Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til ny selskabslov

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskabsloven §77 - Elektronisk generalforsamling.

http://www.eogs.dk/graphics/nyheder/Vejledning%20SEL%20delvis%20ikraft.pdf

Hvis man ønsker at afholde en fuldstændig elektronisk generalforsamling, hvordan kan man så formulere dette kort og præcist i henhold til §77 stk. 3-6?

Vil følgende blive godkendt:

Genralforsamlingen afholdes delvis eller fuldstændig elektronisk ved brug af medie som alle deltagere har adgang til.
Indkaldelse foretages med min 2 ugers og max 4 ugers varsel per e-mail.

Jeg er lidt i tvivl om det opfylder §77 stk 3 hvor der skal fastlægges nærmere krav til de elektroniske systemer!

Er det i princippet muligt at afholde en elektronisk generalforsamling via skrift. Fx. e-mail korrespondance og/eller som fælles chat? Eller skal det afholdes via lyd (telefon eller webcam generalforsamling)?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28

Chrisss2010:

Selskabsloven §77 - Elektronisk generalforsamling.

http://www.eogs.dk/graphics/nyheder/Vejledning%20SEL%20delvis%20ikraft.pdf

Hvis man ønsker at afholde en fuldstændig elektronisk generalforsamling, hvordan kan man så formulere dette kort og præcist i henhold til §77 stk. 3-6?

Vil følgende blive godkendt:

Genralforsamlingen afholdes delvis eller fuldstændig elektronisk ved brug af medie som alle deltagere har adgang til.
Indkaldelse foretages med min 2 ugers og max 4 ugers varsel per e-mail.

Jeg er lidt i tvivl om det opfylder §77 stk 3 hvor der skal fastlægges nærmere krav til de elektroniske systemer!

Er det i princippet muligt at afholde en elektronisk generalforsamling via skrift. Fx. e-mail korrespondance og/eller som fælles chat? Eller skal det afholdes via lyd (telefon eller webcam generalforsamling)?

Hej

Det fremgår af selskabsloven, at bestemmelsen jvf. § 106 skal indføres i selskabets vedtægter ligesom det er ledelsen, der bestemmer i hvilken form og hvilke procedurer, der skal anvendes ved en elektronisk generalforsamling. Det skal ligeledes sikres, at alle aktionærer/anpartshavere bliver orienteret og får mulighed for at deltage i generalforsamlingen.

Selskabslovens § 77

Elektronisk generalforsamling

§ 77. Medmindre vedtægterne bestemmer andet, kan det centrale ledelsesorgan beslutte, at der som supplement til fysisk fremmøde på generalforsamlingen gives adgang til, at kapitalejerne kan deltage elektronisk i generalforsamlingen, herunder stemme elektronisk, uden at være fysisk til stede på generalforsamlingen, det vil sige, at der afholdes en delvis elektronisk generalforsamling, jf. stk. 3-6.

Stk. 2. Generalforsamlingen kan beslutte, at generalforsamlingen alene afholdes elektronisk uden adgang til fysisk fremmøde, dvs. som en fuldstændig elektronisk generalforsamling, jf. stk. 3-6. Beslutningen skal indeholde oplysning om, hvordan elektroniske medier anvendes i forbindelse med deltagelse i generalforsamlingen. Beslutningen skal optages i vedtægterne. § 106 finder anvendelse på beslutningen samt på ændringer heri.

Stk. 3. Det centrale ledelsesorgan fastsætter de nærmere krav til de elektroniske systemer, som anvendes ved en delvis eller fuldstændig elektronisk generalforsamling. Indkaldelsen til generalforsamling skal indeholde oplysning herom, ligesom det skal fremgå af indkaldelsen, hvordan kapitalejerne tilmelder sig til elektronisk deltagelse, og hvor de kan finde oplysning om fremgangsmåden i forbindelse med elektronisk deltagelse i generalforsamlingen.

