Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kompliceret sag, hvor der både er inkasso i sigte, og allerede er begået brud på min ophavsretlige kode

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er den at jeg har udviklet et system til en kunde, sagen og historien er desværre foruroligende lang.

Men det korte af det lange er: en privat ven bestilte en hjemmeside, specielt udviklet til ham. Betalingen blev aftalt at være en renovering af mit badeværelse - den ved jeg godt er ”ulden”, men det har intet med det nuværende problem at gøre. Kunden ændrede dog mening i starten af i år, og ville hellere faktureres.

Dét der dog ærger mig i forhold til vores bytte-bytte aftale, er at jeg ikke som på sædvanlig vis har udfærdiget et skriftligt tilbud, han som kunde skulle godkende.

Jeg fakturerede kunden, da jeg havde lavet de sidste ændringer han havde bedt om, og gjorde ham opmærksom på at evt. ændringer ville følge i en version 3. Så fik han en hjerneblødning/humørsvingning, og jeg kan virkelig ikke forklare hvorfor....

Det endte så ud med at han påstod at han ikke havde fået leveret det jeg havde faktureret (hvilket er en løgn jeg kan bevise), og så gik han ellers i skjul. Jeg har holdt ved min fakturering fordi den er korrekt, og har sendt både 1. og 2. rykker på første faktura. Den anden faktura (kunden udbad at få lov at betale i to lige dele) er også afsendt og 1. rykker på den skal sendes i morgen den 04-03-2010.

I går opdagede jeg at kunden har flyttet domænet til en anden host (det har han helt ret til, ja), og en anden udvikler har kopieret, genbrugt og ændret i min ophavsretlige kode (jeg har på skrift opretholdt min ophavsret).

Som skrevet før afsendte jeg 2. rykker på første faktura i går, her gjorde jeg opmærksom på, at jeg trods det faktum at kunden har flyttet sit site til en anden server, vedholder mit krav, at det er blevet bemærket at min ophavsret er blevet brudt, samt henviste til de e-mails hvori jeg har bevist min leverance. Desuden gjorde jeg opmærksom på at kunden via e-mail den 31-01-2010 kl. 21:29, vedkendte at betale fakturaen i henhold til vores aftale i to lige dele.

Jeg er måske en smule forvirret over hvordan jeg selv skal forholde mig til denne sag, og kan dårligt komme med et konkret spørgsmål.

Men måske nogen (desværre) har prøvet noget lignende, eller kan komme med et par gode råd...

Jeg har rimelig meget dokumentation, hvis det skulle have nogen interesse....

Her er en kopi af min oprindelige leverance til kunden:

<link slettet af moderator>

Her vises det kunden påstod jeg havde leveret (det ser helt fantastisk ud....):

Her er en optagelse af min leverance, opdelt i forhold til min faktura:

Her er mine fakturaer (som desværre er sat til vennepris, og ikke min reelle pris – det ærger mig at det er så få kr. det drejer sig om, når nu der alligevel skal være ”kamp”. Jeg er presset over at han nægter at betale et så latterligt lille beløb):

Her er kundens og min kommunikation (jeg har ikke lagt de filer online, som der henvises til i dette dokument, men det kan jeg sagtens gøre igen, hvis det skulle have nogens interesse):

Jeg håber virkelig at nogen kan komme med nogle gode råd til mig.

De bedste hilsner
gj-creative

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:33

Hej

Jeg tror desværre, du skal glemme at skrive flere rykkere, men derimod kontakte en god erhvervs advokat, som kan overtage sagen herfra.

Grunden til det er, at udover kunden skylder dig penge, så har han også brudt reglerne om ophavsret, hvilket for mig burde kunne lede til en betydelig større erstatning end dit nuværende tilgodehavende ligesom der måske kan nedlægges fogedforbud mod at bruge dit arbejde og koder m.v..

