Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri legater

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

jeg ved at dette maaske falder udenfor virksomhedssnak, men jeg proever alligevel. Jeg har i 2009 faaet skattefri rejselegater for 110.000 kroner. De er paa min selvangivelse, og i min aarsopgoerelse staar jeg til at skulle betale 46.000 kroner i skat for dem.

Mit spoergsmaal er meget simpelt: Hvordan faar jeg det vaek? Skal jeg bare saette feltet med legater til "0 kroner", eller skal jeg skrive dem som fradrag et sted?

Mange tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37

Hej

Det virker umiddelbart, som om dine legater er forkert indberettet eller SKAT har fået beløbene ind i en forkert rubrik.

Jeg vil anbefale dig at kontakte SKAT på mandag, og få dem til at rette indberetningen eller vejlede dig i, hvordan du får en korrekt selvangivelse og årsopgørelse for 2009.

Jeg går følgelig ud fra, at dokumentationen er i orden.

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:03

Hvordan ved du de er skattefri (kræver at de falder ind under ligningslovens regler herom). Ofte er skattefriheden også betinget af at du kan vise tilsvarende udgifter. Så er det som Tonny skriver et dokumentationsspørgsmål. Jeg ville nok kontakte skat skriftligt (pr. mail).   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 06:01

Mange tak for jeres svar. Legaterne er alle givet som rejselegater, og er derfor skattefrie så længe jeg har dokumenterede udgifter for pengene. Det har jeg, og jeg har samtidigt et bindende svar fra Skat, som også bekræfter at legaterne er skattefrie.

Jeg har nu kontaktet Skat via e-mail formularen.

Når jeg nu er så sikker på, at legaterne er skattefrie, hvad ville proceduren så være på selvangivelsen? Kan jeg selv rette det til 0 kroner, eller skal jeg i princippet gennem Skat?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:35

Ja og vedlæg så en kopi af det bindende svar. Udbetaler er jo nødt til at indberette det da de ikke ved om du har dokumenterede udgifter der kan modregnes i legatet. Skat kan så evt. anmode om dokumentation for udgifterne 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)