Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må stævning afleveres på min privatadresse ifm. stævning overfor virksomhed

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For mig er der ingen tvivl, at en direktør eller indehaver af en virksomhed følgelig kan blive stævnet på sin privatadresse på virksomhedens vegne.

Det hjælper ikke noget at afvise stævningsmanden, idet stævningen allerede ved kontakten anses for forkyndt. Det er herefter op til retten at afgøre, hvorvidt du som direktør eller indehaver skal involveres direkte i sagen, men forklaring slipper du ikke for. Ej heller at give møde i retten.

Hilsen

Fra Vejle
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 18:12

Hej Malle

Du skal være opmærksom på at nogle advokater er begyndt at stævne både selskaberne og personerne bagved for forpligtelser pådraget igennem selskabet, hvis de får en dom på deres krav kan de senere rette kravet imod dig personligt, derfor skal du ved første retsmøde anmode om at få defineret helt klart hvem der er sagsøgt i stævningen.

Tro mig, mange virksomhedsejere har fået påført virksomhedens krav som personlige krav på denne måde.

Man skal aldrig bare forlade sig på at det nok bare er en fejl i stævningen der ingen betydning har, juraen rummer ikke sådanne nuancer og tvetydigheder, der skal være helt klare linier imellem de implicerede juridiske enheder, da kravet ellers kommer til at gælde imod både dig og selskabet 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:25

E-Concepter:
Tro mig, mange virksomhedsejere har fået påført virksomhedens krav som personlige krav på denne måde.

Et eksempel som jeg aldrig troede jeg slap igennem med.  Lavede et stykke arbejde for selskabet  A ApS. På fakturaen skrev jeg bare A. Kunden gjorde ingen indsigelser mod at der på fakturaen ikke var på ført A ApS. Da kunden efter megen rykken ikke ville betale endte det med at vi stævnede ham ved byretten. Der fik jeg medhold i at direktøren/kunden var personlig ansvarlig for betalingen af den pågældende faktura fordi, der ikke var gjort indsigelse mod at jeg fejlagtigt havde undladt at skrive ApS.

Der skal ikke meget til at aben kan hoppe over på en anden skulder....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:31

Vil det sige, at i forbindelse med et betalingspåkrav kan man godt bruge ejeren/direktørens navn + adresse, selvom hans selskab har adresse andetssteds?

Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:24

Nu er det sådan en slags dokument hvor jeg indenfor 2 uger skal svare ift. om jeg har indvendinger imod kravet eller undlade at svare hvis virksomheden erkender at skylde beløbet. Men med det du skriver, så skal jeg jo gøre indsigelse mod at jeg står med navns nævelse på stævningen, således at jeg ikke kan risikere at kravet gøres gældende overfor mig personligt? Virksomhedens navn står klart og tydeligt - men mit navn står der også med min privat adresse påført - ingen steder står virksomhedens adresse - var godt nok ikke klar over at  dette var en måde hvorpå man kan pådrage en direktør for et aktieselskab, betalings pligt eller hvad man skal kalde det.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 20:31

Jeg har selv været stævningsmand i nogle år.

Hvis der på stævningen er anført dit navn så vil stævningsmanden selvfølgelig aflevere den til dig uanset om du mener det er rigtigt eller ej. Det er ikke stævningsmandens opgave, at undersøge, hvem han skal aflevere til. Det har Retten allerede påført, men iø er du som ansvarlig for virksomheden også den rette og også pligtig til at modtage stævningen. Selskabet bærer jo det juridiske ansvar, men det er svært, at forkynde noget for et CVR nummer.

Selvfølgelig er en stævningsmand blot en slags postbud af anbefalede breve, men det er svært at undgå at "tage" imod. Jeg har aldrig ikke forkyndt et dokument, hvis jeg traf vedkommende.

Nogle ville ikke tage hænderne frem. Så blev dokumentet  forkyndt ved at ligge det på dørtærsklen og oplyse om, at jeg noterede, at dokumentet var forkynd for vekommende. Andre gange blev de lagt på kølerhjelmen, hvis den pågældende ikke ville åbne bildøren.

Hvis stævningnsmanden derimod ikke kan få kontakt til den pågældende er det straks en anden sag. Så prøver man nogle gange, indtil sagen til sidst overdrages til politiet med henblik på politiforkyndelse. Politiet er knap så flinke som de fleste stævningsmænd - de tropper gerne op på din arbejdsplads eller sportsklub.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:44

Malle70:
Virksomhedens navn står klart og tydeligt

Hvis der står Malle70 firmanavn A/S på stævningen er det selskabet og ikke dig personligt. Det kan først være et problem for dig personligt, hvis der ikke står A/S i forbindelse med dit firmanavn (mener du skrev tidligere at der tale om et A/S)....

Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:46

Okay - tak for alle svar - nu er jeg lidt klogere. Synes bare stadig det er mærkeligt at der udtages stævning i min "privat ehjemsteds retskreds" og ikke i den retskreds hvor virksomheden ligger. Har ikke så stor jura ekspertise, men undre mig dog stadig over dette. Virksomheden er åben hver dag, der er altid nogen tilstede på kontoret osv., så det er skam ikke fordi at virksomheden ikke er til at komme i kontakt med i kontor tid - tværtimod. Det beroliger mig dog a så længe virksomhedens rigtige navn står på stævningen, så er det ikke noget jeg som privat person kan hænges op på økonomisk - på trods af at stævning afleveres til mit navn personligt og på min privat adresse. Det er jo aldrig en "sjov" situation når ens virksomhed oplever nedgang. Ikke for at være "tude fjæs" - jeg er absolut tilhænger af og udøver af, at man skal betale enhver sit og igen som virksomheds leder, så kender jeg kun for godt, irretationen over at ens kunder ikke betaler sine regninger. Hvilket ironisk nok er en hovedårsag til at min virksomhed pt. er i den situation den er!!!! Til de som har skrevet at jeg skal passe på ikke at lave kreditor for-fordeling, hvilket kan medføre at jeg personligt kan stilles til ansvar, vil jeg lige sige at banken har virksomhedspant, så jeg kan ikke for-fordele nogen kreditorer.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11

Hej

Det er formentlig fordi retten vurderer, at du kan redegøre for forholdet, som direktør for selskabet.

For-fordeling af kreditorer kan også ske ved at betale nogen af dem, og undlade at betale andre. I den forbindelse er der nogle frister bagud, hvor sådanne dispositioner i givet fald vil kunne blive krævet omgjort/tilbageført.

Hilsen

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)