Jeg leger lidt med tanken om at lave en online julekort i flash, som indeholder et lille julespil eller en anden gimmick.
Ideen er, at dele af spillet så kan tilpasses enkelte firmaers farver og design. Kunden får selvfølgelig at vide, at konceptet også sælges til andre.
Spillet kan så ligge på kundens egen hjemmeside, eller en foruddefinet side. Kunderne bruger den så til en slags elektronisk julekort, som de email''er ud til deres kunder og forretningsforbindelser.
Hvor meget vil man betale for sådan noget, og tror i overhovedet, der er nogle der kunne være interesserede i sådan noget?
- ja, jeg skal jo lige regne ud om det er noget der kan betale sig at lave, og hvor mange resourcer der skal ligges i det.
Jeg har set andre lave sådan noget. Der var bl.a. en multimedievirksomhed Mediamix som for en 7-8 år siden lavede noget tilsvarende.
Jeg har også selv være med til at udvikle digitale julekort som så har været sendt ud til kunderne på en CDrom. Det fungerer jo i princippet på samme måde som et normalt julekort, da CDen sendes med posten.
Det jeg tror vil være problemet ved at lave et on-line julekort er, at dine kunder som køber kortet, skal have orienteret deres kunder om at der ligger et julekort til dem. Og så er det man pludselig står i et lille dilemma - Hvordan skal man orientere dem om det? Sende dem en email med et link i? I så fald er der lige en spam-problematik man skal have i tankerne.
Fordelen ved det "gammeldags" julekort er trods alt, at du kan sende det til alle dem som du har lyst til - uden nogen kommer og dunker dig oven i hovedet. De vil måske højest undre sig over hvorfor nogle de ikke kender pludselig sender dem et julekort... Men hvad pokker - det er jo kun jul én gang om året
Men spam-problematikken er som sådan også det eneste som jeg ser som et problem - eller er det jo en god idé. Og på stående fod har jeg ikke lige et bud på hvad sådan en produktion burde koste - det er jo trods alt noget anderledes end en multimedie-CD.
Bevares her er tale om et gammelt indlæg, men efter sommerferien står julen atter for døren, og så bliver det lige pludseligt aktuelt igen. Jeg tror ikke at du kan sælge samme side til forskellige kunder. Min erfaring er at de gerne vil have unikke elektroniske julekort.
Afhængigt af sidens kompleksibilitet vil jeg sige mellem 15.000 og 30.000 kr. Der er hvad der bør ligge i udviklingsomkostninger, hvis siden skal spille for alvor. Det er dog de færreste kunder som vil betale så meget. De skal i hvert fald have en stor målgruppe