Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af hæfter til butikker og kiosker.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke opstartet mit firma endnu ( forlag ). Men jeg har tænkt mig at lave nogen tegneseriehæfter som skal udgives hver måned eller hver anden måned, det har jeg ikke helt besluttet mig for for endnu.

Jeg har undersøgt priserne for trykning af hæfterne på nogen forskellige trykkeri-hjemmesider hvor der er en automatisk prisberegner. Jeg har ikke lånt nogen penge i banken så det  er altså bare min personlige opsparing på omkring 30.000 kroner som jeg er villig til at satse på mit projekt.

Jeg har tænkt mig at lave et oplag af mit første hæfte på 5000 eksemplar som jeg på en eller anden snedige måde skal få distribueret ud til butikker og kiosker. Jeg har ledt på nettet efter en distributør og har fundet denne her hjemmeside http://nordisk-bog-center.dk/  - er det et klogt valg af mig, eller findes der bedre alternativer på marked? Er de intresseret i at have sådan en lille kunde som mig, jeg tænker at de måske kun ønsker at havde kunder der sender over 50000 tryksager ud!

Hvad koster det at bruge deres service? Kan man få dem til kun distribuere hæfter ud til udvalgte forretninger såsom Føtex, Kvickly, Irma, Bilka, DSB-kiosker?

Hvad vil butikkerne gerne have i avance på mit produkt? Jeg syntes selv at mit produkt er af høj kvalitet og tror godt at det kan sælges til slutforbrugeren for 50 kroner.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09

Tror det er en af disse du skal have fat i:

www.interpress.dk

www.bladkompagniet.dk

Butikkernes BA% er minimum 25. Dvs. ¨ved en udsalgspris på f.eks. kr. 50,- køber butikkerne bladet til max. kr. 30,- excl. moms. Og så skal der jo også være til distributørens håndtering (levering/returnering/fakturering).

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 18:10

her er lidt fra godteposen ;)

1. start med hver anden måned med mindre du er langt forud med produktionen, det er langt hårdere at producere en du tror :)

2. de automatiske prisberegnere giver typisk en højere pris end du kan få ved at kontakte dem direkte, men det er jo så positivt hvis dit budget kan hænge sammen med den pris. Kan du selv sætte tryksagen op? for det vil skære af omkostningerne, ellers giv mig gerne en mail ;)  ... også hvis du "bare" er interesseret i en god trykkontakt i udlandet.

3. nbc arbejder med alle størrelser oplag, mange bøger kommer kun i nogle hundrede eksemplarer, 1000 stk er et godt salg i DK. Vedr. tegneserier ved jeg dog ikke hvad oplag de accepterer. Spørg også hos bladkompagniet.dk, alternativt gå ind på din nærmeste station og spørg hvem der kommer med deres varer :)

4. priserne du skal betale for de forskellige services er jo forskellig fra firma til firma, men en 35-50% til detail-leddet er meget normalt, og så 15% til distributøren.

5. Held og lykke med projektet - og husk at sige til herinde når du har første nummer ude - jeg er altid frisk på en god tegneserie ;)

mvh
Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21

Mht. distribution er Bladkompagniet langt stærkest. De har de største udgivelser, så de leverer til ALLE. Men derfor kan du godt selektere, så du ikke er nødt til at trykke for at dit blad skal ligge hos alle forhandlere, men måske blot de største eller på anden måde mest relevante...

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 22:32

jesperFG:

1. start med hver anden måned med mindre du er langt forud med produktionen, det er langt hårdere at producere en du tror :)

Jeg har produceret materiale nok til samle en serie på seks afsnit / hæfter. Jeg har brugt omkring tre år på at komme så langt, men det er ikke noget jeg har arbejdet fuldstid på, det er bare en hobby som jeg af og til har nørdet med når jeg havde nogen alene nætter. Jeg ved ikke om jeg er i stand til at udgive et nyt hæfte hver anden måned, har aldrig prøvet at arbejde under deadlines, eller beskæftige mig med min hobby otte timer i døgnet.

jesperFG:

2. de automatiske prisberegnere giver typisk en højere pris end du kan få ved at kontakte dem direkte, men det er jo så positivt hvis dit budget kan hænge sammen med den pris. Kan du selv sætte tryksagen op? for det vil skære af omkostningerne, ellers giv mig gerne en mail ;)  ... også hvis du "bare" er interesseret i en god trykkontakt i udlandet.

