Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat Nedlagt landbrugs ejendom

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det nogen er der kan hjælpe lidt omkring regler skat ved salg af landejendom som er brugt som privat bolig.

Hvad gør sig gældende for om der skal betales avance skat ved salg.

Er det grunden størrelse?

Er det om den registreret som lanbrugs ejendom?

Eller hvad er de præcise regler omkring dette enme?

Kan jeg nogen steder finde finde reglerne?

På forhånd tak

Unni

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:36

Først og fremmest ejendommens status på salgstidspunktet. Er ejendommen vurderet om landbrugsejendom (vurderingskode 05) bliver der tale om avancebeskatning af alt andet end stuehuset.

Mange landbrugsejendomme som ikke benyttes til landbrug men beboelse kan omregistreres til beboelse (vurderingskode 01) hvis grundarealet er mindre end 5 ha.

Derved ryger den over i den såkaldte parcelhusregel. Her er avancen skattefri hvis grundarealet er under 1.400 m2, eller der ikke kan ske udstykning fra grunden til selvstændig bebyggelse. De fleste ejendommen i landzone kan der ikke ske udstykning fra.

Ovenstående indebærer at man tit ser at der fra mindre landbrugsejendomme sker frastykning af jord op til et salg for at komme under de 5 ha og derved få ændret vurderingsbetegnelsen. Det grund der frasælges er der selvfølgelig fuld avancebeskatning på. 

Hvor kan du læse om det ? Ligningsvejledningen. Men der er mange aspekter i dette og det er ikke noget man bare gør. Mange revisorer yder slet ikke rådgivning om sådan noget men overlader det til deres skatteafdeling eller eksterne skatterådgivere, som eks. undertegnede.  

Er det grunden størrelse?

Er det om den registreret som lanbrugs ejendom?

Eller hvad er de præcise regler omkring dette enme?

Kan jeg nogen steder finde finde reglerne?

På forhånd tak

Unni

[/QUOTE]

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 08:39
Hello.

Ved en handel skal du sørge for at stuehuset udgør størstdelen af den samlede handelssum. Driftsbygningerne anføre du til en umiddelbar mistænksom lav værdi. - Da det er værdien på disse, der beskattes. Men sørg for (i dette tilfælde) at afsætte Dkk 50.000 til en evt. restskat, sandsynligheden for at denne kommer er dog forsvindende lille. Du kan trække evt. forbedreringer af driftsbygninger fra.

Eks. på fordeling:        Samlet handelssum         Dkk 1.500.000

Værdi stuehus/bolig       Dkk 1.050.000

Værdi Gund                  Dkk 250.000

Værdi Driftsbyg.           Dkk 200.000

Er det pågældende hus et nedlagt landbrug, ej at forveksle med et hobbylandbrug eller et fuldtidslandbrug, så glem alt hvad du har læst, og sælg "skidtet" på normal vis, Der er "no problemos" her.

Med venlig hilsen   

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:03
Få Devo til at skrive under på ovenstående som rådgiver og check samtidig at vedkommende har en rådgiverforsikring så du ved hvor du kan gøre dit erstatningskrav gældende:

1) Ved en overdragelse skal parterne indbyrdes foretage en fordeling på driftsbygninger, stuehus og grund. Hvis køber skal bruge driftsbygningerne til et driftsmæssigt formål (=afskrivningsadgang) vil køber ikke acceptere en sådan fordeling. Hvis køber ikke skal bruge driftsbygningerne til et driftsmæssigt formål er køber ligeglad med fordelingen og der er derved ikke modsatrettede interesser mellem parterne. Derfor kan skattemyndighederne tilsidesætte en åbenbart urimelig fordeling og så er det Devos rådgiverforsikring kommer i spil.

2) Selvom det er et nedlagt landbrug kan ejendommen godt være vurderet som landbrugsejendom. Eks. hvis arealet er større end 5 ha. og så er der beskatning på driftsbygningerne. Igen kommer Devos rådgiverforsikring i spil. 

Som jeg skrev før er dette et område som selv de færreste revisorer begiver sig af med. Ovenstående illustrerer hvis meget godt at det heller ikke er noget man som ikke-sagkyndig bør begive sig af med.   

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 11:18
Hej,

He-he...den havde jeg ventet på

Min indgangsvinkel er udelukkende baseret på 2 x salg af lignende, og ikke en masse teoretisk hurlumhej.

Det er fulstændig op til dig selv hvor kompliceret du vil gøre tingene...

Med venlig hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:06

Lad os nu forestille os at en person der ejer en nedlagt landbrugsejendom vælger at følge dit råd og sælge den. Han har jo fået oplyst af dig at det er helt problemfrit at sælge den skattefrit når det er et nedlagt landbrug.

Efterfølgende får han så en forhøjelse fra Skat på 4 mio. fordi Skat mener han er skattepligtig af den del af avancen der falder på driftsbygningerne. Problemet er nemlig at denne landbrugsejendom har et jordtilligende på mere end 5 HA. eller af andre årsager ikke har status som beboelsesejendom, men som landbrugsejendom.

Dette har du nemlig glemt at gøre ham opmærksom på for det er jo kun en masse teoretisk hurlumhej som bare er med til at gøre det kompliceret. Jeg tror ikke den der skal betale skatten af avancen har helt samme opfattelse

I mine øjne svarer det lidt til at jeg siger at rådgivning om IT løsninger er peace of cake, selvom jeg ikke har en bjælde forstand på det. Forskellen er at mit udsagn ikke kan koste penge. Det kan det derimod hvis man yder forkert rådgivning om eksempelvis ejendomssalg.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)