Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg vil gerne vide lidt mere om copyright osv., altså alt lige fra hvordan man får det, til hvad der dækker. Der er ikke skrevet en dansk artikel på WIkipedia om det, men har i noget materiale på dansk?

Dbh. Kenneth Hedegaard Olsen

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Hedegaard Olsen:

Hej alle sammen.

Jeg vil gerne vide lidt mere om copyright osv., altså alt lige fra hvordan man får det, til hvad der dækker. Der er ikke skrevet en dansk artikel på WIkipedia om det, men har i noget materiale på dansk?

Dbh. Kenneth Hedegaard Olsen

Hej

Se denne tråd, som også vedrører ophavsret og link til loven http://www.amino.dk/forums/t/81212.aspx

Hilsen

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu tænker jeg sådan lidt mere:

Koster det penge og er det noget man skal ansøge om?

Eller er det sådan at hvis jeg laver et webdesign, eller skriver en lang tekst, har jeg så automatisk copyright på det?

Alle de websites hvor der står COpyright i bunden, betaler de for det? Det er mere den bane jeg vil ind på :-)

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra Haslev
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 35
Fra  Glaspatch - Kunstmosaik - Mette Enøe Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sætter lidt tekst ind , da dette fremstår mest korrekt :

(Find det simplificeret nedenfor)

Copyright

På engelsk hedder ophavsret copyright, ofte illustreret med ©-symbolet. Copyright-begrebet er dog amerikansk og er ikke specielt betegnende for europæisk ophavsret, der har andre traditioner, som bygger på tysk, fransk og nordisk ret, og i videre omfang er en "author"-ret. Derfor bruges også på dansk ordet ophavsret. Det amerikanske begreb har fået grupper inden for open source og free software til at opfinde det næsten modsatte begreb: copyleft, som bl.a. bruges på Wikipedia. Ved copyleft videregiver ophavsmændene deres rettigheder til brug og distribution med videre til enhver ihændehaver af værket, mod at disses afledte værker skal underkastes samme betingelser, hvis de videregives.

 Ophavsret i Danmark

Den danske lov om ophavsret har undergået mange ændringer de senere år på grund af samfundsudviklingen og især på grund af internationale forpligtelser, herunder Danmarks medlemskab af EU. Ophavsretten er i dag i vidt omfang reguleret ved internationale konventioner. Ophavsretsloven blev senest grundlæggende revideret i 1995, men er også siden da ændret en del, senest i december 2009. Loven indledes på følgende måde:

Beskyttede værker:§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

Ophavsretsloven indeholder ud over en beskyttelse af litterære og kunstneriske værker også en beskyttelse af de såkaldte nærtstående rettigheder, som er ophavsretslignende rettigheder, der tillægges udøvende kunstnere og forskellige typer af producenter. De centrale ophavsretlige beføjelser, som tillægges rettighedshaverne, er retten til eksemplarfremstilling og tilgængeliggørelse for almenheden (fx offentlig fremførelse).

Noget fordansket .....     Man har ved skabelse af værker automatisk retten til disse.. Hvis man ønsker at forsvare denne ret,  bør man melde sig ind i copydan, som kan sikre e'n den rigtige kontante indtægt ved brug. 

 Hvis man har en ny ide, nyt koncept ..kan man få det registreret under patent & væremærke styrelsen i DesDoc. Her har man så dokumenteret at man har gjort opdagelsen-opfindelsen.. på det registrerede tidspunkt.

Dette kan bruges hvis der senere  er andre der benytter samme koncept- teknik..   Hvad enten det er plagiat eller de slev maner at have fundet på det samme.

                Håber at dette var en hjælp...      Mette Enøe

Jeg anfører selv Copyrigth (gratis) & har registreret emner under DesDoc (mod betaling) for at søge at beskytte mine rettigheder.   Når man selv har skabt noget er det surt at andre "bare lige" efteraber.

www.glaspatch.dk & www.glasmatch.dk

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for teksten.

Men jeg forstår ikke helt hvad du skriver til sidst?

Det jeg gerne vil have svar på er jo netop, om det er noget man skal ansøge om, og om det koster penge, eller om man bare har det automatisk. F.eks. hvis jeg laver et webdesign eller skriver en lang tekst, har jeg så automatisk copyright på det?

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra Haslev
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 35
Fra  Glaspatch - Kunstmosaik - Mette Enøe Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har du automatisk, det er mere om det kan forsvares, når det kommer til stykket.

- Har du oplevet andre bruge af dine ting?                  :)  Mette

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det har jeg ikke :-) Men har mistanke om at det let kunne komme til at ske :-) Hvorfor er det et problem at forsvare? Er der andre måder at sikre på, gratis/koster?

Dbh. Kenneth Hedegaard Olsen

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra Haslev
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 35
Fra  Glaspatch - Kunstmosaik - Mette Enøe Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja nogle mennesker lader sig meget let inspirere.

- Hvis du finder det vigtigt, at forsvare dig - er kan det største problem være at opdage hvem som overtræder din Copyrigth. For man kan kun se/opdage en brøkdel !  Selv om du gør alt med f.eks.(dyrt) kan det være svært at holde andre fra det. Hvis det er på nettet kan du måske Google dig frem til evt. misbrugere.

Når du selv viser noget på nettet, er det vigtigt at du anfører at der er Copyrigth, så bør folk afholde sig fra at bruge det. - De bør ihverfald vide bedre.

 Se f.eks. mærkevaretøj, som er beskyttet - hvor meget bliver der ikke efterlignet her. ??                                                               Wink                    Mette     

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rigtig. Tusind tak for svarene :-)

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)