Forbrugerombudsmanden kan få kunderne til at købe ringere produkter online end de reelt burde. Den 1. marts 2010, træder de nye regler omkring prismarkedsføring i kraft, dette betyder at online kunder nu skal være endnu mere vågen når de handler online. Da de nye regler giver netbutikkerne en meget ringe mulighed for at kommunikere med deres kunder, samt at muligheden for at oplyse omkring producenternes vejledende Katalogpris eller produktets reelle værdi forsvinder, hvis netbutikken ønsker at ligge fast i den prisbillige ende, som en del netbutikker har til vane at gøre Læs evt. de nye regler fra forbrugerombudsmanden her: Retningslinjer for prismarkedsføring Der hvor jeg specielt ser problemet og hvor jeg føler at onlinekunderne bliver vildledt af forbrugerombudsmandens nye regler, er i de tilfælde hvor netbutikken køber stort ind, for at sikre deres kunder en rigtig fornuftig pris på f.eks. et hi-end produkt. I sådanne tilfælde vil netbutikken ofte kunne udbyde produktet under den pris f.eks. et mellemkvalitets produkt i samme serie eller mærke normalt koster, og da indkøbs mængden ofte vil være så stor at netbutikken vil kunne tilbyde produktet til salg i en længere periode end forbrugerombudsmanden ligger op til man må (2 uger). Derfor bliver netbuttikken nu nødt til at sætte den nu udbudte pris som deres normal pris. Dette vil betyde kunden nu reelt ikke har en chance for at se at produkt er ”af bedre kvalitet”, ”er smartere”, ”har flere detaljer” ect. ect. end et tilsvarende produkt ”mindre/billigere” produkt i samme serie/mærke, uden at kunden har et større kendskab til markedet eller produktet. Jeg mener som udgangspunkt ikke at en katalog pris eller at den vejledende pris vildtleder så lang tid denne er korrekt og man ikke bruger disse sammen med udtryk som SPAR, KUN, NEDSAT mv. Men istedet langt hen ad vejen kan hjælpe en forbruger til et bedre køb når personen handler online, da kunden ofte ikke har en mulighed for at rådføre sig med en sælger eller kan have produkterne fysisk i hånden og lave deres egen sammenligning at produkterne. Jeg har igennem den seneste måned flere gange været i dialog med både en forbrugerjurist og forbrugerombudsmanden. Da jeg gerne ville have haft en løsning på ovenstående problematik, men det har ikke været mulig for mig at finde denne løsning, eller også har sidst nævnte myndighed ikke ville give et klart svar på min henvendelse. Ud over de ville anbefale mig at få reglerne gennemgået af min advokat hvis jeg var i tvivl om noget, men de kunne tilføje at det var noget de ville følge kraftigt op på, hvis ikke de nye regler blev overholdt. Slutteligt er jeg helt klar over de nye regler ikke er et forbud imod at bruge udtryk som førpriser, markedspriser, vejl. priser o.l. men som jeg læser og forstår reglerne er det komplet umuligt for en netbutik at markedsføre disse priser uden at overtræde forbrugerombudsmandens regler. Specielt fordi de kun ligger op til man må sammenligne sig med et relevant marked, dvs. i dette tilfælde et onlinemarked hvor konkurrencen ofte ikke ligger op til at netbutikkerne kan sælge til de vejledende priser da forbrugere ofte forventer at kunne købe billigere her end i de fysiske forretninger. Er det bare mig som syntes de nye regler kan vildlede en kunde til et ringere produkt? Eller overtolker jeg reglerne? Om ikke andet vil jeg håbe der hurtigt vil blive ført nogle sager så man kan få dannet noget præcedens for hvordan man skal tolke de nye regler. Og hvad man kan tillade sig i sin kommunikation med sin målgruppe.
|
Jeg venter også spændt på at de nye regler træder i kraft. Der er også en del ekstra ting man nu skal have fokus på når man sammenligner priser på bl.a. mobiltelefoner. Lad os sige at Telia og Telmore er de eneste selskaber der sælger Nokia N97 Mini, så er det ikke længere nok at sammenligne priser hos de 2 selskaber, man skal samtidig finde mobiltelefoner med de samme specifikationer, så man kan sammenligne prisen hos flere selskaber. Hvis mine brugere kommer via google fordi de har søgt på Nokia N97, så bliver de altså samtidig præsenteret for både Samsung og Sony Ericsson mobiler.