Jeg ved ikke hvordan man sætter tryksager op, men har læst  nogen brugsvejledninger om det inde på nogen trykkeri-hjemmesider, faktisk syntes jeg at trykkeri-brancen lyder til at være meget hjælpsomme. Jeg er ikke så opsat på at få trykt mine eventuelle udgivelser i udlandet, heller ikke selvom at jeg kommer til at spare 35% på trykningen. Men vi kan snakke om det på et andet tidspunkt! Min forretningsfilosofi ( hehe, kommer fra en mand der endnu ikke har startet sit firma ) er således hvis mine hæfter skal udgives i Polen, så er det et polsk trykkeri der får opgaven, hvis mine hæfter skal udgives i Norge, så er det altså et norsk trykkeri det får opgaven.

jesperFG:

3. nbc arbejder med alle størrelser oplag, mange bøger kommer kun i nogle hundrede eksemplarer, 1000 stk er et godt salg i DK. Vedr. tegneserier ved jeg dog ikke hvad oplag de accepterer. Spørg også hos bladkompagniet.dk, alternativt gå ind på din nærmeste station og spørg hvem der kommer med deres varer :)

OK. Det lyder til at jeg skal kontakte http://www.bladkompagniet.dk/  - har lige et andet spørgsmål - har jeg som handelsmand mulighed for at se hvor mange hæfter der er blevet solgt i løbet af dagen/ugen på "login-siden". Jeg stoler meget på mine værker kommer til at sælge meget  godt, jeg har ikke desværre ikke råd til at udgive meget mere end 5000 eksemplar, for mig ville det være en stor fordel hvis jeg kunne se hvor hurtigt mine hæfter blev revet ned af hylderne, det er sku meget surt hvis det viser sig at de allerede er er totalt udsolgt efter fem uger, når det var meningen at det skulle holde til otte uger. Hvis jeg løbende havde denne information, så kunne jeg i forvejen bestille en haste tryksag.

jesperFG:

4. priserne du skal betale for de forskellige services er jo forskellig fra firma til firma, men en 35-50% til detail-leddet er meget normalt, og så 15% til distributøren.

Hvilken firmaer tager 35% og hvilken firmaer tager 50%? Ved du noget om det?

jesperFG:

5. Held og lykke med projektet - og husk at sige til herinde når du har første nummer ude - jeg er altid frisk på en god tegneserie ;)

Det skal jeg nok huske, og dér skal nok også være de berømte 10% rabat til alle Aminoer-medlemmer for ej at forglemme. Nederen, har aldrig forstået det med  "10%-venne-rabat-ordningen".  Er man en god ven så hedder det altså 100% rabat ( gratis ) - det dér amatør-pis holder sku ikke en meter i lægden.

Hvis der er noget jeg hader dybt og inderligt så er det at træde ind i en kiosk, og sælgeren allerede siger "Hej min ven" - Jeg plejer bare at sig det samme igen "Hej min ven" - jeg fylder hænderne op med chips og øl - og går ud af døren, og siger "Jeg betaler senere min ven!".

jesperFG:

mvh
Jesper

Tak for indlægget, Jesper. Jeg vil kontakte dig via PM hvis jeg for brug for dig i mit videreforløb.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Fra  Catapult Skrevet kl. 09:16

Har prøvet at lave avis til hver uge, og magasiner til hver måned - begge dele store opgaver og det tager mere tid end man tror. Det er derfor godt hvis du er 5-6 publikationer forud, så er der større chance for at du kan klare fx at blive syg, eller tage på ferie :)

Har også gode kontakter i Danmark, grunden til jeg nævnte udlandske trykkerier er hvis du som privatperson skal lave noget - så kan det jo være at de ekstra tusinde du kan spare betyder meget for dig :)

Ved desværre ikke noget om statistikker hos bladkompagniet, men tvivler på at de, hvis de er der, er specielt opdaterede - det kræver jo de enkelte butikker løbende rapporterer ind, og man kunne forestille sig de først giver besked når de skal bestille flere varer.

bladkompagniet har sikkert mulighed for at hjælpe dig med aftalerne, alternativt skal du jo selv rundt til alle og lave aftaler og distribuere. Det kan man naturligivs godt, men mange firmaer kan godt lide at der bare en én leverandør der klarer det hele - så er det ikke besværligt at bestille varer samt der kommer kun én regning.

