Jeg har et spørgsmål angående reklameregler. Danske tv-stationer må ikke sende reklamer i udsendelser, derfor sender en stor del af dem fra England for at få de ekstra indtægter, blandt andet TV3, Kanal5 osv osv osv osv. Jeg har i den forbindelse et spørgsmål, hvornår anses man for en tv-kanal? Streamer man kun via nettet, må man så placere reklamer i udsendelsen? Og hvornår er det i udsendelsen, og hvornår er det uden for skærmbilledet? MVH |
Det er jo i bund og grund et meget kompliceret spørgsmål, som jeg tvivler på nogensinde er blevet forelagt domstolene (som jo er dem, der fastsætter hvordan lovene skal fortolkes). Har kigget meget sporadisk på reglerne, men vil da med glæde give et hurtigt bud på min fortolkning.
1. hvornår anses man for en tv-kanal:
Det gør du når du udsender lyd- og billedprogrammer til almenheden via radio, sattelit, kortbølgesendere, fællesantenneanlæg eller jordbaseret kabelnet. Er dit virke indbefattet af sådanne afgrænsninger, så skal du have tilladelse af radio og tv-nævnet eller registreres hos samme. Tror umiddelbart ikke internet-tv er indbefattet, men det er muligt man kan tolke analogt. Tror også det kommer an på hvilken form for tv/lyd- og billedeprogrammer du sender. Går ikke ud fra, det er den store public service virksomhed du tænker på at åbne? Ikke desto mindre vil man altid som tv3 og sådanne kunne lade sit selskab registrere i udlandet, når du så sender på nettet så vil du ALDRIG kunne påduttes de danske regler.
2. Hvornår er det uden for skærmbilledet?
Hvis du tænker på bannerreklamer og des lige, eller andre reklamer ved siden af et ikkefuldskærmsbillede, men på samme netside, så er jeg ikke i tvivl om, at det er uden for skærmbilledet. Tv2 og sådan og har jo på samme måde ret til at reklamere på tekst-tv selvom man på de fleste nye fjernsyn kan halvere tekst-tv / fjernsynbilledet. Desuden er det jo et ganske almindeligt netkoncept, den med at reklamere på sin side og et forbud imod at reklamere på sider hvor man streamer video, det nægter jeg at tro på, kan hjemles i radio og fjernsynsloven. Det være sig direkte eller analogt.
VH