringsgodtgørelse ikke indgår i deres beregning af hvor meget man må tjene, er det jo kun et ekstra plus.

Igen, tak for din hjælp :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

CathrineWA:

Okay, det var mest SU jeg tænkte på. Hvis dette befordringsgodtgørelse ikke indgår i deres beregning af hvor meget man må tjene, er det jo kun et ekstra plus.

Igen, tak for din hjælp :-)

Lige præcis Yes

Hilsen

Fra Vestjylland
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 06:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Tonny

Er det ikke noget med, at man som enkeltmandsejet virksomhed, kun kan gøre brug af skattefri km. godtgørelse,  hvis man er under virksomhedsordning, og ellers er man ifølge SKAT kun berettiget til befordringdfradrag? Eller fradrag i regnskabet for reelle udgifter??

Bogholderi, Regnskab & Administration
http://www.secondaccount.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Skattefri befordringsgodtgørelse og udbetaling heraf kræver"kun", at det er ens egen bil eller husstandens og dokumentation for de erhvervsmæssige kilometre, hvor SKAT henviser til en korrekt ført kørebog.

Det har derfor ikke noget med Virksomhedsskatteordningen at gøre. Eks. er befordringsfradrag netop kendetegnet som et lønmodtagerfradrag udover 24 km./ dag mellem hjem og arbejde.

Endelig kan man anvende ordningen med en fordeling af privatbilens udgifter, hvor man får forholdsmæssig fradrag i enkeltmandsfirmaet for bilens driftsudgifter.

Til sidst kan man vælge at lade bilen indgå i virksomheden med fuldt fradrag for alle driftsudgifter og afskrivninger, men her bliver man så beskatte af værdi af fri bil, med mindre man har anden privatbil udenfor ordningen. Her skal det også bemærkes, at der bør man føre en 100 % korrekt kørebog, som dokumentation for bilens anvendelse.

Hilsen

 

Fra enslev
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Du skal lige huske at dit fradrag gå ind i regnskabet for din enkeltmandsvirksomhed og så skal du tage højde for at hvis din bil bliver brugt i firma regsi eller privat så du må have en kørebog hvor du skal holde firma og privat kørsel hver for sig.

det du køre i firmaets regsi for skal du have fradrag for og få en snak med told og skat de kan 100 % hjælpe dig og der får du også en ordentlig fomidling...

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

jimmy rosenkilde:

Hej Du skal lige huske at dit fradrag gå ind i regnskabet for din enkeltmandsvirksomhed og så skal du tage højde for at hvis din bil bliver brugt i firma regsi eller privat så du må have en kørebog hvor du skal holde firma og privat kørsel hver for sig.

det du køre i firmaets regsi for skal du have fradrag for og få en snak med told og skat de kan 100 % hjælpe dig og der får du også en ordentlig fomidling...

 

Ja, både og.

Her vil du mest sandsynligt få de meget restriktive regler om, hvordan man fører en kørebog korrekt ligesom det skal kunne dokumenteres, hvor kørslen er foregået m.v..

SKAT kan altid hjælpe, men de svarer normalt præcist på det, de bliver spurgt om.

Hilsen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)