Stk. 4. Det er en forudsætning for afholdelse af såvel delvis som fuldstændig elektronisk generalforsamling, at kapitalselskabets centrale ledelsesorgan drager omsorg for, at generalforsamlingen afvikles på betryggende vis. Det anvendte system skal være indrettet på en sådan måde, at lovens krav til afholdelse af generalforsamling opfyldes, herunder kapitalejernes adgang til at deltage i samt ytre sig og stemme på generalforsamlingen. Det anvendte system skal tillige på pålidelig måde kunne fastslå, hvilke kapitalejere der deltager i generalforsamlingen, hvilken kapital og stemmeret de repræsenterer, samt resultatet af afstemningerne.

Stk. 5. Har et aktieselskab udstedt ihændehaveraktier og ikke indført en registreringsdato, jf. § 84, må det ligeledes angives i indkaldelsen, jf. stk. 3, hvordan ejerne af sådanne aktier skal dokumentere deres adkomst til at kunne deltage elektronisk i generalforsamlingen.

Stk. 6. I øvrigt finder lovens bestemmelser om afholdelse af generalforsamling med de fornødne afvigelser tilsvarende anvendelse på delvis og fuldstændig elektronisk generalforsamling.

§ 77 stk. 3 angiver, at en elektronisk generalforsamling kan afholdes efter ledelsens bestemmelser, det skal bare fremgå af indkaldelsen, hvordan og hvorledes de enkelte kapitalejere kan tilmelde sig og deltage i generalforsamlingen

Med venlig hilsen

Tilmeldt 15. Jan 10
Skrevet kl. 09:32

Hej Tony

Tak for dit svar. Min hensigt med spørgsmålet var netop at få det indført i vedtægterne under hensynstagen til §106.

Men jeg har været lidt i tvivl om hvordan netop §77 stk 3 skal tolkes (som du har fremhævet med fed).

Men hvis jeg forstår det rigtigt så er det tilstrækkeligt at få godkendt følgende formulering i vedtægterne:

Generalforsamlingen afholdes delvist eller fuldstændig elektronisk.

Hvordan det så senere hen rent praktisk fx telefon eller webcam møde, fastlægger det centrale ledelsesorgan i forbindelse med indkaldelsen. Er det korrekt tolkning af paragraffen?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44

Chrisss2010:

Hej Tony

Tak for dit svar. Min hensigt med spørgsmålet var netop at få det indført i vedtægterne under hensynstagen til §106.

Men jeg har været lidt i tvivl om hvordan netop §77 stk 3 skal tolkes (som du har fremhævet med fed).

Men hvis jeg forstår det rigtigt så er det tilstrækkeligt at få godkendt følgende formulering i vedtægterne:

Generalforsamlingen afholdes delvist eller fuldstændig elektronisk.

Hvordan det så senere hen rent praktisk fx telefon eller webcam møde, fastlægger det centrale ledelsesorgan i forbindelse med indkaldelsen. Er det korrekt tolkning af paragraffen?

Umiddelbart vil jeg sige ja, nu er der ikke så meget litteratur om dette emne, men som jeg læser det, er det afgørende ved indkaldelsen til generalforsamlingen, at det klart fremgår, hvordan og hvorledes kapitalejerne kan få adgang til generalforsamlingen.

Indførelsen i vedtægterne som anført, bør være OK, det kan dog være juristerne ikke er helt enige, men som det foreligger nu, er det min bedste overbevisning, at det er tilstrækkeligt.

Hilsen

Tilmeldt 15. Jan 10
Skrevet kl. 09:52

Tak for dit hurtige svar.

Efter at have sovet på det og læst dine kommentarer er jeg ved at være overbevist om det det må være i orden. Jeg prøver at bruge det som udkast og fremsender forslaget til egen advokat sammen med andre vedtægtsændringer.

Min hensigt var at komme op et udkast til en kort og præcis formulering, hvilket du hjalp med.

Tak igen og fortsat god dag.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03

Yes

Hilsen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)