Der er her på Amino været et par tråde om krænkelser af ophavsretten, den ene vedrører faktisk Amino, hvor en ung mand med gode intentioner fik trådt en ophavsretshaver over tæerne. Emnet har dog en anden side også - nemlig det etiske aspekt. Faldt over denne: http://journalisten.dk/venstre-presseetiske-regler-skal-ogsa-gaelde-sociale-medier. Det fremgår, at de presseetiske regler i Danmark ikke omfatter sociale medier - eksempelvis en privat blog. Venstres mediepolitiske ordfører, Ellen Trane Nørby, mener, det bør laves om. Hun vil stramme Medieansvarsloven og give Pressenævnet mange flere beføjelser. »Vi vil arbejde for, at alle medier, der sender, distribuerer eller formidler deres buskab i Danmark i videst omfang bliver underlagt medieansvarsloven,« er meldingen. Selv er jeg såmænd aldrig blevet svinet til nogen steder og skriver ikke "om andre" - jo SKAT og dem har jeg faktisk så stor respekt for, at min kritik altid er respektfuld. Men jeg ser da mange rent ud sagt vanvittige udtalelser rundt omkring. Ikke her på Amino vil jeg lige pointere, selvom tonen er dårlig en gang i mellem, så er den aldrig perfid og ulækker og når den nærmer sig, så kommer der ofte en pegefinger fra Martin - og det skal der også. Men som eksempel er der en privat blog, hvor jeg har set direktøren for DK-Hostmaster og formanden for Klagenævnet for Domænenavne (en Højesteretsdommmer) omtalt som "sadistiske statsfinansierede terrorister" af en "trådsvarer. Er det OK ? Skal den der ejer bloggen have et vist ansvar for det tredjemand skriver ? Og hvordan sikrer man (vi) at fora som Amino ikke lægges ned af nye krav. Vh |
Hvis man stiller et forum til rådighed, hvor man kan identificerer afsenderen af en given besked, så ser jeg ingen grund til, at ejeren stilles til ansvar for brugernes ytringer.
Du kan jo altid stævne dine medborgere, hvis du mener de har udtalt sig krænkende omkring din eller dine.
Jeg kunne jo i sagens natur indsende et læserbrev til en avis, hvor jeg udtaler mig krænkende om et eller andet emne. Men avisen ved jo ikke om den adresse jeg opgiver reelt er min. Ligeledes kan et forum eller en blog ikke vide om afsenderen er den vedkommende udgiver sig for. På en avis sidder der en redaktør og godkender alle de trykte indlæg, men det sker ikke på et forum, slet ikke når det er nået en anseelig størrelse.
Generelt vil jeg mene, at vi begynder at indskrænke ytringsfriheden, hvis man lægge hele ansvaret over på ejeren.
Omvendt finder jeg det rimeligt, at man kan bede en blog eller forum indehaver om at fjerne et indlæg eller udlevere oplysninger om hvem der har indsendt indlægget, og hvis ikke dette sker kan man stævne ejeren (ikke at man dermed automatisk har ret til at få fjernet indlæg).
Men sagen om lækagen i forbindelse med Jægerkorpset udsendelse i 2007 viser jo hvor speget disse sager er.