Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal ansætte en 18-årig til email support, søger input (første ansatte)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer Smile

Min virksomhed er nu kommet til et punkt hvor jeg ikke længere kan følge med selv. Derfor skal der ansættes en til at varetage email support på en række websites. Efter et jobopslag på jobnet er valget falget på en 18-årig gut, som passer godt til den profil jeg søger.

Jeg har dog nogle områder jeg gerne vil have lidt input til:

1. Løn
Nogen erfaringer med aflønning af kundeservice / email support når det ikke foregår "i huset"?

Der vil primært blive arbejdet hjemmefra, hvorfor timeløn er lidt 'bob bob'. Har overvejet enten fast løn, eller en slags provision afhængig af antallet af sager der håndteres. Begge har sine fordele og ulemper.

Påtænker mig at give løn vha. Danløn som jeg i forvejen benytter til mig selv.

En 18-årig's mindsteløn er omkring 100 kr / timen. Er det også niveauet når man er ansat i kundeservice? Nogen med erfaringer? :)

2. Kontrakt
Det er den første fastansatte ud over mig selv. Man kan finde standardkontrakter på fx Amino, men er der nogle ting man skal være specielt obs på at få tilpasset? Jeg vil have en prøveperiode på 1 måned med specielle vilkår, men er der andet?

Har du andet input, så modtages det meget gerne :)

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:48

Hvor mange timer er der tale om (over/under 8 timer ugentligt)? Det betyder en hel masse for, hvor mange rettigheder, den ansatte har.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 23:46

Uh, det anede jeg ikke. Er tale om under 8 timer. Det vil være 5-7 timer om ugen..

Tak for input :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:00

Når det er under 8 timer ugentligt, er din medarbejder ikke omfattet af Funktionærloven, og det gør det meget lettere for dig i rigtig mange sammenhænge - bl.a. kan opsigelsesvarslet aftales til at være f.eks. gensidigt 1 måned, hvorimod funktionærer har et længere - og stigende - opsigelsesvarsel efter 6 måneders ansættelse.

Du skal stadig bruge et lønsystem og udbetale feriepenge. I den aktuelle situation ville jeg nok vælge en kombination af fast  løn og provision oveni, sådan at den unge person også får noget ud af det, hvis han knokler løs. Et ansættelsesbrev kommer du heller ikke udenom, men det behøver ikke at indeholde så forfærdelig mange oplysninger, når det ikke er en funktionær eller en ansat på funktionærlignende vilkår.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 477
Skrevet kl. 00:08

Hej wickings

har sendt en pm :)

mvh christopher Heilmann

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 07:24

Hej Anette,

Hvis jeg nu selv skal undersøge det lidt yderligere.. hedder det så noget specielt når man ikke er omfattet af funktionærloven?

Mvh Martin 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 07:47

Nej. Det er bare en almindelig ansættelse af en 18-årig i et fritidsjob/studiejob. Jeg kan ikke se nogen særlig betegnelse for mig.  Hvis I bliver glade for hinanden, kan det nemt udvikle sig til mere end 5-7 t. pr. uge, og så bliver den unge omfattet af Funktionærloven, uanset hvad du har skrevet i kontrakten.

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 20:38

Hej Anette,

Ved du hvordan det forholder sig med ferie i denne situation? Har vedkommende stadig samme ret til ferie?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:21

Ja - altid og uden undtagelse. Ferieloven gælder alle. 12,5% af lønnen skal indbetales til Feriekonto (men det får du dit lønsystem til at ordne, så det er ikke noget problem - bare husk det i budgettet).

Dbh
Anette

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 22:33

Sætter meget pris på dine svar, tak.

Sidste spørgsmål fra min side tror jeg. Har fundet en standardkontrakt hvor der bl.a. står "Medarbejderen har ret til ferie efter ferieloven, hvilket for tiden betyder 2 1/2 dags betalt ferie for hver måneds beskæftigelse - i alt 30 dage inkl. lørdage pr. kalenderår."

Hvordan gøres det op når vedkommende ikke er fuldtidsansat? Går ikke ud fra jeg skal betale 2,5 feriedag hver måned når der ikke arbejds fuld tid?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)