1. start med hver anden måned med mindre du er langt forud med produktionen, det er langt hårdere at producere en du tror :)
Jeg har produceret materiale nok til samle en serie på seks afsnit / hæfter. Jeg har brugt omkring tre år på at komme så langt, men det er ikke noget jeg har arbejdet fuldstid på, det er bare en hobby som jeg af og til har nørdet med når jeg havde nogen alene nætter. Jeg ved ikke om jeg er i stand til at udgive et nyt hæfte hver anden måned, har aldrig prøvet at arbejde under deadlines, eller beskæftige mig med min hobby otte timer i døgnet.
2. de automatiske prisberegnere giver typisk en højere pris end du kan få ved at kontakte dem direkte, men det er jo så positivt hvis dit budget kan hænge sammen med den pris. Kan du selv sætte tryksagen op? for det vil skære af omkostningerne, ellers giv mig gerne en mail ;) ... også hvis du "bare" er interesseret i en god trykkontakt i udlandet.
Jeg ved ikke hvordan man sætter tryksager op, men har læst nogen brugsvejledninger om det inde på nogen trykkeri-hjemmesider, faktisk syntes jeg at trykkeri-brancen lyder til at være meget hjælpsomme. Jeg er ikke så opsat på at få trykt mine eventuelle udgivelser i udlandet, heller ikke selvom at jeg kommer til at spare 35% på trykningen. Men vi kan snakke om det på et andet tidspunkt! Min forretningsfilosofi ( hehe, kommer fra en mand der endnu ikke har startet sit firma ) er således hvis mine hæfter skal udgives i Polen, så er det et polsk trykkeri der får opgaven, hvis mine hæfter skal udgives i Norge, så er det altså et norsk trykkeri det får opgaven.
3. nbc arbejder med alle størrelser oplag, mange bøger kommer kun i nogle hundrede eksemplarer, 1000 stk er et godt salg i DK. Vedr. tegneserier ved jeg dog ikke hvad oplag de accepterer. Spørg også hos bladkompagniet.dk, alternativt gå ind på din nærmeste station og spørg hvem der kommer med deres varer :)
OK. Det lyder til at jeg skal kontakte http://www.bladkompagniet.dk/ - har lige et andet spørgsmål - har jeg som handelsmand mulighed for at se hvor mange hæfter der er blevet solgt i løbet af dagen/ugen på "login-siden". Jeg stoler meget på mine værker kommer til at sælge meget godt, jeg har ikke desværre ikke råd til at udgive meget mere end 5000 eksemplar, for mig ville det være en stor fordel hvis jeg kunne se hvor hurtigt mine hæfter blev revet ned af hylderne, det er sku meget surt hvis det viser sig at de allerede er er totalt udsolgt efter fem uger, når det var meningen at det skulle holde til otte uger. Hvis jeg løbende havde denne information, så kunne jeg i forvejen bestille en haste tryksag.
4. priserne du skal betale for de forskellige services er jo forskellig fra firma til firma, men en 35-50% til detail-leddet er meget normalt, og så 15% til distributøren.
Hvilken firmaer tager 35% og hvilken firmaer tager 50%? Ved du noget om det?
5. Held og lykke med projektet - og husk at sige til herinde når du har første nummer ude - jeg er altid frisk på en god tegneserie ;)
Det skal jeg nok huske, og dér skal nok også være de berømte 10% rabat til alle Aminoer-medlemmer for ej at forglemme. Nederen, har aldrig forstået det med "10%-venne-rabat-ordningen". Er man en god ven så hedder det altså 100% rabat ( gratis ) - det dér amatør-pis holder sku ikke en meter i lægden.
Hvis der er noget jeg hader dybt og inderligt så er det at træde ind i en kiosk, og sælgeren allerede siger "Hej min ven" - Jeg plejer bare at sig det samme igen "Hej min ven" - jeg fylder hænderne op med chips og øl - og går ud af døren, og siger "Jeg betaler senere min ven!".
Tak for indlægget, Jesper. Jeg vil kontakte dig via PM hvis jeg for brug for dig i mit videreforløb.