Du siger bare til hvis jeg kan hjælpe :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:23

Du er opmærksom på den største dræber indenfor magasiner ik? Nemlig RETUR blade... Det butikkerne ik sælger, det forventer de at du tager retur...

Levere du ik denne service, så kommer du næppe ind i ret mange butikker desværre...

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 22:12

jesperFG:

Har prøvet at lave avis til hver uge, og magasiner til hver måned - begge dele store opgaver og det tager mere tid end man tror. Det er derfor godt hvis du er 5-6 publikationer forud, så er der større chance for at du kan klare fx at blive syg, eller tage på ferie :)

Jeg har opgivet at få mine hæfter distribueret til butikker og kiosker, syntes at det lyder alt for besværligt og for mange mellemled der skal have en bid af kagen. Jeg prøver at udtænke en anden strategi hvor jeg blot sælger mine hæfter direkte fra min firma-webshop ( den dér ikke eksisterer endnu ) - det påvirker så også at jeg kan tillade mig at sætte prisen lidt længere ned, om muligvis sælge endnu flere hæfter ( hvilket er min hovedplan ), og stadige have den samme avance. Du siger at du har prøvet at udgive aviser - er det en avis hvor dér på en af de sidste sider er tegneserie-striber? Jeg har fået den herlige idé at jeg muligvis skal prøve at være fast skribent på f.eks ekstrabladet, altså jeg vil dagligt give ekstrabladets læser en lille smagsprøve på min kunnen, naturligvis skal der så være et link til min webshop hvor folk så forhåbeligvis vil netshoppe et  eller flere af mine hæfter. Hvis du var redaktørchef på ekstrabladet ville du så betragte dette som en reklameannonce og opkræve penge for det?

jesperFG:

Har også gode kontakter i Danmark, grunden til jeg nævnte udlandske trykkerier er hvis du som privatperson skal lave noget - så kan det jo være at de ekstra tusinde du kan spare betyder meget for dig :)

Jeg er som du ved ( lagt mærke til ) ikke særlig forretningsvant, jeg har prøvet at sætte mig ind i Jeres iværksætterånd. Networking networking og atter networking - det er guld værd. Jeg har ikke særlig mange penge på privatkontoen, kun de omtalte 30.000 kroner - jeg gider ikke gå ud og låne penge, og har en lille romatisk drøm om at lave en million forretning for mine surt optjente lommepenge. Hvor gode er dine danske kontakter? Kan man få på klods?

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Fra  Catapult Skrevet kl. 22:23

Wonderboy:

Jeg har opgivet at få mine hæfter distribueret til butikker og kiosker, syntes at det lyder alt for besværligt og for mange mellemled der skal have en bid af kagen. Jeg prøver at udtænke en anden strategi hvor jeg blot sælger mine hæfter direkte fra min firma-webshop ( den dér ikke eksisterer endnu ) - det påvirker så også at jeg kan tillade mig at sætte prisen lidt længere ned, om muligvis sælge endnu flere hæfter ( hvilket er min hovedplan ), og stadige have den samme avance. Du siger at du har prøvet at udgive aviser - er det en avis hvor dér på en af de sidste sider er tegneserie-striber? Jeg har fået den herlige idé at jeg muligvis skal prøve at være fast skribent på f.eks ekstrabladet, altså jeg vil dagligt give ekstrabladets læser en lille smagsprøve på min kunnen, naturligvis skal der så være et link til min webshop hvor folk så forhåbeligvis vil netshoppe et  eller flere af mine hæfter. Hvis du var redaktørchef på ekstrabladet ville du så betragte dette som en reklameannonce og opkræve penge for det?

