Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbrugerombudsmanden kan få kunderne til at købe ringere produkter online end de reelt burde.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Forbrugerombudsmanden kan få kunderne til at købe ringere produkter online end de reelt burde.

Den 1. marts 2010, træder de nye regler omkring prismarkedsføring i kraft, dette betyder at online kunder nu skal være endnu mere vågen når de handler online. Da de nye regler giver netbutikkerne en meget ringe mulighed for at kommunikere med deres kunder, samt at muligheden for at oplyse omkring producenternes vejledende Katalogpris eller produktets reelle værdi forsvinder, hvis netbutikken ønsker at ligge fast i den prisbillige ende, som en del netbutikker har til vane at gøre

Læs evt. de nye regler fra forbrugerombudsmanden her: Retningslinjer for prismarkedsføring

Der hvor jeg specielt ser problemet og hvor jeg føler at onlinekunderne bliver vildledt af forbrugerombudsmandens nye regler, er i de tilfælde hvor netbutikken køber stort ind, for at sikre deres kunder en rigtig fornuftig pris på f.eks. et hi-end produkt.  I sådanne tilfælde vil netbutikken ofte kunne udbyde produktet under den pris f.eks. et mellemkvalitets produkt i samme serie eller mærke normalt koster, og da indkøbs mængden ofte vil være så stor at netbutikken vil kunne tilbyde produktet til salg i en længere periode end forbrugerombudsmanden ligger op til man må (2 uger). Derfor bliver netbuttikken nu nødt til at sætte den nu udbudte pris som deres normal pris.

Dette vil betyde kunden nu reelt ikke har en chance for at se at produkt er ”af bedre kvalitet”, ”er smartere”, ”har flere detaljer” ect. ect.  end et tilsvarende produkt ”mindre/billigere” produkt i samme serie/mærke, uden at kunden har et større kendskab til markedet eller produktet.

Jeg mener som udgangspunkt ikke at en katalog pris eller at den vejledende pris vildtleder så lang tid denne er korrekt og man ikke bruger disse sammen med udtryk som SPAR, KUN, NEDSAT mv. Men istedet langt hen ad vejen kan hjælpe en forbruger til et bedre køb når personen handler online, da kunden ofte ikke har en mulighed for at rådføre sig med en sælger eller kan have produkterne fysisk i hånden og lave deres egen sammenligning at produkterne.

Jeg har igennem den seneste måned flere gange været i dialog med både en forbrugerjurist og forbrugerombudsmanden. Da jeg gerne ville have haft en løsning på ovenstående problematik, men det har ikke været mulig for mig at finde denne løsning, eller også har sidst nævnte myndighed ikke ville give et klart svar på min henvendelse. Ud over de ville anbefale mig at få reglerne gennemgået af min advokat hvis jeg var i tvivl om noget, men de kunne tilføje at det var noget de ville følge kraftigt op på, hvis ikke de nye regler blev overholdt.

Slutteligt er jeg helt klar over de nye regler ikke er et forbud imod at bruge udtryk som førpriser, markedspriser, vejl. priser o.l. men som jeg læser og forstår reglerne er det komplet umuligt for en netbutik at markedsføre disse priser uden at overtræde forbrugerombudsmandens regler. Specielt fordi de kun ligger op til man må sammenligne sig med et relevant marked, dvs. i dette tilfælde et onlinemarked hvor konkurrencen ofte ikke ligger op til at netbutikkerne kan sælge til de vejledende priser da forbrugere ofte forventer at kunne købe billigere her end i de fysiske forretninger.

Er det bare mig som syntes de nye regler kan vildlede en kunde til et ringere produkt? Eller overtolker jeg reglerne?

Om ikke andet vil jeg håbe der hurtigt vil blive ført nogle sager så man kan få dannet noget præcedens for hvordan man skal tolke de nye regler. Og hvad man kan tillade sig i sin kommunikation med sin målgruppe.

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:25

Jeg venter også spændt på at de nye regler træder i kraft. Der er også en del ekstra ting man nu skal have fokus på når man sammenligner priser på bl.a. mobiltelefoner. Lad os sige at Telia og Telmore er de eneste selskaber der sælger Nokia N97 Mini, så er det ikke længere nok at sammenligne priser hos de 2 selskaber, man skal samtidig finde mobiltelefoner med de samme specifikationer, så man kan sammenligne prisen hos flere selskaber. Hvis mine brugere kommer via google fordi de har søgt på Nokia N97, så bliver de altså samtidig præsenteret for både Samsung og Sony Ericsson mobiler.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 20:21

Det lydder også som en "spændende" opgave at løse Zip it!

