Jeg leverer b2b og fik en meget lille ordre i sidste uge (er vant til at levere på paller). Denne ordre fyldte 4 kasser og da produkterne er meget tunge endte jeg med at betale rystende 600 kr hos Post Danmark for ca. 70 kg gods (fra Østjylland til sønderjylland)...ordren var på ca. 2500 kr - så der røg en pæn del af overskuddet...Desværre har vi ikke aftalt en minimum ordrestørrelse, så dette ryger i kategorien "lærepenge"...
Jeg vil gerne høre jeres bud på hvad I har af erfaringer med minimum ordrestørrelser når man handler b2b?
Det kommer jo an på, hvad man vil.. Vi har fx ingen minimumsbestilling på lagervarer, man kan nøjes med at bestille en kasse af gangen - Til gengæld får man en bedre pris, hvis man bestiller paller.
Mange af vores leverandører har en pris der hedder fx fragtfrit ved køb for 3000 kr. - Ved køb for mindre, koster det et fast beløb, fx 250 kr i fragt.
Er dit produkt så attraktivt, at hvis du siger til kunden at de kun kan bestille hele paller, så gør de dét.. Eller vil det betyde at mange af dine kunder bliver nød til at springe fra, fordi de ikke kan have så meget på lager?
Under alle omstændigheder skal du lave en erhvervsaftale med et fragtfirma, både om paller og pakker.. Du kan jo også få brug for at sende pakker, hvis du fx har reklamationer eller lign.
Du sagde at der røg noget af overskudet... vil det sige at du stadig tjente en smule eller i det mindste ikke tabte noget på det? I så fald kunne du jo bare lade det ligge så længe det ikke er noget der sker hele tiden - det er vel det værd at have en lille smule træls bøvl en gang i mellem hvis det er prisen for at kunne yde et godt produkt til en god pris og holde alle de gode kunder glade.
Nu kender kunden dig jo - så måske køber han større ind næste gang, eller også anbefaler han dig til andre.
Men som sagt af de andre i tråden - undersøg fragtmarkedet for at se om ikke det kunne gøres en hel del billigere.
Du kan jo lade dine kunder selv betale for fragten, så er det jo ligemeget, i hvor store mængder de handler.
Jeg kan ikke mindes at jeg har fået leveret noget som helst fragtfrit, så det kommer nok ikke bag på nogen, at de skal betale helt eller delvist for fragt.