Jeg overvejer at købe photoshop til brug erhvervsmæssigt, men jeg ved INTET om photoshop og synes umiddelbart det er lidt svært gennemskueligt, hvad jeg skal købe i forhold til mine behov.
Det jeg gerne vil kunne er følgende:
Almindelig billede behandling:
- Beskæring - Resezing af billederet - Retouchering - retouchering af ansigter, farver mv. ikke noget super fancy - Klippe/skære personer og andet ud af et billede og lave sammensatte billeder - Lave små ikoner og bannere, og andet til webbrug
Jeg planlægger at tage et kursus i Photoshop, og dermed også udvide mine evner i forhold til, hvad jeg kan bruge programmet til.
Så vidt jeg kan se, er photoshop ikke bare photoshop, der er flere forskellige elementer og udgaver af photoshop.
Hvad pokker skal jeg købe uden at købe alt for meget, og uden at købe alt for lidt? Og hvor skal jeg købe det?
Det lyder som det er fint med Photoshop elements hor du både har mulighed for at lave billeder og grafik til din hjemmeside eller andet, og samtig kan have et fedt billede katalog selvom det er en lidt skrabet udgave af photoshop cs4.
Mener kun det koster 900 kr. men er alligevel en rigtig rigtig god start hvis man ikke har prøvet ligende programmer før.
Jeg har selv brugt da jeg ligesom dig skulle lave små knapper og andet grafik sjov og var godt tilfreds.
Photoshop er king of the hill inden for billedbehandling i alle afskygninger - ingen tvivl! Men til dine behov er det lidt som at skyde gråspurve med kanoner...
Google's Picasa kan snildt klare alt hvad du har brug for i forhold til manipulation af almindelige billeder. Og det er gratis ;-) http://picasa.google.com/intl/da/
Og til almindeligt webbrug kan Paint.Net varmt anbefales. Det er inspireret kraftigt af photoshop. Jeg bruger det tit, hvis jeg er ude hos folk og lige hurtigt skal ændre nogen ting - de fleste funktioner ligger samme steder og har samme genvejsknapper, så selvom det er en noget forsimplet udgave, så kan den give dig en god idé om hvad photoshop er og hvordan det er at arbejde med. Det er ligesom Picasa gratis. Du kan hente det på http://www.getpaint.net/
Jeg vil anbefale dig at lege med begge programmer og se om de ikke kan dække dine behov før du roder dig ud i at investere i Photoshop :-)