Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til salg af ET produkt/koncept

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har gennem en del år snart gået med nogle tanker omkring et koncept inden for sport og betting. Dette koncept tror jeg på kunne blive en rigtig god forretning for den rette. Ulemperne er at jeg ikke kan søsætte projektet selv, og at jeg ikke er en super sælger der kan overbevise nogen om at slå til.

Min tanke var så, kan man hyre en sælger til at sælge dette ene produkt (som er et koncept)? Mine tanker var umiddelbart en ren 50/50 deling. Altså 50% af salget til sælger for alt arbejdet, og 50% til mig for ideen.

Problemet er jo lidt at det kun kan sælges en gang. Der kan ikke tages patent på det eller noget, og når først et firma har søsat produktet, kan andre jo følge efter. Så det man vinder er forspringet overfor sine konkurrenter. Umiddelbart forestiller jeg mig en pris på et sted mellem 2 og 5 millioner. Men er virkelig svært og vide. På verdensplan er betting et milliardforetagende, så det er jo ikke en så voldsom pris endda, set i den sammenhæng. Men der skal jo så derudover jo også investeres i software og markedsføring, før de millioner er tjent ind.

En evt. sælger vil selvfølgelig skulle underskrive et papir om at han ikke selv udnytter ideen, eller sælger ideen alene. Ligeledes skal vi som sælgere garantere overfor en køber at vi kun sælger til den ene virksomhed, så de har det forspring. En kombineret sælger/advokat med indsigt i sport og bettingbranchen på verdensplan ville selvfølgelig være den bedste samarbejdspartner.  Så både klausuler, og regler løbende bliver overholdt fra alles parter. De firmaer man præsenterer ideen for skal jo også kunne få ideen præsenteret uden nødvendigvis at købe, så de skal jo også underskrive noget. Problemet er vel egentlig at de kan sige nej, og så hvis de ser det som en god ide, håbe at en konkurrent "falder i" og køber ideen, og så i skjul udvikle konceptet, og selv lancere det en måned efter den første er lanceret, og så være med fra "start" ganske gratis...

Og så er der selvfølgelig også den mulighed at mine tanker er ubrugelige, og der slet ingen værdi er i dem...

Den mulige køber behøver jo ikke nødvendigvis at være en eksisterende bookmaker. Det kunne også være et medie som vil starte noget op. Der er snak om at flere medier, især med sportsinteresse jo, vil bevæge sig ind på bettingmarkedet, når den danske lovgivning åbner op for lidt konkurrence. Men det er jo så bare i Danmark, i England kunne det være Sky, herhjemme Viasat eller Canal Digital. Det kunne være svenske TV4-koncernen, som ejer danske Canal9 og Canal+ kanalerne som har en masse sport og kunne se synenergier. Mulighederne er mange. Og det var bare lige her i norden. Så er der selvfølgelig resten af verden også. Og en bookmaker opererer jo sjældent i et land, så selvom det eksempelvis blev Viasat der købte konceptet og lancerede det, kan de jo sagtens fange kunder fra England, Spanien, Asien, og hele østeuropa hvor de vidst også har en del kanaler. Mulighederne er mange.

Så sidder der en super god sælger med internationale gode kendskaber i medie/bettingbranchen, og samtidig måske kender en god advokat, ja så kunne det være sjovt at høre fra jer. Men et eller andet sted forventer jeg ikke dette munder ud i noget, har før forsøgt at få kontakt via forskellige kanaler, uden held. Og jeg vil lige pointere jeg ikke ønsker kontakt fra sælgere der bare lige tror de kan lave nogle få opringninger og tjene nogle hurtige millioner. Man skal have en hvis international forhandlingserfaring (jeg har ikke, er dødelig alm. dansker, der for tiden er arbejdsløs, men handelsuddannet og har været i transportbranchen de sidste år). Jeg forventer ikke den pågældende sælger der måtte henvende sig 100% kun fokuserer på dette ene koncept. For der er kun penge hvis der bliver et salg, og sælgeren skal jo også leve i mellemtiden. Men måske det også kan give rigtig gode millioner af sig, hvis man kender de rigtige. Jeg er faktisk nogle gange usikker på om prisen måske skal være 50 millioner. Det er utroligt svært for mig at finde ud af. Verdensmarkedet er jo trods alt stort.

Ser frem til at høre fra jer :)

MVH
Hans Pedersen
hkp@tdcadsl.dk

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 14:55

Det er jo dejligt at du har en god idé, men uden at skyde dig ned så får folk gode idéer hele tiden, og næsten med sikkerhed har en anden fået den samme idé et andet sted i verden. Folk køber meget sjældent et god idé - hvad de køber er en opbygget virksomhed/hjemmeside osv. En god forretning er 10% inspiration og 90% perspiration = massere af hårdt arbejde og når man kan vise en omsætning SÅ vil folk købe :)

Jeg vil som sagt ikke sige at det aldrig kan lade sig gøre at sælge et koncept - men det er uendeligt meget sværere end at sælge en forretning.

Held og lykke
jesper

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 15:31

Hej Hans.

På mig lyder det som du skal ud og netværke, lufte din idé uden at sælge ud af det. Komme de steder hvor du mener den rette sælger etc. kommer. Altså være mere opsøgende, ikke være så bange for at folk tager noget fra dig. Det kan jo være at du selv vil få endnu mere inspiration til din idé og desuden bestemmer du jo selv hvad du vil tegne og fortælle. Stikke en finger i jorden, få inspiration til hvem og hvad der skal ske. Forhøre dig overfladisk om hva andre tænker om din idé og prisniveau. Få mere input til din egen viden og ender det med du skal til et reelt møde om evt. forhandling, ved jeg at flere og flere bruger det at optage hele mødet på video, så alle ved hvad der er blevet sagt.

Afsted med dig Big Smile Det kan føre dig uanede steder hen hvis du tør Big Smile og hvem ved, måske til noget endnu vildere... Du taber jo kun noget ved ikke at prøve.

Held og lykke med din businessrejse i livet.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)