Konklusionen er, som jeg desværre også har måttet sande, at man skal afholde sig fra at arbejde for venner eller familie, da det ofte ender på denne udheldige måde.

Så tag fat om "nælden" og få ham "skudt" ned Yes

Held og lykke

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 08:36

Hej

Mit første gode råd er ikke at hænge tidligere samarbejdspartnere ud på nettet, det er blandt andet imod reglerne på Amino.

Og så er det rigtig dårlig stil!

Som jeg ser det har I ikke nogen klokkeklar aftale om hvad der skal laves og til hvilken pris, så hvis du mener at du har ret er den eneste vej til dine penge en tur i byretten, med hvad det så ellers har af omkostninger og ventetider.

Og hvis der ikke kommer noget positivt ud af det for dig, så tag sagen som en omgang rigtig dyre lærepenge i forhold til kontraktsforhold, eventuel forudbetaling og hvad der ellers kan være af trælse lærepenge i denne sag.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:50

Hej igen,

jeg var ikke af den mening at jeg hængte en tidligere samarbejdspartner ud. Det er blot reel dokumentation på hændelsesforløbet - fuldstændig uredigeret, og rimelig relevant hvis nogen ønsker at sætte sig dybere ind i sagen!

Jeg er godt klar over at vi ikke har haft nogen kontraktlig aftale, og "fred være med det".... 

Problemet er at kunden nægter at have modtaget det jeg beviseligt har leveret, og efterfølgende har ændret i min ophavsretlige kode!

/gj-creative

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:01

gj-creative:
Problemet er at kunden nægter at have modtaget det jeg beviseligt har leveret, og efterfølgende har ændret i min ophavsretlige kode!

Der er jo kun at gøre op med dig selv om dette problem er så stort for dig at du gider gøre noget ved. Så har Tonny angivet vejen med de problemer og omkostninger som der følger med.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:17

Slettet

links efterfølgende slettet af moderator, derfor intet grundlag for at vurdere mit svar.

Michael

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 19:19

Synes du har håndteret det fint indtil videre. På trods af i ikke har nogen underskrevet aftale, så har i dog en påviselig aftale. Da formkravene for en juridisk gyldig aftale ikke er så snævre, som til alene at indbefatte underskrevne dokumenter, så er der som sådan ikke noget i vejen for et civilretligt søgsmål, selvom bevisbyrden selvfølgelig ville være endnu lettere at løfte, hvis det havde været almindeligt faktureret.

Du har sendt påkrav og rykkere ud, så er det bare om at henvende sig til en advokat, der kan indkalde din "ven" til civilretten for at få rettens ord for, at han er dig penge skyldig. Derefter er det, såfremt han ikke betaler med det samme (mest sandsynligt), intet problem at få fat i dine penge igennem fogedretten.

Som nævnt kan du samtidig køre en immaterialsag om erstatning hvis du ønsker det. Er ofte stor tilhænger af Henriks metode, med lige at gøre op om det er besværet værd. Samtidig kan man dog ikke lade folk slippe afsted med hvad som helst.

Henvend dig til en advokat for et uforpligtende tilbud, samt en hurtig vurdering af sagen. Er den så forholdsvis klar som du fremlægger den, så ryger inkassoomkostningerne og retsafgifter i sidste ende på din "vens" regning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:43

Nu er jeg ikke jurist men på den ene side har du nok en dårlig sag; Fordi orden fremkommer i form af en - uskrevet - byttehandel hvor han skal lave badeværelse for dig.  Derved er der tale om en "atypisk" ydelse.

På den anden side kan du jo godtgøre at man har brudt din ophavsretlige ret samtidig med at der ikke er betalt. Ovenstående fører så til at der ikke er lavet en aftale om pris og derved bliver det vel et spørgsmål om at godtgøre at den pris du har taget er rimelig. Det er vel ikke vanskeligt hvis din pris ligner den pris som tages på markedet. Du skal som det bliver sagt have en advokat på.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)