Man kan kun sige det nye regelsæt er ret omfattende, og jeg kan til dels godt forstå de har ønsket nogle regler på området, jeg er bare tilbøjelig til at mene de er strammet lige en tand eller to for meget, hvis reglerne skal læses som jeg læser dem.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 02:02

Martin René Mortensen:

Det lydder også som en "spændende" opgave at løse Zip it!

Man kan kun sige det nye regelsæt er ret omfattende, og jeg kan til dels godt forstå de har ønsket nogle regler på området, jeg er bare tilbøjelig til at mene de er strammet lige en tand eller to for meget, hvis reglerne skal læses som jeg læser dem.

Ja jeg kan også godt forstå at de bliver nødt til at stramme op, men problemet er at det er online butikker der bliver ramt hårdest. Jeg er stødt på masser af fysiske butikker der sætter priserne op inden de kører med 50% på førprisen, men det kan de jo ikke se på kontoret i København. Det er nemmere at tjekke en webshop for overtrædelser. Telmore fik for nyligt en bøde på 100.000 kr. for ikke at oplyse om oprettelses gebyr før man kom til bestillingsprocessen og 6 andre selskaber afventer et lignende bødeforlæg. Jeg tror de statuerer flere eksempler i den kommende uge.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 16:24

Efter hvad jeg har hørt vil der i den første måned kun komme advarsler og først fra April måned vil de gå mere drastisk til værks. 

Vedr. at det er netbutikkerne der bliver hårdest ramt det vil tiden kun vise. Men det bliver spændende/skræmmende at se hvilke dokumentationskrav at forbrugerombudsmanden forlanger af de butikker som han i den kommende tid vil gennemgå og her tænker jeg både på de fysiske butikker og online butikkerne.

Basalt set kan man blive nødsaget til at lave en daglig log rapport over de priser man har den pågældende dag for efterfølgende at kunne dokumentere at man ikke har overtrådt reglerne.

I øvrigt kan jeg se at langt hovedparten af de onlinebutikker jeg har Googlet i dag, ikke gjort meget for at justere deres prisoplysninger iht. de nye regler. Så det bliver spændende at se om forbrugerombudsmanden allerede er i arbejdstøjet fra i morgen af.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:34

Lidt sjovt træk, der er lavet for at komme tilbudsavisernes "tilbud" til livs... De kan jo omgå det ved at føre et produkt i en kort periode op til tilbuds perioden, og det vil de sikkert os gøre...

Og sådan som loven ser ud nu, så vil den helt sikkert blive justeret meget indenfor kort tid...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:22

Jeg synes de burde bruge deres energi på at optrevle alle de netbutikker som i det hele taget snyder med flere ting. Det kunne eks. være:

- vi sender som brev på dit eget ansvar

- de som ikke refunderer porto og betalingsgebyrer når alle varer sendes retur

- og ikke mindst hvordan regnskaberne ser ud i forhold forsendelser... jeg tror der er en del som sender med moms, men som opkræver fragten som momsfri - ved brug af andre fragtfirmaer end post dk.

Da det er så nemt at oprette en netbutik er der også mange som har manglende erfaring - og som bevidst eller ubevidst omgåes lovgivningen.

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 20:11

Martin René Mortensen:
Derfor bliver netbuttikken nu nødt til at sætte den nu udbudte pris som deres normal pris.

Ville det være negativt? Jeg tror det egentlig ikke, idet kunderne jo alligevel surfer rundt efter den billigste pris på et givent produkt.

Hvis du har produktet "model 123", der normalt koster 1000 kr, og sælger det til 700 kr., uden at fortælle at det er et tilbud. Tror du så ikke, at kunderne, der er interesseret i "model 123", alligevel søger på nettet for at finde ud af, hvad andre tager for det samme produkt? Altså er det ligegyldigt, om "model 123" er på tilbud hos dig, eller det er din normalpris.

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 21:50

Både og...

Jeg mener godt at det kan være svære for en forbruger at gennemskue om de evt. kunne gøre en bedre handel end ved det produkt de er på jagt efter, specielt når kunden nu ikke har mulighed for at vejlede sig efter en vejl pris. for teoretisk set kunne vi tilbyde en billigere men bedre model af samme produkt og kunden så ikke opfanger dette da modellen står billigere en den kunden som udgangspunkt er ude efter.

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 13:20

Hej Martin - har du fundet en løsning på problemet?

Er det rigtig set, at du har udeladt før og nu priser?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)