Halløjsa Jeg ved i er så kloge herinde så nu vil jeg vide noget !!
Står og skal købe bil - ikke i den dyre klasse - blot en transportmiddel. Spørgsmålet er så : Hvad er bedst ? at købe bilen i firmaet og også bruge den privat - hvordan er fradrag og skatten mht. dette ? Hvis så jeg køber bilen privat - hvad kan jeg så trække fra mht. firma ? Hvem kan svare på disse to "simpler" spørgsmål ?
Kenn Bo |
Hvis du køber bilen privat som "normalt" og anvender den til firmakørsel, så kan du som privatperson få godtgjort den kørsel der er firma-relevant efter statens gældende takster om kørselsgodgørelse. Du skal så føre en "kørebog", hvor du nøje holder styr på alle kørte ture, og markerer om de var af privat eller erhvervsmæssig karakter.
Hvis du køber bilen i firmaet, så kan du også lave nummeret med kørebogen og så som privatperson betale for det du bruger firmabilen, eller du kan lade dig beskatte af "fri firmabil". Her gælder det at du beskattes af en årlig indtægt på 25 procent af bilens værdi, dog minimum DKK 40.000. Så kan du køre ligeså tosset du vil i bilen privat, og det er helt legalt.
Hvis firmaet ejer bilen er det også firmaet der står for alle udgifter til den - lige fra benzin og vægtafgift til værkstedsbesøg og forsikring.
Man kan jo regne på det, og der er mange faktorer der spiller ind, men som tommelfingerregel siger man at jo mere du kører, des bedre kan det betale sig at lade sig beskatte af fri bil og så lade firmaet stå for udgifterne.
Jeg er ikke ekspert på området, men dette er blot hvad jeg har raget til mig af viden gennem tiden - der er muligvis en revisor eller andre kyndige der kan overhale mig med ny og opdateret viden :o)