Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan udregnes en anpart?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg har en henvendelse fra en, som gerne vil være med i projektet.

I stedet for honorering er han interesseret i, at få en anpart i det firma som skal drive projektet. Personens investering i projektet er arbejdstimer, intet økonomisk.

Men dette har jeg ingen erfaring med. Derfor spørger jeg i dette forum, om nogle har erfaringer omkring dette?

- Hvordan opgører man personen anpart i projektet? (hvor meget skal der udløses i anpart til en person som kun lægger arbejdstimer, hvor jeg afholder alt det økonomiske?)

- Hvordan værdifastsætter man projektet, hvis det en dag skulle blive aktuelt at købe personen ud igen?

Tak for jeres input.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:57

Hej Martin,

Overordnet set er der to "metoder": Beregning eller mavefornemmelse.

Du kan vælge at lave en aftale baseret på mavefornemmelse, dvs du/I aftaler, at personen modtager fx 30% af selskabet, fordi du mener at 30% er det rimelige for dig i din situation.

Hvis du skal beregne det, så er der flere modeller: Han "køber" en andel af selskabets nuværende værdi, en andel af selskabets fremtidige værdi eller en variation af disse. Hvis firmaet er nystiftet med 125.000 kr. så er værdien 125.000. Hvis I aftaler, at kan skal lægge 125 timer á kr. 500 (en enhedspris I skal være enige om), ja så skyder han jo 62.500 ind i jeres firma og skal have 50% af anparterne.

Har firmaet omsætning, så kan man bruge den tommelfingerregel, at firmaets værdi er 2,5 x årets omsætning. Hans 125 timer á kr. 500 skal så ses i forhold til det tal.

Man kan også opgøre efter firmaets fremtidige værdi. Dine budgetter viser, at om 3 år omsætter firmaet for 10 mio. Så er firmaets værdi om 3 år 2,5 x 10 mio. og hans bidrag med 65.500 skal i forhold til det tal. Husk dog, at 3-års værdien skal tilbagediskonteres til nutidskroner, så du ikke blander pærer og banener. Han argument i denne sidste model er nok, at han selv til være med at skabe den høje 3-års værdi, så hans andel skal være højere, hvilket er fair nok.

Bemærk, at ovennævnte tommelfingerregler ikke er universelle, men afhænger af idé, forreting, branche, etc.

Uanset metode, så vil jeg anbefale dig/jer at lave en stærk anpartshaveroverenskomst i forbindelse med jeres aftale, som netop definerer alle aspekter i forhold til økonomi, stemmeret, beslutninger, salg, ophør, mv. I denne aftale skal også indskrives, hvad jeres roller er, og hvad din partner skal levere for at gøre sig kvalificeret til at modtage sine anparter. Normalt vil man nok lave en trappetrinsmodel, hvor han får udløst en delmængde anparter (evt. baseret på optioner) når et delmål nås.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 10:06

Hej Aleksander,

Tusind tak for dit svar - det var rigtigt brugbart. Jeg giver det en masse tanker på baggrund af dit input.

God weekend.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36

Hej

Vær lige opmærksom på den Ny Selskabslov, der træder i kraft den 1/3 2010, hvor ejeraftaler (anpartshaveroverenskomster) kan sættes ud kraft, læs evt. Jacob Tøjners blog.

Søg råd hos en advokat om udfærdigelsen af en kontrakt og en overenskomst.

Hilsen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)