Jeg har gået med tanker på at læse til installatør. Jeg har så for nyligt hørt at der kommer nogle ændringer i lovgivningen vedr autorisation så man måske ikke behgøver at have installatøreksamen. Dette skulle komme fra eu for at det var det samme i hele eu, men kan ikke finde noget om det. Så det ville være skønt hvis nogen ondre også havde hørt eller ved noget om det. Det er jo lidt bekostelig at skal bruge 2 år på su.
Nu er det de færreste der læser til installatør for at blive autoriserede - men det er ikke noget krav at du er installatør for at søge autorisation. Du skal blot besidde (og kunne dokumentere) de samme kompetencer som en installatør - herved er der mange eksempelvis maskinmestre eller stærkstrømsingeniører der har søgt og fået autorisationen.
Det jeg gerne vil er at overtage en elforretning, og der kommer jeg til kort fordi jeg kun har en almindelig eluddannelse og self en masse efteruddannelse i form af div. kurser. Så jeg opfylder dsv ikke helt disse krav i henhold til sikkerhedsstyrlsen. Så det jeg er interreseret i var om der var en anden mulighed. Alternativet er jeg hele tiden skal have en ansat, og det er der både fordele og ulemper ved i mine øjne.Prbl. er jo hvis jeg først skal finasere 2 år på installatørskole og derefter skal finanserer at købe eller igagsætte en foretning tror jeg det er for meget op ad bakke :-)
Nu er det jo arbejdsgivers markede i øjeblikket og nok nogle år frem - så var det ikke en mulighed at ansætte en installatør (evt. på deltid..) og så gå i "lære" hos ham for at du senere kan søge aut.
Har selv overvejet at købe et el-firma - og det var da den taktik jeg ville bruge..
Nu er det ikke "bare lige" at gå i lære som el-installatør. Du kommer ikke udenom skoleuddannelsen da det trods alt indebærer andet og mere end at sætte stikkontakter op.
Nu er det ikke "bare lige" at gå i lære som el-installatør. Du kommer ikke udenom skoleuddannelsen da det trods alt indebærer andet og mere end at sætte stikkontakter op.
Til Steinway, jeg kan godt se der ikke er anden udvej end at tage installatøreksamen for mit vedkommende som det ser ud lige nu. Jeg mener også det er sundt at få det med også, det er bare det med økonomien når man kun kan få su i to år og derefter skal invistere i forretning eller starte en ny op. Og da jeg havde hørt et eller andet sted at der kom en anden mulighed end dem der er nu.
Jeg to tidligere arbejdsgivere der er tæt ved pensionsalderen og måske gerne vil sælge, mine overvejelse går på at købe dem begge, men det er næsten umuligt hvis jeg først skal bruge to år på at læse. Så det var vel egentig fordi jeg lugtede en genvej
urch: Da jeg læste til installatør var der noget der hed SVU (SU for voksne...) - det gav noget nær højeste dagpengesats; men bliver ikke mangemillionær, men det var absolut til at leve af. Måske det stadig er en mulighed - det krævede blot at du var rundet 25 år.
Jeg vil kigge lidt på mulighedene i løbet af de næste uger.
Jeg kommer som elektriker på det undervisningssted hvor jeg bor, der må være en person der der ved noget om disse muligheder.
Det er hvist for naivt at tro at jeg kan overtage begge forretninger og ansætte ejerne til at fortsætte i to år mens jeg læser, og firmaerne samtidig kan aflønne mig en smule som en form for fremtidig invistering? . Specielt i disse tider, og man har vel ikke så meget tid ved siden af skolen i den tid man går der?