det gode ved en distributør er naturligvis at de klarer arbejdet for dig, tilsvarende med detailleddet - desværre skal man jo så dele. Dilemmaet er om du kan skaffe den samme mængde kunder selv? ... 25% af x-tusinde er jo bedre end 100% af x-hundrede ;)  ... :)
Ja, vi havde en tegneseriestribe i vores avis. Vi fik striben gratis som reklame for tegneren, men det var meningen at han på sigt skulle have betaling for sit arbejde. Vi endte dog med at serien udgik. Nu ved jeg ikke lige om ekstra bladet vil lege med, men det koster jo ikke noget at spørge - præsenter en håndfuld striber så de kan se hvad de får og sørg for at have dit link med på striben så de kan se "hvad det koster", du skal nok kunne finde et medie der er villigt til at lege med hvis din stribe holder :)

Wonderboy:

Jeg er som du ved ( lagt mærke til ) ikke særlig forretningsvant, jeg har prøvet at sætte mig ind i Jeres iværksætterånd. Networking networking og atter networking - det er guld værd. Jeg har ikke særlig mange penge på privatkontoen, kun de omtalte 30.000 kroner - jeg gider ikke gå ud og låne penge, og har en lille romatisk drøm om at lave en million forretning for mine surt optjente lommepenge. Hvor gode er dine danske kontakter? Kan man få på klods?

Med Lars Larsens udødelige ord (eller sån ca.) - hvis folk kommer til mig og ikke allerede har taget pant i huset for at få deres idé igennem, så får de ingen hjælp fra mig...  Hvad han siger er at hvis du ikke er villig til at ofre alt for din idé - hvorfor skulle andre så ofre noget. :)
Du får ikke tryksager på klods, men du kan jo justere dit oplag til at passe til dit budget. Alt efter om det er et Album med flad ryg eller det billigere hæfte så ændrer prisen sig også. Smid evt. Frank Madsen på Seriekompagniet en mail og hør hvad oplag tegneserier sælger i i Danmark :)

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 23:08

jesperFG:

Med Lars Larsens udødelige ord (eller sån ca.) - hvis folk kommer til mig og ikke allerede har taget pant i huset for at få deres idé igennem, så får de ingen hjælp fra mig...  Hvad han siger er at hvis du ikke er villig til at ofre alt for din idé - hvorfor skulle andre så ofre noget. :)
Du får ikke tryksager på klods, men du kan jo justere dit oplag til at passe til dit budget. Alt efter om det er et Album med flad ryg eller det billigere hæfte så ændrer prisen sig også. Smid evt. Frank Madsen på Seriekompagniet en mail og hør hvad oplag tegneserier sælger i i Danmark :)

Ja, det kan der være noget om Smile - jeg er  nok en lille bangebuks hvad det angår, men jeg er da 100% indstillet på at tabe hele min opsparing på ca 30.000 kroner, det er da i det mindste en begyndelse, måske jeg bliver mere modig undervejs og går planken helt ud. Nederen, det lyder bare så despirat-agtigt - så falder man  pludselig pladask i Stillehavet, og bliver hjulpet på fode igen af en Lars Larsen der så tilgengæld skal eje næsten hele firmaet - tsk tsk.

Har gjort mig nogen nye overvejelser om hvordan jeg skal markedsføre mit produkt , måske er de trykte medier alligevel ikke det første skridt jeg skal tage med det spinkle budget jeg har til rådighed. Jeg læste igår en tråd på dette her gode forum om en iværksætter der har skrevet en "Iphone-app" til et pizzaria - http://furesoe.lokalavisen.dk/web-tv-pizza-og-burgere-på-mobilen-/20100211/artikler/702119843/1027

Den mulighed havde jeg ikke tænkt over før nu, det lyder da rimlig genialt og forholdsvis billigt ( ikke avanceret programmering [ det er jo bare nogen billeder med talebobler ]  ), og samtidige er der mange potentiale kunder tilstede. Hmmm, nu har jeg i hvert fald analyseret mig frem til at min tegneserie skal sælges via en "app" - HURRA for ungdommen. Big Smile - min tegneserie er skrevet på dansk, det må jeg lige hurtigt få oversat til engelsk, mening var blot at Danmark skulle være et forsøgsdyr da det virkede som det mest naturlige, nå, men hvad skal man sige, længe leve Danmark.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)