Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg komme i klemme ved Citröen hvis mit logo ligner en C3?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. 

Jeg vil gerne have en silhuet  af en Citroen C3 på min hjemmeside

Men kræver det tilladelse fra Citröen? Det ligner en bil men hvis du tager et billede af en C3 og min tegning så kan du godt se det er den selvsamme bil. 

Kommer vi ud i noget copyright rod og bør jeg i frihånd tegne en bil som ikke ligner noget eksisterende design eller går det an såfremt jeg ikke nogen steder skriver hvilken type bil det forestiller? 

Det er ment som en del af firmaets logo og vil derfor ikke have nogen relationer til det bestemte bilmærke. 

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 14:02

Hej,

Prøvf at tage kontakt til Maiken fra House of Trademark i Hillerød - Hun er virkelig skarp, og kan nemt rådgive dig omkring muligheder og rettigheder.

Mvh Thor Mønsted

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Design - f.eks. formen på en bil - er faktisk også noget man har ophavsret på.

Hvis du helt bevidst, hvilket du tilsyneladdende gør, går ud og siger at du ønsker at dit logo har samme form som en Citroên C3, så er du set med mine øjne ude på et skråplan.

MEN, jeg vil så sige at alting kan jo ligne hinanden alt efter hvilke øjne man ser det med.
Der er bunkevis af logoer, bildesigns m.m. som tager udgangspunkt i noget andet, selvom ingen andre end designerne ved det. Der er en hårfin grænse imellem at kopiere og lade sig inspirere. Jeg plejer altid at sige at alle og enhver kan være ukreativ og bare kopiere - de dygtige er dem som formår at lade sig inspirere og "bygge videre" på et design og gøre det endnu bedre. På det punkt er grafisk arbejde (som f.eks. logo-design) ikke langt fra f.eks. musikbranchen, hvor bands og musikproducere også lader sig inspirere af andre kunstnere.

Så derfor, hvis du rigtig godt kan lide selve siluetten på C3'eren, så få dog lavet en pæn siluet som følger "stregen" men omvendt også har noget som gør den unik og derved til din egen. Så er det ikke en kopi af C3'eren, men en inspiration af C3'eren.

Jeg skal dog lige understrege i ovenstående, at jeg generelt tager afstand fra kopieren og brud på andres copyright og derfor vil jeg ikke anbefale dig at lave en direkte kopi af C3'erens form. Så burde det vidst være på det rene rent juridisk set Geeked

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34

Jeg håber det er i orden jeg låner din tråd, har et kort spørgsmål, som jeg ikke syntes behøver en komplet ny tråd.

Hvis jeg f.eks. sælger et produkt som passer til et system, må jeg så godt nævne det system, og henvise til de steder dette system bliver brugt?

Eller skal der indhentes skriftlig samtykke fra dem der producerer systemet og dem der benytter dette?

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 21:39

kommer dette ikke lidt an på hvordan du bruger dit site og hvad du sælger.
hvis du f.eks har speciale i at reperer eller sælge C3 biler er jeg ret sikker på at der ingen der vil have noget imod at du bruger deres omris.

ellers kan du vel blot redigerer lidt på siloetten så den ikke liner 100% ?  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)