|
Jeg har været i en stor franchisekæde hvor der ligger over 100 butikker bag , der lå franchise afgiften på 6-10 % af butikkens omsætning udregnet fra omsætnings historik og marked analyser. Den butik jeg var i omsatte vi for langt over 10 milioner om året vi lå på 6 % for administration. bag. 15% er helt ude i skoven , du skal jo også kigge på hvad du får for de 15 % , er der bogførings afdeling , lagerstyring så du slipper for eget stort lager mm.
|
Jeg må give Morten ret her, for den pris/% du betaler til franchise giver skal afspejles i at det tilvejebringer x antal ydelser, men når det er sagt er det jo også forståeligt at de ligger så højt på procenten, når der kun er 2 butikker. Jeg tænker hvad så når der kommer flere butikker på, falder din % så? og er du sikret et område hvor der ikke kan placeres andre butikker med samme produkter? Hvilke indkøbsmuligheder er der, som en anden skrev, er der fordele ved fælles indkøb, eller oppebærer du selv både lager, risiko, drift etc.?
som det er også er nævnt, så et agentur på kun 2 butikker er ikke meget, men igen det kommer an på brandet, og du kan komme langt for opstart i eget navn og med egne mærker.
MJ
Bliv gratis medlem