Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellige løsninger på duplicate content - hvilken er den bedste?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Når vi snakker duplicate content skabt pga. en masse filter/sorteringsfunktioner (parametre), hvad ville i så foreslå som løsning, jer der kender til problemstillingen, som den hurtigste/bedste løsning?

Jeg har selv nogle forslag..

1 - noindex, follow url'erne den er gal med.

2 - bruge canonical tagget og ignorere parametrene i GWT

3 - ændre 'navnene' på parametrene, gøre som nr. 2 på de nye parameter-sider, og smide de gamle url'er i en robots.txt

4 - gøre som nr. 3, men istedet for at smide url'erne i en robot.txt, give dem en 301 eller evt. en 404

5 - kombinere flere af ovenstående..

6 - andet?

Det lyder til at Google selv ville anbefale nr. 2. Men alle løsninger burde kunne løse problemet, dog kan jeg se for og imod ved dem alle. Spørgsmålet er hvad der hurtigst muligt vil fjerne de dumme url'er fra SERP's og igen lade os ranke på den side vi førhen rankede på?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 20:02

2 - bruge canonical tagget og ignorere parametrene i GWT

Det lyder til at Google selv ville anbefale nr. 2. Men alle løsninger burde kunne løse problemet, dog kan jeg se for og imod ved dem alle. 

Hvad mener du taler imod at løse problemet med et canonical tag?

Moski2.net - gratis betalingsgateway til alle CMS-kunder

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 20:11

I bund og grund kan man sige at løsningen/hjemmesiden burde tage hånd om dette før det sker, men huller sker jo nogen gange, og derfor skal man igang med en smule oprydningsarbejde. jeg bruger selv en hurtig og effektiv metode til dette.

• Jeg fastsætter hvilket domæne som skal være hoveddomænet, og hvis domænet ikke er det korrekte, så laver jeg en permanent redirect til det korrekte domæne, dette fjerner mange ting såsom hvis man har flere domæner tilknyttet en hjemmeside, www, og uden www osv osv.
  • Jeg bruger canonical
  • robots.txt bliver styret af min CMS løsning, bliver en side slettet, bliver den fx blokeret i robots.txt og der bliver sendt en 404 header. det samme sker hvis en side bliver flyttet, bare med en permanent redirect.
  • der er i bund og grund mange ting man kan gøre for at fjerne DC.

Ovenstående er dog en langsom løsning på hvis DC allerede er optaget på SERP's.

Den metode som jeg bruger hvis der er sket en fejl, og der er en risiko for DC. Er at gøre ovenstående, altså lave en permanent redirect til de sider som er originalerne, samt blokere i robots.txt, for til sidst at gå på sin Google webmaster konto og så fjerne de sider som man mener har DC.

det sker som regel inden for 24 timer at siderne bliver fjernet.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 20:45

At det er et hint men ikke et direktiv. Det kunne jo være at google havde en anden mening end mig.

Derudover tror jeg ikke det er den hurtigste løsning til at få ryddet op i SERP's

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 20:49

Hej Kim

Hvad ville du gøre ved den nævnte problemstiling? -det kan jeg ikke helt tyde ud fra din opskrift ovenfor!

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 20:59

Hej Kim

Jeg kan ikke helt tyde ud fra din seo-opskrift ovenfor, hvad du vil gøre ved det konkrete problem?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 21:08

kom evt med et eksempel på problemet

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Silkeborg
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 21:09

Nu bliver jeg sikkert skudt ned af alle "SEO eksperterne", men: Som udgangspunkt er der ikke noget i vejen med Duplicate Content, især hvis årsagen er at google ikke lige forstår dine søge/filter metoder. Du bliver ikke straffet eller risikerer at ryge ud af Google p.g.a. dette, medmindre det "duplicate" content befinder sig på en anden adresse.

Problemet opstår primært (og her taler jeg udelukkende webshops), hvis der linkes til dit dupe content. Så går værdien af linket tabt. Men da dupe udgaven som regel er en eller anden obskur side med masser af parametre på, så er risikoen for at folk gidder linke til den ret lav.

Og ellers mener jeg som KTJ: Istedet for at bruge krudt på at løse symptomerne, vil jeg nok anbefale at bruge tid på at udryde selve sygdommen: Nemlig at få lavet en løsning, hvor den slags problemer ikke opstår. Hvilket desværre er ret nemt sagt, jeg ved det :-)

Håber du kan bruge mit input til noget. Tænkte lige jeg ville komme ud med det, da mange SEO folk hagler ned på duplicate content uden egentligt at være klar over om det er et problem eller ej.

Mvh.
Søren Sprogø

Tilmeldt 12. Aug 07
Skrevet kl. 21:10

Hej Kim

Jeg kan ikke helt tyde ud fra din seo-opskrift ovenfor, hvad du vil gøre ved det konkrete problem?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 21:15

Hej Kim

Kom med et eksempel på dit problem.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)